Gå til innhold

vekt uke 20


myssan

Anbefalte innlegg

I uke 12 hadde jeg gått opp 5 kg, og i uke 16 hadde jeg gått opp ytterligere 4 kg. Jeg ble litt nervøs for den bratte vekstkurven, og begynte å holde litt igjen - ikke sånn at jeg ble slapp og sulten, noe jeg alltid blir når jeg slanker meg, men jeg kuttet ut å drikke så mye melk og brus som jeg gjorde før, og spiste ellers mindre mellom måltidene. På kontroll i dag (uke 20) hadde jeg bare gått opp 600 gram siden sist. Kan dette være fordi kroppen alt har fått det fettlageret den skal ha, eller tyder det på at jeg har spist for lite (slik at det kan være farlig for fosteret)? SF-målet var i uke 16 nøyaktig på den røde streken, i dag var den en cm. under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det at ditt SF-mål hadde flatet litt ut har ingen ting med at du er mer oppmerksom på hva du putter i deg. Det som er viktig er at SF-målet stiger igjen til neste kontroll. Du har jo ikke kommet så langt, så det målet som ble gjort i uke 16, behøver ikke være så veldig nøyaktig. Det at kurven holder seg sånn nogen lunde enten over eller under den røde streken gjennom hele svangerskapet, er det som teller. De fleste går vokser litt i rykk og napp.

Ellers synes jeg du skal være forsiktig med slanking. Det høres ut som om du vet hva det innebærer, og det er viktig å ikke spise så lite at du blir slapp. Det å være konstant sulten er helt unødvendig i et land med rikelige muligheter til å spise seg mett. Svangerskapet er en periode hvor man skal være snill mot seg selv og droppe håpløse kroppidealer. Nå vet jo ikke jeg om du i utgangspunktet er overvektig. Da er det i såfall av helsemessige hensyn nødvendig å ikke legge på seg så mye mer enn nødvendig. Er du normalvektig, noe de fleste av oss er, kan du trygt legge på deg 15-20kg. uten at det skulle få konsekvenser i form av permanent overvekt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...