Gå til innhold

Et mangeårig økonomisk mareritt er over

Anbefalte innlegg

Et mangeårig økonomisk mareritt er over. Et ca 10 år langt mareritt med masse stress. Nå kan jeg begynne å senke skuldrene, og det føles rart :) jeg må faktisk venne meg til å ikke ha det stresset i meg lenger, men jeg kjenner jeg er urolig og rastløs 😆

Vi har kvittet oss med over en mill i forbruksgjeld de 4 siste årene (og: vær så snill å ikke døm, vi har ikke levd et luksusliv).

For meg har dette vært mitt livs største bekymring som virkelig har tæret på psyken. For 4 år siden orket jeg ikke tanken på å leve lenger, situasjonen var fastlåst, og jeg skammet meg fælt. Å søke hjelp var fryktelig tøft (men ikke farlig!). Jeg sendte brev til nav og forklarte alt. En uke etter var vi på møte med dem. Vi fikk så god hjelp! Og de synes vi var så flinke fordi vi hadde full oversikt over budsjette og gjelda, de fleste hadde ikke oversikt i hele tatt.  

Nav laget en betalingsplan som kreditorene ble påtvynget, og som de ikke godtok sånn at de sendte alt til inkasso. Dermed gikk vi fra å aldri ha inkasso til at alt ble sendt til inkasso. 

Pågangen fra kreditorene var også en stor belastning, og gjelda økte da alt gikk til inkasso. Jeg gikk lenge med skuldrene oppi ørene og hadde angst hver gang telefonen ringte eller det kom Mail fra kreditorene. Det var stadige slag i magen fra kreditorene og brev fra namsnannen. Jeg brukte timesvis på papirarbeid. 

Jeg var redd for at vi skulle få uforutsette utgifter, for vi hadde jo ikke noe sted å hente ekstra penger. Vi hadde akkurat nok til det vi måtte ha, resten gikk til gjeld. Vi hadde ikke en gang trengt å få strømabb eller mobilabonnement (men vi hadde vært mangeårige gode kunder, så det ble behandlet manuelt). Men jeg ga aldri opp. Med god hjelp av nav og andre fortsatte jeg å kjempe. 

Jeg er så glad og lettet at jeg ikke kan få sagt det nok. Nå kan vi begynne å leve, samtidig har vi vent oss til en minimalistisk livsstil sånn at vi kan spare. 

Det er så godt! Men det skal bli rart også, å kunne begynne å unne oss litt mer som feks bedre mat (kutte ut alle farseproduktene og erstatte dem med mer ren fisk, fugl og kjøtt - ikke minst begynne å kjøpe melk igjen), men vi kommer ikke til å sløse, vi har lært så mye disse årene. Vi skal derimot unne oss en større bolig, for nå er vi lei av å bo trangt i en leilighet med dårlig solforhold.   

Ville bare dele det med dere. Om noen er i en økonomisk vanskelig situasjon så vil jeg bare si at det er håp. Det finnes løsninger, også når det ser helt svart ut. Det finnes lover og regler som hjelper oss. For oss var det dekningsloven som gjaldt, der alle har krav på livsopphold. 

Anonymkode: 528e7...8ad

Fortsetter under...

Annonse

Gratulerer 😊 

Du har vist en imponerende økonomisk innsikt og forståelse, og imponerende evne til å følge råd og gjøre grep for å løse en utrolig vanskelig situasjon. 

Det er ikke mye jeg har hjulpet deg, men det lille som var har vært en fornøyelse, siden du har hatt så god evne til etterlevelse og å gjøre riktige grep.

Lykke til som økonomisk friskmeldt.

ISW skrev (13 timer siden):

Gratulerer 😊 

Du har vist en imponerende økonomisk innsikt og forståelse, og imponerende evne til å følge råd og gjøre grep for å løse en utrolig vanskelig situasjon. 

Det er ikke mye jeg har hjulpet deg, men det lille som var har vært en fornøyelse, siden du har hatt så god evne til etterlevelse og å gjøre riktige grep.

Lykke til som økonomisk friskmeldt.

Tusen takk for så fine og rørende ord som virkelig varmer ❤️ 

Og tusen hjertelig takk for all hjelp jeg har fått av deg, det har jeg satt stor pris på :) 

laban skrev (14 timer siden):

Flott innsats, godt å høre at det er over. Lykke til videre!

Godt å slippe stresset med dette rundt jobben - takk for alle råd jeg har fått av deg rundt det :) 

Vendi skrev (21 timer siden):

Så bra! 👏👍 Og så deilig! Dere har vært kjempeflinke! 😀🥰

Tusen takk, Vendi ❤️ du har også vært en super støtte for meg som virkellg har betydd mye for meg i en tøff tid 🥰

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...