Gå til innhold

Schizofrene preget av de negative symptomer får nesten ingen hjelp

Anbefalte innlegg

Imotsetning til de som har mest de positive. Syns det er jævlig urettferdig at vi blir så forlatt til oss selv 😫 f. Eks isolering. Ingen ser meg siden jeg kanskje i det siste året har sett et annet menneske max 1 gang uken når jeg handler mat. Tror de ikke at med negative symptomer kan ha det ille å? Bare fordi jeg ikke står å skriker å klager over hallusinasjoner. Man kan lide like mye i isolasjon bare at da er det ingen (inkludert helsevesenet eller familie) som ser en. 

Anonymkode: e8c78...a48

Fortsetter under...

Når det gjelder negative symptomer ved schizofreni tror jeg at AP også skal hjelpe på de negative symptomene i kombinasjon med SSRI eller SNRI? Det er de negative symptomene som er verst. Man kan godt sitte og gjøre ingenting hele dagen og bare det å komme i gang med en TV-serie er et ork. Men hva slags hjelp ville du hatt mot negative symptomer?

Endret av Everybody
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Imotsetning til de som har mest de positive. Syns det er jævlig urettferdig at vi blir så forlatt til oss selv 😫 f. Eks isolering. Ingen ser meg siden jeg kanskje i det siste året har sett et annet menneske max 1 gang uken når jeg handler mat. Tror de ikke at med negative symptomer kan ha det ille å? Bare fordi jeg ikke står å skriker å klager over hallusinasjoner. Man kan lide like mye i isolasjon bare at da er det ingen (inkludert helsevesenet eller familie) som ser en. 

Det høres ensomt ut å ikke ha flere naturlige møteplasser med andre mennesker. Hvis du ønsker det, så synes jeg du skal be fastlegen eller kommunen om å kartlegge om det finnes tjenester eller aktiviteter som kan være til hjelp for deg. Kunne du tenkt deg støttekontakt eller noen form for sted å være på dagtid av og til?

frosken skrev (9 minutter siden):

Det høres ensomt ut å ikke ha flere naturlige møteplasser med andre mennesker. Hvis du ønsker det, så synes jeg du skal be fastlegen eller kommunen om å kartlegge om det finnes tjenester eller aktiviteter som kan være til hjelp for deg. Kunne du tenkt deg støttekontakt eller noen form for sted å være på dagtid av og til?

Problemet er jo de negative symptomene som manglende motivasjon, intiativløs, apatisk osv så jeg kommer meg ingen steder. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Problemet er jo de negative symptomene som manglende motivasjon, intiativløs, apatisk osv så jeg kommer meg ingen steder. 

Kjenner meg igjen I det du skriver siden jeg sliter med det samme selv. Og siden du sliter med det samme som meg, tenke jeg å benytte sjansen til å spørre et par spørsmål, vis det er ok? Er du interessert i å være sammen med folk hver dag? Og i så fall hvor mange timer pr dag?  

Du skriver at du mangler motivasjon og  initiativ og det kan jeg godt kjenne med igjen i. Men enkelte dager ,ikke ofte det går uker imellom, så får jeg plutselig energi og tiltakslyst, men det varer aldri mer enn en dag. Så blir alt tungt igjen og jeg sliter med å fullføre det jeg begynte på på den gode dagen.  Har du det sånn også?

Anonymkode: bec8b...124

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner meg igjen I det du skriver siden jeg sliter med det samme selv. Og siden du sliter med det samme som meg, tenke jeg å benytte sjansen til å spørre et par spørsmål, vis det er ok? Er du interessert i å være sammen med folk hver dag? Og i så fall hvor mange timer pr dag?  

Du skriver at du mangler motivasjon og  initiativ og det kan jeg godt kjenne med igjen i. Men enkelte dager ,ikke ofte det går uker imellom, så får jeg plutselig energi og tiltakslyst, men det varer aldri mer enn en dag. Så blir alt tungt igjen og jeg sliter med å fullføre det jeg begynte på på den gode dagen.  Har du det sånn også?

Anonymkode: bec8b...124

Som jeg skrev så er jeg ute av døra og treffer folk bare 1 gang i uken når jeg skal på butikken. Jeg vil gjerne leve normalt, klare å ha venner å finne på ting utenfor hjemmet, men sånn det er med mine symptomer de jeg listet opp så klarer jeg ikke det. Jeg får også mer energi noen ganger slik du beskriver, det er som regel da jeg får til å lage ordentlig middag eller bytte sengetøy og slike ting jeg ellers ikke klarer. 

Annonse

Men hva slags behandling skulle det vært for negative symptomer? Jeg har også mye negative symptomer og merket bedring av antidepressiva, men det er ikke helt borte. Men hva vil du at psykiatrien skal gjøre for deg angående negative symptomer?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg skrev så er jeg ute av døra og treffer folk bare 1 gang i uken når jeg skal på butikken. Jeg vil gjerne leve normalt, klare å ha venner å finne på ting utenfor hjemmet, men sånn det er med mine symptomer de jeg listet opp så klarer jeg ikke det. Jeg får også mer energi noen ganger slik du beskriver, det er som regel da jeg får til å lage ordentlig middag eller bytte sengetøy og slike ting jeg ellers ikke klarer. 

Jeg syns det forferdelig at mange blir sittende isolert i egne leiligheter, uten at noen bryr seg. Folk flest trenger påfyll av impulser, folk og liv. 

Det fins noen få ok organisasjoner for brukere av psykisk helsetjenester. Har du tilfeldigvis noe sånt i nærheten av der du bor? 

Worriesome Plenty 2

De negative er like stor eller større grunn til uførhet en de positive. Men jeg ser ikke noen løsning på de problemene. Eksekutive problemer følger jo med. Man kan ikke hjelpe folk til å få energi og til å bli sosiale når man ikke er det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...