Gå til innhold

Hva skal til for at en behandler kan fjerne en diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skal til for at en behandler kan fjerne en diagnose? Må man feks gjennomgå full utredning eller kan behandler bare fjerne diagnose sånn uten videre?

Anonymkode: 73638...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må det sannsynliggjøres at du ikke oppfylte kravene til diagnosen den gangen den ble satt.

En diagnose forteller hva du ble behandlet for den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (20 timer siden):

Da må det sannsynliggjøres at du ikke oppfylte kravene til diagnosen den gangen den ble satt.

En diagnose forteller hva du ble behandlet for den gang.

Åja. Skjønner. Er det uvanlig at behandler tar vekk diagnose uten at pasienten spør om det?

Anonymkode: 73638...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det uvanlig at behandler tar vekk diagnose uten at pasienten spør om det?

Diagnosen forteller hva du ble behandlet for i det aktuelle behandlingsforløpet. Dersom det var noe annet enn forrige gang, tar en ikke med den forrige diagnosen dersom denne ikke hadde noe med aktuell behandling å gjøre.

Det er kanskje litt enklere å forstå om en bruker et eksempel fra somatikken. La oss si at du ble behandlet for gallesten i 2015. Da står det gallesten som diagnose. I 2020 blir du behandlet for urinveisinfeksjon. Da vil det stå som diagnose, og gallesten blir ikke skrevet på epikrisen. Det betyr ikke at diagnosen gallesten fra 2015 er fjernet/tatt vekk. Det betyr bare at den ikke var aktuell for behandlingsforløpet i 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
kupton skrev (På 16.2.2023 den 9.15):

Diagnosen forteller hva du ble behandlet for i det aktuelle behandlingsforløpet. Dersom det var noe annet enn forrige gang, tar en ikke med den forrige diagnosen dersom denne ikke hadde noe med aktuell behandling å gjøre.

Det er kanskje litt enklere å forstå om en bruker et eksempel fra somatikken. La oss si at du ble behandlet for gallesten i 2015. Da står det gallesten som diagnose. I 2020 blir du behandlet for urinveisinfeksjon. Da vil det stå som diagnose, og gallesten blir ikke skrevet på epikrisen. Det betyr ikke at diagnosen gallesten fra 2015 er fjernet/tatt vekk. Det betyr bare at den ikke var aktuell for behandlingsforløpet i 2020.

Men jeg har hatt urinveisinfeksjon en gang i tiden. Jeg kan ikke se noen steder at jeg har det nå. Det er kanskje ikke tatt vekk, men det er vel ingen diagnose. Jeg har fått en diagnose i psykiatrien også. Den så jeg skrevet ned i noen dokumenter jeg bestilte i helsenorge. Den diagnosen står egentlig ikke andre steder. Så det er antagelig ingen som vet om den diagnosen, uten at de må spørre meg. Kanskje diagnosen står i psykiatrien? Jeg har ingenting med dem å gjøre lenger. Barna mine har også diagnoser, ingen vet om dem, uten at noen spør. Usikker på om fastlegene deres vet det heller, da de har byttet fastlege etterpå, og ikke bruker medisiner for diagnosene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

landa skrev (2 timer siden):

Men jeg har hatt urinveisinfeksjon en gang i tiden. Jeg kan ikke se noen steder at jeg har det nå. Det er kanskje ikke tatt vekk, men det er vel ingen diagnose.

Urinveisinfeksjon er en diagnose. Det står nok i notatene til legen som behandlet deg den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (8 minutter siden):

Urinveisinfeksjon er en diagnose. Det står nok i notatene til legen som behandlet deg den gang.

Men er det det samme da, @kupton, å ha hatt en uvi som står som behandlet en gang og å ha hatt en behandler som mener du har ptsd og skriver dette. Det er vel mer sannsynlig at sistnevnte diagnose forfølger deg selv om den ikke lengre er gjeldende enn at fastlege og andre skal innbille seg at urinveisinfeksjonen henger ved i årevis. Min erfaring er at dun sidestilling med somatisk journal og sykdomshistorikk ikke gjelder på samme måte i psykiatri. Er en diagnose satt en gang skal det vanskelig gjøres å forsøke å forklare at man ikke mente har den aktuelle diagnosen. Så henger den ved enn hvor feil den er.

Anonymkode: fbe64...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...