Grendel Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 Jeg ville ikke kjøpt størst mulig hus og hatt dårlig råd. Det å leie kontra eie er en litt annen diskusjon. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471321-hvis-du-bodde-trangt-og-hadde-8000-kr-tilgode-hver-mnd-pga-det/page/2/#findComment-4149056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 (endret) Jeg ville prøvd å kjøpe noe, ev. spart mot det. Jeg ville heller eid noe lite enn å leie noe lite. - Men jeg har forståelse for at markedet kanskje er litt usikkert pr. nå. Endret 20. februar 2023 av cilie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471321-hvis-du-bodde-trangt-og-hadde-8000-kr-tilgode-hver-mnd-pga-det/page/2/#findComment-4149059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 cilie skrev (3 timer siden): Jeg ville prøvd å kjøpe noe, ev. spart mot det. Jeg ville heller eid noe lite enn å leie noe lite. - Men jeg har forståelse for at markedet kanskje er litt usikkert pr. nå. Men blir ikke alt mye dyrere når du eier. Jeg tenker på da betaler du vel strøm selv, Internett, felleskostnader i mnd er vel uavhengig av lånet? Du finner ikke noe i Oslo til under 9000,- mnd. Har sett noen til 6000 mnd, men det er da en hybel på 15kvm.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471321-hvis-du-bodde-trangt-og-hadde-8000-kr-tilgode-hver-mnd-pga-det/page/2/#findComment-4149088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 90tallsbarn skrev (1 time siden): Men blir ikke alt mye dyrere når du eier. Jeg tenker på da betaler du vel strøm selv, Internett, felleskostnader i mnd er vel uavhengig av lånet? Du finner ikke noe i Oslo til under 9000,- mnd. Har sett noen til 6000 mnd, men det er da en hybel på 15kvm.. Ikke alle bor i Oslo. Jeg har en 2-roms (54 m2) i et rolig og trivelig borettslag (min datter leier den av meg) og der er husleia ca. 5000,- inkl. trappevask, brøyting og alt det der, internett og kabel-tv. Kostet godt under 2 mill for halvannet år siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471321-hvis-du-bodde-trangt-og-hadde-8000-kr-tilgode-hver-mnd-pga-det/page/2/#findComment-4149097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 23.03): Ville du prioritert større og bedre bolig, eller bedre levestandard (mere å leve for)? Anonymkode: e36a6...0cb AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 8.29): Vi leier pga helsemessige årsaker og alder. Om vi kjøper noe nå må vi betale på lån kanskje resten av livet. Og her vi bor er det faktisk billigere å leie enn eie. Om vi feks kjøper en borettslagsbolig til 2 mill og får en husleie på 10000 kr mnd kommer vi kanskje opp i 25000 i mnd i bolig. Så jeg vet ikke. Er så rådvill. Derfor er spørsmålet hva som er klokest av oss: bo trangt og «leve livet», eller bo godt med innskrenket livskvalitet fordi vi velger å bo bedre og romsligere. Anonymkode: e36a6...0cb AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 8.50): Livskvaliteten blir jo bedre om vi får større bolig også 😆 sånn som det er nå vil ikke de voksne barna våre komme, og vi får heller ikke besøk fordi det er så trangt.. vi føler vi vil kveles, og han som går hjemme hele dagen er i ferd med å fly på veggen.. men kanskje vi heller skal unne oss mer, ut å spise, reise, unne oss dyrere mat osv, kort sagt komme oss mer ut osv og ha det bedre sånn sett. Anonymkode: e36a6...0cb AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 8.59): Det er ikke plass til å sitte ordentllg, eller spise ordentlig.. vi må dele oss og sitte ved kjøkkenbordet (som står på stua) og veksle mellom å sitte på kjøkkenstol og sofa.. Anonymkode: e36a6...0cb Her er det egentlig flere ting. Hva kan dere gjøre umiddelbart for å få bedre plass, nå? Er det mulig å leie noe på stedet dere bor som er større om dere legger inn 4000 ekstra til boutgifter pr mnd feks? Dernest: Basert på det du forteller her ville jeg satt til side alt jeg kunne med tanke på å kunne kjøpe egen bolig. I likhet med bl.a. Laban ville jeg synes det var skummelt å gå alderdommen i møte uten å eie egen bolig, og ville gjort det jeg kunne for å kunne kjøpe. Samtidig ville jeg prøvd å gjøre det jeg kunne for å gjøre det levelig her og nå. Selv om man betaler på et lån, betaler man tross alt på egen investering, slik at pengene går til "en selv" og ikke til utleier. Jeg ville dessuten kjøpt en boenhet med lave fellesutgifter selv om dette betyr at kjøpesummen øker tilsvarende. I svært mange tilfeller går disse utgiftene opp i opp, men i motsetning til lånet vil ikke fellesutgiftene gå ned, de vil derimot øke med årene. Det vil derfor være like lurt å kjøpe noe til 3-4 mill med 3-4000 i fellesutgifter enn noe til 2 mill med 10.000 i fellesutgifter (som er veldig mye). Med forbehold om at alle utgifter typ strøm, kommunale avgifter, forsikringer, p-plass, abonnement til nett og tv, alt av vedlikehold etc er inkludert i husleien, da kan det lønne seg (men må regnes på - mine utgifter til dette beløper seg ikke på så mye som 10.000 pr mnd feks, så for meg ville det ikke lønt seg). Om jeg var dere ville jeg satt opp en oversikt over hva hva dere kan gjøre nå, og også en oversikt over hva dere samtidig kan gjøre i løpet av en femårsperiode. Jeg ville satt til side alt jeg kunne, og plassert deler av det (30, gjerne 50%) i fond med lav risiko (feks ODIN). Resten ville jeg satt på sparekonto. Jeg ville dessuten snakket med mine voksne barn om problematikken, og forklart dem at dere ønsker mer besøk av dem og ønsker å legge til rette for dette. Spør gjerne om hva de trenger for at de skal kunne komme oftere til dere, det kan gi en god pekepinn på hva dere skal lete etter. Lykke til! Endret 20. februar 2023 av Kayia 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471321-hvis-du-bodde-trangt-og-hadde-8000-kr-tilgode-hver-mnd-pga-det/page/2/#findComment-4149099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 Lillemus skrev (1 time siden): Ikke alle bor i Oslo. Jeg har en 2-roms (54 m2) i et rolig og trivelig borettslag (min datter leier den av meg) og der er husleia ca. 5000,- inkl. trappevask, brøyting og alt det der, internett og kabel-tv. Kostet godt under 2 mill for halvannet år siden. Jeg vet det. Men jeg bor her og har ikke planer om å flytte til en annen by. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471321-hvis-du-bodde-trangt-og-hadde-8000-kr-tilgode-hver-mnd-pga-det/page/2/#findComment-4149115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.