Gå til innhold

Kan man dø av for lavt blodsukker?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ett spørsmål jeg håper noen kanskje har svaret på. Jeg har forsøkt google men ikke funnet noe sikkert svar... 

For noen år tilbake (da jeg var veldig syk) sluttet jeg av ulike grunner å spise og til slutt nektet jeg også å drikke. I denne perioden insisterte de ansatte der jeg var innlagt på å måle blodsukkeret mitt to ganger om dagen. De sa at hvis det ble for lavt kunne jeg besvime/bli bevisstløs/ende i koma/dø. Og en gang sa de også at det var farlig lavt at jeg burde spise og drikke nå med en gang... Men vet ikke om jeg tror på dette?

Stemmer dette virkelig eller prøvde de bare lure meg til å begynne å spise og drikke igjen?

Jeg tror det er løyn. Når jeg googlet sto det at man ikke kunne få for lavt blodsukker uten å bruke insulin? Så om det stemmer så er det de sa løyn. 

Anonymkode: a87ac...5ed

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471249-kan-man-d%C3%B8-av-for-lavt-blodsukker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller... så vidt jeg har skjønt kan man dø av for lavt blodsukker, men at det ikke er mulig å få for lavt blodsukker naturlig? (dvs uten at man bruker insulin). Så spørsmålet er vel heller: Kan man få for lavt blodsukker bare av å slutte å spise og drikke?

Anonymkode: a87ac...5ed

Jeg har vært veldig usikker på om jeg i lys av historikken ønsket å svare på dette spørsmålet.

Men det korte svaret er: For en frisk person er det neppe mulig å dø av for lavt blodsukker, dvs. det vil ikke skje. For kroppen har utrolig mange måter å holde blodsukkeret oppe på, først ved å skille ut glukagon og adrenalin som frigjør glukose fra kroppens stivelseslagre, dernest ved å generere glukose fra protein (glukoneogenese). Annen energi kan kroppen hente fra fettlagrene. Så du kan gå i ukesvis uten å spise uten å dø av for lavt blodsukker.

Farlig lavt blodsukker sees nærmest utelukkende ved eksogent tilført insulin (ved diabetes) i overdose eller feildosering, eller ved bruk av sulfonylurea-preparater som kunstig stimulerer insulinutskillelsen. Pluss i sjeldne tilfeller ved insulinom (en svulst som produserer insulin i store mengder).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...