Gå til innhold

Ta ansvar selv for å bli innlagt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, ville ta opp en problemstilling og håper at noen her har noen erfaringer eller tips å dele.

Jeg har til nå hatt oppfølging fra ett team i kommunen som er åpent frem til kl 21 på kvelden og i helgene. De er også veldig fleksible og har alltid mulighet til å bli med til fastlege eller legevakt for å be om eller bli vurdert for innleggelse på akuttpost. Noe jeg setter veldig pris på. Synes det er veldig vanskelig å skulle ta kontakt selv av ulike grunner. 

Nå skal jeg over til vanlig psykiatrisk sykepleier, og der er de veldig rigide. Regner med de ikke har den muligheten overhode. 

Så nå må jeg lære meg å ta ansvaret selv dersom jeg trener innleggelse. Det kommer til å bli vanskelig. Er det noen her som har erfaring med å kontakte legevakt selv? Hvordan gjør du det? Noen råd?

Anonymkode: 1787d...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. 

Jeg prøver å heller holde ut til dagen etter så jeg kan dra til fastlegen, men det kan jo ikke alltid vente. Eller det kan være helg. 

Jeg ringer og sier at jeg har behov for innleggelse i psykiatrien. Så har jeg en avtale om lav terskel for innleggelse da og den avtalen har legevakten skriftlig. Så da får jeg beskjed om å komme inn også forteller jeg bare legen kort om hva som er problemet også henviser jeg til avtalen. Da er det en "kurantsak" for avtalen sier at det er jeg som tar vurderingen så sant det har gått lang nok tid hjemme siden sist. 

Men før jeg fikk den avtalen så gjorde jeg det jo på samme måte. 

Det er vanskelig å kontakte legevakten, men noen ganger må man bare. Hvis ikke bikker det jo sånn over at en ender opp der likevel, men på en mer negativ måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan tenke på dette som et ledd i prosessen mot å ta mer ansvar for eget liv og handlinger selv? Noe nytt er alltid skummelt i starten - det ville være rart om det ikke var det...

Men spørsmål og problemstillinger du tar opp, synes jeg du helt klart kan drøfte avsluttende med teamet du har blitt fulgt opp av nå og videre med den nye psykiatriske sykepleieren. Om du har en terapeut, ev. fastlege, bør h*n også involveres.

Mulig du kan kobles opp mot et akutteam i krevende perioder? Jeg vet for lite om hvordan disse opererer i dag.

Dette ga deg kanskje flere nye spørsmål enn svar, men spør teamet du nå skal ut av om alt du er usikker på. De er der for deg. Jo mer forberedt du er på en ny ordning, jo bedre er det.

Lykke til. Ta den plassen du fortjener og har behov for - du er tildelt den fordi du trenger den 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...