Gå til innhold

Xanax - er den vidunderlig?


Everybody

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Everybody skrev (16 minutter siden):

https://www.netflix.com/search?q=xanax&jbv=81251342

Har noen erfaringer med denne medisinen mot angst? Virker som den er mye brukt i USA? Noen sier at den er vidunderlig mens andre sier den er en forbannelse. Vil en psykiater skrive det ut?

Jeg spurte en lege en gang om jeg kunne få den, han ble sint på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vell en veldig populær medisin i usa, spesielt blandt kjendisene. Jeg ville aldri gått på den over tid. 
det hadde vært min aller siste utvei

Anonymkode: 5bdc7...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 20 stk av min forrige fastlege. Synes ikke den var noe å skryte av. Jeg har prøvd alt av benzo. Jeg liker rivotril best. Jeg har til og med prøvd flunipam før den gikk ut. 
 

Kanskje de som tar den og ikke har tatt annen benzo før synes den er super.

I begynnelsen av benzobruk var jo vival bra. Så går man over til andre når effekten avtar. Litt dumt men sånn er det.

Anonymkode: d95b2...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk 20 stk av min forrige fastlege. Synes ikke den var noe å skryte av. Jeg har prøvd alt av benzo. Jeg liker rivotril best. Jeg har til og med prøvd flunipam før den gikk ut. 
 

Kanskje de som tar den og ikke har tatt annen benzo før synes den er super.

I begynnelsen av benzobruk var jo vival bra. Så går man over til andre når effekten avtar. Litt dumt men sånn er det.

Anonymkode: d95b2...b0c

Jeg fikk flunipam for mange år siden, for søvn. Begynte å få den på sykehuset og jeg skulle bare ta den innimellom. Brukte dengang også paralgin forte og vival innimellom. Hadde en kvinnelig fastlege som etter en stund sa jeg måtte doble dosen flunipam + ta den oftere.  Da jeg sa nei, så sa hun at jeg ikke var samarbeidsvillig. Da sluttet jeg hos henne. Heldigvis har legene i dag blitt strengere med slike preparater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (54 minutter siden):

Jeg fikk flunipam for mange år siden, for søvn. Begynte å få den på sykehuset og jeg skulle bare ta den innimellom. Brukte dengang også paralgin forte og vival innimellom. Hadde en kvinnelig fastlege som etter en stund sa jeg måtte doble dosen flunipam + ta den oftere.  Da jeg sa nei, så sa hun at jeg ikke var samarbeidsvillig. Da sluttet jeg hos henne. Heldigvis har legene i dag blitt strengere med slike preparater. 

Ja skal man kjøre bil og ha en jobb er det viktig å unngå tung benzo. 

Anonymkode: d95b2...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk 20 stk av min forrige fastlege. Synes ikke den var noe å skryte av. Jeg har prøvd alt av benzo. Jeg liker rivotril best. Jeg har til og med prøvd flunipam før den gikk ut. 
 

Kanskje de som tar den og ikke har tatt annen benzo før synes den er super.

I begynnelsen av benzobruk var jo vival bra. Så går man over til andre når effekten avtar. Litt dumt men sånn er det.

Anonymkode: d95b2...b0c

Har brukt benzo i 25 år, aldri merket noe til dårligere effekt.

Anonymkode: 3ccf8...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja skal man kjøre bil og ha en jobb er det viktig å unngå tung benzo. 

Anonymkode: d95b2...b0c

Ja og ikke minst det og ikke bli avhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk 20 stk av min forrige fastlege. Synes ikke den var noe å skryte av. Jeg har prøvd alt av benzo. Jeg liker rivotril best. Jeg har til og med prøvd flunipam før den gikk ut. 
 

Kanskje de som tar den og ikke har tatt annen benzo før synes den er super.

I begynnelsen av benzobruk var jo vival bra. Så går man over til andre når effekten avtar. Litt dumt men sånn er det.

