Gå til innhold

Erfaringer med ABC-modellen

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med ABC-modellen? Hvordan var det å jobbe på den måten? Hjalp det deg noe?

Jeg skal snart begynne i samtaler med sykepleier i kommunen og de bruker visst den behandlingsformen. Er veldig spent på hvordan det vil gå. Og om det vil hjelpe meg noe.

Anonymkode: d3c9a...5c2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471371-erfaringer-med-abc-modellen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukte dette i kognitiv gruppe på DPS. Det var en grei måte å kunne se situasjoner fra en annen synsvinkel, til å sortere tanker og følelser og se etter alternative måter å tolke/tenke om en situasjon på. Og til å se etter løsninger der det var naturlig. 

Jeg bruker den ikke selv ved å sette den opp skjematisk, men jeg vil si jeg er flinkere til å finne alternative tanker enn hva jeg var før. 

• 9 måneder senere...

Annonse

Av en eller annen grunn ble den aldri brukt av mine behandlere. Fikk først vite om den etter at behandlingen var avsluttet.

Jeg brukte den selv på samme tid i alle andre situasjoner enn de som ble diskutert med behandler.

Men jeg har lært hjemme at den profesjonelle part alltid vet best hva som må til for å oppnå et ønsket resultat, så da ble det sånn.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker den nå og den er veldig nyttig!

Den er nyttig når det er mulig å undersøke de faktiske forhold. Men når noen motsetter seg det, eller ikke er villig til å bruke de muligheter som finnes for å gjøre det, kommer man ingen vei.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags eksempler har dere dere skrev opp? Og ga dere til behandler og dere snakket gjennom det sammen? 

Anonymkode: f776c...6bc

Hva mener du med eksempler? Det er vel strengt tatt veldig personlig. Om jeg tolker riktig det du spør om?

Man tar opp ting sammen med behandler som hjelper deg å konkretisere. 

Her er et eksempel (som aldri ble brukt i behandlingen vel å merke):

Når man stadig får høre versjoner av utsagnet "når alle rundt deg sier at det er deg det er noe i veien med, bør du kanskje vurdere om det kan være noe i det?", så kan det være nyttig å se nærmere på hvem som sier dette og hvorfor. Har de skjulte motiver, eller er det faktiske grunner til uttalelsen?

Annonse

psykedeliker skrev (45 minutter siden):

Her er et eksempel (som aldri ble brukt i behandlingen vel å merke):

Når man stadig får høre versjoner av utsagnet "når alle rundt deg sier at det er deg det er noe i veien med, bør du kanskje vurdere om det kan være noe i det?", så kan det være nyttig å se nærmere på hvem som sier dette og hvorfor. Har de skjulte motiver, eller er det faktiske grunner til uttalelsen?

Men jeg trodde abc var sånn her? 

A er situasjon

B er antagelse 

C er reaksjonen

Anonymkode: f776c...6bc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...