Gå til innhold

Har 40 kroner frem til fredag. Min lille "sulteukedagbok"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På grunn av uforutsette utgifter er jeg nå skrapa frem til lønn om to drøye uker. 38 kroner funker ikke ettersom jeg har relativt lite reserver i kjøleskap, fryser og skuffer så jeg har valgt å ta ut en tusenlapp fra fondssparing. Men disse pengene tar fort 4-5 dager, og jeg regner med jeg ikke har dem på konto før tidligst fredag, kanskje neste mandag. Dette blir en temmelig spartansk uke, men for å gjøre det litt "morsomt" tenkte jeg å lage en liten minidagbok underveis.

Jeg bor for meg selv og har ikke barn så det er ingen andre enn meg selv i husholdningen som får noen litt kjipe dager matmessig 😅

Dette er hva jeg har av mat:

5 egg, en pakke bønner, 1 1/2 pakke hermetiske tomater, en kvart pose lapskausblanding, et halvt kilo havregryn, en halv pakke makaroni, 5 bananer og 8 små hveteboller.

Jeg kommer til å gå tom for kaffe i morgen men er litt usikker på om jeg skal bruke 30 av kronene på en ny pose eller prøve å leve på sort te. Det har jeg fra før. Jeg er jo veldig vant til kaffe hver dag og det kommer nok til å merkes å gå uten(har kaffe på jobb men skal ha hjemmekontor både onsdag og torsdag) men sort te er jo en grei koffeinkilde det også. 

Hvis jeg uansett først skal bruke pengene på kaffe så er det uaktuelt å gå for de billigste variantene. De får jeg rett og slett ikke ned og dessuten er jo Evergood uansett rimelig på Kiwi nå.

Tenker at jeg uansett bør kjøpe inn en liter melk. Den kan brukes til havregrøt og kjøleskapsgrøt og toppes med banan og kan også brukes til å lage bananpannekaker. Helst ville jeg hatt naturell yoghurt men det er dyrere.

Tomatene, makaronien, bønnene og lapskausblandingen er vel like greit å smelle sammen til en stor "gryte" så kanskje rekker det til tre middager. Eggene brukes i omelett/speilegg til resterende middager. Det blir mye havregryn til frokost og lunsj åpenbart. Synes havregrøt er helt supert til frokost men til to måltider på rad, blæh. 

Kunne eventuelt kjøpt en pakke fiskepinner, fiskekaker eller tunfisk for å få mer "lunch/middagsfeeling" men da ryker jo definitivt kaffebudsjettet. En ting jeg kanskje kunne gjort er å spørre min søster pent om å få låne en pose kaffe siden jeg har "glemt å kjøpe"(hun bor 5 minutters gange unna)

Jeg får fundere litt videre og så lande på avgjørelse i kveld. Dette blir en utfordring men i høyeste grad gjennomførbart vil jeg tro. Jeg har jo ikke akkurat så mye valg 😆

Om noen vil følge og har innspill og tips så tas det i mot med stor takk 🌼💸

 

 

Anonymkode: 2a9f6...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikkeanonymnok

Hadde kjøpt en paprika og evt noe rimelig kjøttvare (pålegg, pølse, bogskinke på boks etc), blandet egg, havregryn, paprika i biter og kjøttvaren og laget eggmuffins. Veldig godt og ganske mettende. Holder seg fint i kjøleskap. Du får nok noen måltider utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (18 minutter siden):

Hadde kjøpt en paprika og evt noe rimelig kjøttvare (pålegg, pølse, bogskinke på boks etc), blandet egg, havregryn, paprika i biter og kjøttvaren og laget eggmuffins. Veldig godt og ganske mettende. Holder seg fint i kjøleskap. Du får nok noen måltider utav det.

Takk for tips! Bogskinke er ikke spesielt billig men pølser kan man vel få ned i 30 kroner ja. Skal vurderes 👍

Anonymkode: 2a9f6...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tips! Bogskinke er ikke spesielt billig men pølser kan man vel få ned i 30 kroner ja. Skal vurderes 👍

Anonymkode: 2a9f6...967

25 kr for grillpølser på bunnpris nå :) 

Anonymkode: 88513...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

25 kr for grillpølser på bunnpris nå :) 

Anonymkode: 88513...e98

Det var bra tilbud, for den vanlig store pakken og greier 😄 Kanskje jeg går for det!

Anonymkode: 2a9f6...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2:

Det ble kaffe for pengene, ja. De resterende 10 kronene(+ 4 kroner i pant) vet jeg ikke hva jeg skal bruke på. Ellers har jeg spist knekkebrød med leverpostei(hadde liggende på jobben), havregrøt med banan og eggerøre av 2 egg og noe agurkrester.  Så bra mat så langt i dag. Til middag blir det "gryte" med makaroni, tomater, bønner og lapskausblanding. Det ble ganske godt faktisk. Spiste en ekstra porsjon i går så har bare til middag i dag. Det var ingen genistrek ettersom jeg kun har 3 egg igjen. Men i verste fall får det bli havregrøt. Eller kanskje jeg skal bruke de 14 kronene på crabsticks. For de er vel fortsatt billige?

Ellers går det relativt greit. Blir nok tyngre i morgen 😅

 

Anonymkode: 2a9f6...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne "øvelsen" burde egentlig alle gjøre. Man får en god mulighet til å reflektere litt over eget forbruk og hvor man kan spare penger. Til tross for at jeg har god økonomi gjør jeg lignende øvelser iblant jeg også - det gir liten mening å bruke penger på ting som ikke gir økt livskvalitet.

Lærdom til neste gang:

Du bør ha en buffer på noen tusen kroner i bankinnskudd - som du merker tar det tid å få oppgjør fra verdipapirer - og "brenner" det, så er det greit å ha likviditet.

Det er veldig bra at du ikke gikk for kortsiktige løsninger som forskudd på lønn eller kortvarige lån med høy rente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Du kan plukke panteflasker, men om det er særlig av det der du er vet ikke jeg. Har du ikke Trumf heller? Kanskje du har spart opp poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...