Gå til innhold

Hva skjer hvis et barn får ADHD diagnose?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker spesielt på hvilke konsekvenser det får med tanke på skole og utdanning. Hvordan de blir behandlet. Jeg tenker at ADHD diagnoser på barn kanskje hjelper lærerne og utdanningssystemet mer en barnet selv. Blir de nødt til å bruke ADHD medisiner? Stigma?

Anonymkode: d6759...478

Fortsetter under...

Å få en diagnose skal jo være ment som at det gir en fordel, slik at de får hjelp og skal lykkes. De blir ikke nødt til å bruke medisiner, men de vil ha god effekt av det slik at de skal lykkes på skolen, sosialt og på jobb.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker spesielt på hvilke konsekvenser det får med tanke på skole og utdanning. Hvordan de blir behandlet. Jeg tenker at ADHD diagnoser på barn kanskje hjelper lærerne og utdanningssystemet mer en barnet selv. Blir de nødt til å bruke ADHD medisiner? Stigma?

Min sønn fikk ADHD-diagnose i tiårsalderen, etter å ha strevd på skolen i flere år og vært hos BUP i et år eller to. Klarte seg egentlig ok faglig, men kom stadig i konflikter med både medelever og lærere og gikk glipp av ganske mye undervisning. Fra å være utadvendt og glad ble han innesluttet og mye sint og lei.

Medisinene hjalp utrolig, og han fant seg bedre til rette, og andre med ham. Det var som natt og dag, til lettelse for alle, ikke minst han selv. Samtidig vokste han jo naturlig nok til og ble mer moden. Etter ca. tre år på medisiner erklærte han at han ikke trengte medisinene lenger. Jeg var skeptisk, men han sluttet. Og det gikk utrolig nok helt bra. Han har senere vært hos spesialist og fått bekreftet at han ikke (lenger) har ADHD.

Anonymkode: ba3a7...9a9

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min sønn fikk ADHD-diagnose i tiårsalderen, etter å ha strevd på skolen i flere år og vært hos BUP i et år eller to. Klarte seg egentlig ok faglig, men kom stadig i konflikter med både medelever og lærere og gikk glipp av ganske mye undervisning. Fra å være utadvendt og glad ble han innesluttet og mye sint og lei.

Medisinene hjalp utrolig, og han fant seg bedre til rette, og andre med ham. Det var som natt og dag, til lettelse for alle, ikke minst han selv. Samtidig vokste han jo naturlig nok til og ble mer moden. Etter ca. tre år på medisiner erklærte han at han ikke trengte medisinene lenger. Jeg var skeptisk, men han sluttet. Og det gikk utrolig nok helt bra. Han har senere vært hos spesialist og fått bekreftet at han ikke (lenger) har ADHD.

I tillegg til det jeg nevnte over: Diagnosen utløste et skred av tiltak og ikke minst forståelse i skole, så sånn sett gjorde det alt lettere. Før det var jo inntrykket bare at han måtte ta seg sammen og at vi foreldre måtte stramme ham opp. Det var tungt.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan man bli frisk fra adhd altså?

Anonymkode: 3b4ae...a8e

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man bli frisk fra adhd altså?

Anonymkode: 3b4ae...a8e

Det er visst ikke helt uvanlig å vokse det av seg. Noen har da hevdet at det ikke kan ha vært "ekte" ADHD, men i følge psykiateren vi var i kontakt med var det ikke unormalt.

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I tillegg til det jeg nevnte over: Diagnosen utløste et skred av tiltak og ikke minst forståelse i skole, så sånn sett gjorde det alt lettere. Før det var jo inntrykket bare at han måtte ta seg sammen og at vi foreldre måtte stramme ham opp. Det var tungt.

Det høres jo bra ut, men jeg er skeptisk til å gi medisiner til barn med tanke på potensielle bivirkninger. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres jo bra ut, men jeg er skeptisk til å gi medisiner til barn med tanke på potensielle bivirkninger. 

Tror de sosiale og psykologiske bivirkningene ved å ikke medisinere er større enn evt. bivirkninger av medisinen.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gråt da min sønn begynte på concerta mtp bivirkninger, han gikk på dem i to år og satt på rommet i to år. Så viste det seg at han ikke hadde AD/HD likevel. 

kupton skrev (7 minutter siden):

Les kronikken på nrk.no i dag. 

Legger ut lenke ettersom jeg strevde litt med å finne den: Vi underbehandler ADHD – Ytring (nrk.no)

Tankevekkende lesning.

Kfr. mine kommentarer over her om at min sønn ble avdiagnostisert, er det helt uvanlig? 

Noe litt pussig er at da vi sendte henvisning til psykiater for å få til dette (nødvendig i forbindelse med et utdanningsløp), ble henvisning avvist på grunn av knappe ressurser (husker ikke helt begrunnelse, men dette var ikke ansett viktig nok). Vi gikk derfor privat, men litt synd at det skal være nødvendig.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legger ut lenke ettersom jeg strevde litt med å finne den: Vi underbehandler ADHD – Ytring (nrk.no)

Tankevekkende lesning.

Kfr. mine kommentarer over her om at min sønn ble avdiagnostisert, er det helt uvanlig? 

Noe litt pussig er at da vi sendte henvisning til psykiater for å få til dette (nødvendig i forbindelse med et utdanningsløp), ble henvisning avvist på grunn av knappe ressurser (husker ikke helt begrunnelse, men dette var ikke ansett viktig nok). Vi gikk derfor privat, men litt synd at det skal være nødvendig.

(liten rettelse: Henvisning ble sendt fra fastlege til sykehuset, som var rett instans)

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror de sosiale og psykologiske bivirkningene ved å ikke medisinere er større enn evt. bivirkninger av medisinen.

Jeg fikk selv diagnosen i voksen alder. Og nå som jeg vet litt om det, ser jeg at sønnen min er veldig lik på meg. Han går på barneskolen nå. Han klarer seg bra faglig på skolen, men sier han hater skole og skolearbeid. Og spesielt lekser. Noe jeg også synes skolen kunne sluttet med. Vi får stort sett gode tilbakemeldinger på foreldremøtene. Men han er uoppmerksom og har problemer med å komme igang med ting. Sosialt går det bra. Men jeg bekymrer meg for at han ikke føler at han mestrer ting, og at det ødelegger selvtilliten hans. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...