Gå til innhold

Miljøarbeidertjenesten


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å søke om miljøarbeidertjenesten, men er usikker på hva jeg kan bruke den til annet enn å gå turer. Er mye utrygg på personer og i situasjoner. Har PTSD (er visst alvorlig ifølge behandler) og BP2. Klarer husarbeid, handling og daglige gjøremål selv. Er bare at jeg er så utrygg og engstelig pga traumer. Behandler sa jeg hadde veldig mye av det. Har samtaler bare en gang i måneden så trenger noe mer. Har kommet meg noe etter behandling, men nylig opplevde jeg forverring. Har lite og ingen nettverk. Og hva skriver man i søknaden når man trenger å oppleve trygghet? Miljøarbeidertjenesten er jo praktisk bistand, men hvordan skriver man at det er trygghet man trenger? Medisinene hjelper lite på det. Bruker bare 0,5 mg fluanxol og 100 mg kvetiapin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig forenklet mener jeg at: Trygghet utvikles ved stadig å oppleve positive opplevelser med mennesker. Utrygghet utvikles ved gjentatte negative opplevelser.

Om du sammen med en miljøarbeider gjentatte ganger kan oppleve noe positivt både sammen med denne og med andre mennesker, bygges trygghet i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (16 minutter siden):

Veldig forenklet mener jeg at: Trygghet utvikles ved stadig å oppleve positive opplevelser med mennesker. Utrygghet utvikles ved gjentatte negative opplevelser.

Om du sammen med en miljøarbeider gjentatte ganger kan oppleve noe positivt både sammen med denne og med andre mennesker, bygges trygghet i deg.

Ja er det som er hensikten med tjenesten mener jeg. Har hatt så mye negative opplevelser gjennom barndom, oppvekst og etter jeg ble voksen med mobbing, vold, at andre skulle bestemme for mye, sviktet meg osv. Med miljøarbeidertjenesten kan jeg selv få bestemme etter mitt behov og tempo. Er ikke ofte jeg har fått lov til det. Men er usikker på hva de kan brukes til. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (14 minutter siden):

Ja er det som er hensikten med tjenesten mener jeg. Har hatt så mye negative opplevelser gjennom barndom, oppvekst og etter jeg ble voksen med mobbing, vold, at andre skulle bestemme for mye, sviktet meg osv. Med miljøarbeidertjenesten kan jeg selv få bestemme etter mitt behov og tempo. Er ikke ofte jeg har fått lov til det. Men er usikker på hva de kan brukes til. 

Det blir vel omtrent som en Støttekontakt. Fint for de som ikke har noen venner f. Eks. 

Anonymkode: 8b1dc...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (45 minutter siden):

Ja er det som er hensikten med tjenesten mener jeg. Har hatt så mye negative opplevelser gjennom barndom, oppvekst og etter jeg ble voksen med mobbing, vold, at andre skulle bestemme for mye, sviktet meg osv. Med miljøarbeidertjenesten kan jeg selv få bestemme etter mitt behov og tempo. Er ikke ofte jeg har fått lov til det. Men er usikker på hva de kan brukes til. 

Jeg bruker sjeldent mine i miljøtjenesten til praktiske gjøremål. Bruker de til samtale, å få møte noen mtp at jeg er mye alene og støtte. Tror mange bruker de slik. Vi kjører ofte tur i lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (35 minutter siden):

Jeg bruker sjeldent mine i miljøtjenesten til praktiske gjøremål. Bruker de til samtale, å få møte noen mtp at jeg er mye alene og støtte. Tror mange bruker de slik. Vi kjører ofte tur i lag. 

Ja klarer praktiske ting selv, men blir lite aktuelt å kjøre tur med de for har min egen bil jeg bruker. Men å prate og gå turer er mer aktuelt. Men sku gjerne visst hva annet jeg kan bruke de til så jeg får utvide "horisonten" litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aa-k-j skrev (21 minutter siden):

Ja klarer praktiske ting selv, men blir lite aktuelt å kjøre tur med de for har min egen bil jeg bruker. Men å prate og gå turer er mer aktuelt. Men sku gjerne visst hva annet jeg kan bruke de til så jeg får utvide "horisonten" litt. 

Gå på cafe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (1 time siden):

Ja er det som er hensikten med tjenesten mener jeg. Har hatt så mye negative opplevelser gjennom barndom, oppvekst og etter jeg ble voksen med mobbing, vold, at andre skulle bestemme for mye, sviktet meg osv. Med miljøarbeidertjenesten kan jeg selv få bestemme etter mitt behov og tempo. Er ikke ofte jeg har fått lov til det. Men er usikker på hva de kan brukes til. 

De kan vel brukes til litt forskjellig. Se på det som en støtte og kanskje en sparringpartner som kan hjelpe deg å ta valg med de tingene du ønsker å oppnå i livet, som skole jobb, venner osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (30 minutter siden):

Ja klarer praktiske ting selv, men blir lite aktuelt å kjøre tur med de for har min egen bil jeg bruker. Men å prate og gå turer er mer aktuelt. Men sku gjerne visst hva annet jeg kan bruke de til så jeg får utvide "horisonten" litt. 

Okei. Enig i at kafé er en god idé til hva dere kan gjøre. Vet ellers ikke hva det skulle være enn tur og prating. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger nok mye av hvem du er som person. Hva opplever du som tillitsvekkende med andre,  og hva opplever du som utrygt? Liker du tilbakemeldinger, liker du best en som bare lyttet, en som deler litt eller som ikke sier noe særlig om seg selv og egne opplevelser? Da tenker jeg ikke at de i den rollen skal belaste deg med problemer altså, men være litt mer åpne om generelle ting. Kanskje det holder at du skriver litt om deg selv og at du sliter med tillit til andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (30 minutter siden):

Ja klarer praktiske ting selv, men blir lite aktuelt å kjøre tur med de for har min egen bil jeg bruker. Men å prate og gå turer er mer aktuelt. Men sku gjerne visst hva annet jeg kan bruke de til så jeg får utvide "horisonten" litt. 

Kino, teater, konsert? Hvis det går an å samle opp timer og ta de ut litt konsentert? Hvorfor vil du ikke søke om støttekontakt i stedet forresten? Da kan du jo i større grad styre når timene brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (7 minutter siden):

Kino, teater, konsert? Hvis det går an å samle opp timer og ta de ut litt konsentert? Hvorfor vil du ikke søke om støttekontakt i stedet forresten? Da kan du jo i større grad styre når timene brukes. 

Er ikke glad i noe av det og er ikke så bra tilbud her. Jeg trenger å komme meg mer ut på dagtid og trenger noen som ser om jeg blir dårlig for jeg ser det litt sent ofte. Trenger bare noen som ikke svikter meg og ikke prøver å styre meg. Det har jeg hatt nok av. Men føler meg jo ikke sviktet om noen ikke kan stille opp pga f.eks sykdom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...