Gå til innhold

Tankene mine ødelegger så mye for meg

Anbefalte innlegg

Jeg var på besøk hos venninnen min i helgen og da ble det virkelig klart for meg hvor mye tankene mine ødelegger for meg. Jeg fikk tanker om at hun ikke liker meg lenger, at hun var lei av meg, at hun synes jeg var irriterende, dum, osv. 

Jeg klarer ikke helt bestemme meg for hvor mye disse tankene stemmer eller ikke. Men jeg håper og tror at det aller mest er usikkerheten i meg som snakker. Men det skjedde også at hun ble synlig irritert. Jeg spurte henne hvilke planer hun hadde neste uke og da sa hun at hun ikke skulle noe spesielt, bare på kafe med en venninne ene dagen. Så senere spurte hun meg om hvilke planer jeg hadde til uken og da svarte jeg på det før jeg spurte tilbake hva hennes planer var og da svarte hun: "Det samme som jeg svarte deg i ste!" med litt irritert stemme og det så ut som hun nesten himlet med øynene. 

Det gjør meg så lei meg at tankene skal få ødelegge så mye. 

Hvordan kan man bli bedre på å ikke la slike negative tanker ta så mye overhånd?

Anonymkode: e3803...cca

Fortsetter under...

Hei TS. 

Jeg tror du kan ha nytte av kognitiv teknink, ABC-modellen. 

Sett det opp i et skjema med kolonner. 

Her kan du lære om den: 

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/til-deg-som-onsker-hjelp/den-mentale-tannborsten/6-tren-mentalt-laer-deg-abc-modellen-bruk-den-gjerne-ukentlig-ved-forverring-av-psykisk-helse-bor-den-jobbes-med-daglig

Dette brukes mye i behandling på DPS døgnposter. Da tas det jo gjerne i gruppe, men det er også bra å kun gjøre før seg selv. 

Det handler om å identifisere de automatiske negative tankene, følelsene det setter i gang samt adferd, og deretter finne alternative tanker og løsninger. :)

(Tror du vil få mer respons ved å poste slikt på psykiatri. Vi har alle en psykisk helse. Du trenger ikke være syk for å poste der)

Endret av Glitter
Glitter skrev (1 time siden):

Hei TS. 

Jeg tror du kan ha nytte av kognitiv teknink, ABC-modellen. 

Sett det opp i et skjema med kolonner. 

Her kan du lære om den: 

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/til-deg-som-onsker-hjelp/den-mentale-tannborsten/6-tren-mentalt-laer-deg-abc-modellen-bruk-den-gjerne-ukentlig-ved-forverring-av-psykisk-helse-bor-den-jobbes-med-daglig

Dette brukes mye i behandling på DPS døgnposter. Da tas det jo gjerne i gruppe, men det er også bra å kun gjøre før seg selv. 

Det handler om å identifisere de automatiske negative tankene, følelsene det setter i gang samt adferd, og deretter finne alternative tanker og løsninger. :)

(Tror du vil få mer respons ved å poste slikt på psykiatri. Vi har alle en psykisk helse. Du trenger ikke være syk for å poste der)

Takk for tips, skal forsøke bruke modellen. Jeg tenkte ikke over å poste den på psykiatri, men kanskje det kunne være mulig å flytte tråden?

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk for tips, skal forsøke bruke modellen. Jeg tenkte ikke over å poste den på psykiatri, men kanskje det kunne være mulig å flytte tråden?

Du kan høre med @Admin :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...