Anonymkode: d95b2...b0c

Er du over 40år? Jeg har en følelse av at leger er mer slepphendte med å skrive ut sterke benzotyper til eldre folk enn til yngre. 

Anonymkode: 84b2f...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket selv ikke noe særlig av den. Den er som er sterkere Sobril, men med enda kortere halvering.
Ville si at Valium eller Rivotril egner seg best mot angst, nå er vel de fleste leger i Norge i mot alt av B preparater 
så du vil nok heller få ett grusomt antipsykotikum med horrible bivirkninger i stedet, disse kan jo ikke misbrukes. 
 

Nå viser det seg for øvrig utifra det jeg leste at det er ekstremt lave tall av angstpasienter som misbruker de.
Var vel noen psykiatere fra Cambridge som vil fjerne den enorme stigmaet rundt benzo.

De rettet i hvertfall mitt liv, og er ikke blitt noen misbruker.

Anonymkode: 40d83...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du over 40år? Jeg har en følelse av at leger er mer slepphendte med å skrive ut sterke benzotyper til eldre folk enn til yngre. 

Anonymkode: 84b2f...099

"Slepphendte". Skjerp deg!

Anonymkode: 3ccf8...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

nå er vel de fleste leger i Norge i mot alt av B preparater 
så du vil nok heller få ett grusomt antipsykotikum med horrible bivirkninger i stedet, disse kan jo ikke misbrukes. 

Det er mitt inntrykk også. 

Anonymkode: 2f314...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt det noen få ganger da jeg måtte noe jeg ellers ikke hadde fått gjennomført. Hadde jeg ikke allerede stått på Rivotril mot epilepsi og dermed hadde svært høy toleranse for benzo, ville Xanor definitivt vært å skyte spurv med kanon. Generelt har jeg aldri opplevd meg direkte rusa på benzo, men har heller aldri overskredet foreskrevet dosering. Blir bare rolig på en måte som kan være litt vanskelig å beskrive. Nå holder jeg meg til metoprolol der jeg får sterk angst. Det er mest skjelving (i en sånn grad at det blir et fysisk handicap, har i utgangspunktet en snev av essensiell tremor) og høy puls/ekstrasystoler som er problemet når jeg stresser.

Konklusjon: Xanor er ikke fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (12 minutter siden):

Jeg har brukt det noen få ganger da jeg måtte noe jeg ellers ikke hadde fått gjennomført. Hadde jeg ikke allerede stått på Rivotril mot epilepsi og dermed hadde svært høy toleranse for benzo, ville Xanor definitivt vært å skyte spurv med kanon. Generelt har jeg aldri opplevd meg direkte rusa på benzo, men har heller aldri overskredet foreskrevet dosering. Blir bare rolig på en måte som kan være litt vanskelig å beskrive. Nå holder jeg meg til metoprolol der jeg får sterk angst. Det er mest skjelving (i en sånn grad at det blir et fysisk handicap, har i utgangspunktet en snev av essensiell tremor) og høy puls/ekstrasystoler som er problemet når jeg stresser.

Konklusjon: Xanor er ikke fantastisk.

Det samme som du sliter med gjør jeg også etter at jeg har trappet opp på seroxaten. Har du hatt det lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tremor siden jeg var i tenårene, men fikk ikke en formell diagnose på det før jeg var i 30-årene. En periode sto jeg på metoprolol fast, men fikk plagsomt lav hvilepuls av det etter jeg gikk ned 20kg. Jeg tar det derfor bare ved behov nå, og som vanlige tabletter i laveste dosering - ikke depottabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 3.17):

Er du over 40år? Jeg har en følelse av at leger er mer slepphendte med å skrive ut sterke benzotyper til eldre folk enn til yngre. 

Anonymkode: 84b2f...099

Ja jeg er over 40.

Den gamle fastlegen var liberal med å skrive ut benzo. Det er ikke den nye. Så her går det mer på lege enn at jeg er i 40-års.

Anonymkode: d95b2...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...