Gå til innhold

Hva tenker dere om nynorsk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har aldri hatt noe i mot nynorsk, verken som fag eller brukt i offentligheten. Men det er en del offentlige dokumenter jeg må forholde meg til, som er skrevet på nynorsk, og jeg merker at det er mer krevende å lese. Jeg kan ikke like kjapt skumme meg gjennom og få med meg innholdet som når det er tilsvarende fagstoff på bokmål. 

Jeg hadde nynorsk som hovedmål i grunnskolen, noe jeg er veldig glad for. Det gjør det lettere for meg å lese det, i tillegg til at jeg slapp all sytingen fra "bokmålebarna" om hvor fælt nynorsk var. 

Jeg byttet selv til bokmål da jeg begynte på VGS fordi jeg syntes det var enklere siden bokmål er hva vi leser overalt. Men jeg er glad jeg hadde nynorsk.

Jeg syntes dikt er finere på nynorsk.

Men jeg synes det er helt greit at det er på vei ut. I en verden som har blitt så liten er det helt unødvendig med to norske skriftspråk. Man kan bruke de timene som brukes til å lære skriftspråk to til å fordype seg i et tredje språk.

Fru2020 skrev (51 minutter siden):

Jeg syntes dikt er finere på nynorsk.

Det er det visst en del som synes på Twitter også, for der har det (iallfall tidligere, mulig det har gått av moten nå) florert med nynorsk "poesi". Jeg skriver det i anførselstegn, for jeg synes ikke nødvendigvis det blir poesi bare ved å skrive på nynorsk og ha mange linjeskift 😉

Det er ikkje

poesi berre

fordi at

ein 

brukar

nynorsk

og linjeskift

Annonse

morsan skrev (52 minutter siden):

Det er det visst en del som synes på Twitter også, for der har det (iallfall tidligere, mulig det har gått av moten nå) florert med nynorsk "poesi". Jeg skriver det i anførselstegn, for jeg synes ikke nødvendigvis det blir poesi bare ved å skrive på nynorsk og ha mange linjeskift 😉

Det er ikkje

poesi berre

fordi at

ein 

brukar

nynorsk

og linjeskift

Finaste diktet eg nokon sinne har lese😂

(Skrev jeg nynorsk nå. Jeg kan det virkelig ikke så diktene mine er på bokmål)

Jeg har ikke noe imot nynorsk eller sidemål generelt.

Jeg synes undervisningen i nynorsk er helt feil (med forbehold om at den er drastisk forandret i de årene som har gått siden min yngste gikk ut av vgs, men det tviler jeg på). 

Jeg synes man skulle legge vekt på litteratur og lure inn litt grammatikk her og der etter hvert, i stedet å starte med masse regler og bøyningsmønstre og stort sett oppnå å vaksinere alle elevene som har bokmålsbakgrunn, mot nynorsk litteratur. Den måten å undervise i sidemål på, som om det var et komplisert fremmedspråk, er mot sin hensikt.

De som i jobbsammenheng får bruk for å skrive på sidemålet sitt, kan gå et kurs.   

Nicklusheletida

Da jeg begynte på skolen, var det bare en bokmålsklasse og flere nynorskklasser. Jeg gikk i bokmålsklassen. 

Det jeg ser nå er at de aller fleste går over til bokmål selv om de hadde nynorsk som ung. Dvs at nynorsk er unødvendig å lære og man kunne brukt tiden på noe mer fornuftig. Privatøkonomi f.eks kunne vært et fag som hadde vært nyttig for mange. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 22.36):

Hva tenker dere om nynorsk?

Anonymkode: 02356...2a9

Tenker lite ut over at jeg bruker bokmål og forventer at alle i Norge forstår bokmål og kan skrive/ og "snakke" bokmål ved behov. Nynorsk samisk russisk eller merkelige dialekter, er jo greit nok, men funksjonen må være det vittigste, vi er for lite land til at folk ikke skal kunne kommunisere med hverandre. Personlig har jeg ingen interesse av å lære samisk eller nynorsk, så jeg forventer at de lærer bokmål på skolen som alle andre, slik at de blir en del av Landet. Og har du sinnsyk dialekt får du slå over til "bokmål" når folk utenbys kommer på besøk, det er ren høfflighet :) 

Anonymkode: f058d...6d1

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Da jeg begynte på skolen, var det bare en bokmålsklasse og flere nynorskklasser. Jeg gikk i bokmålsklassen. 

Det jeg ser nå er at de aller fleste går over til bokmål selv om de hadde nynorsk som ung. Dvs at nynorsk er unødvendig å lære og man kunne brukt tiden på noe mer fornuftig. Privatøkonomi f.eks kunne vært et fag som hadde vært nyttig for mange. 

Mener å huske at for noen år siden (ikke så alt for mange heller) var det sånn at dersom mange nok foreldre ville det så måtte en skole i byen her opprette en egen nynorskklasse og det var noen foreldre som gikk sammen og fikk det gjort slik at barna kom i en mindre klasse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...