Gå til innhold

Kupton eller andre: anonymisering i VOP?

Anbefalte innlegg

Hvem er det som vurderer henvisninger som kommer inn til VOP? 
Er det mulig å finne ut hvem som jobber som behandlere evt hvem som som får informasjon om henvisningen? Har selv jobbet i psykiatrien og det er overveiende stor sannsynlighet for at gamle kollegaer jobber der. Jeg er privat av meg, og ønsker ikke at flere enn høyst nødvendig vet hvorfor jeg evt henvises dit og vil naturligvis ikke få en tidligere kollega som behandler. Vil gå så mye som mulig under radaren, altså så anonymt som mulig.. 

Anonymkode: 4fe84...19d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471457-kupton-eller-andre-anonymisering-i-vop/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert ulike måter å gjøre dette på. Hos oss gjorde vi det slik. Vi hadde en turnus på 4 mnd på å være i "Inntaksteam". En spesialist og en underordnet lege eller psykolog + en fast sekretær. Om andre har samme måte å gjøre det på, er det jo en viss sannsynlighet for at noen vet av deg.

kupton skrev (21 minutter siden):

Det er sikkert ulike måter å gjøre dette på. Hos oss gjorde vi det slik. Vi hadde en turnus på 4 mnd på å være i "Inntaksteam". En spesialist og en underordnet lege eller psykolog + en fast sekretær. Om andre har samme måte å gjøre det på, er det jo en viss sannsynlighet for at noen vet av deg.

Takk for svar. :) Er det mulig å anonymisere pasienter til en viss grad da? Evt om legen min ringer å forhører seg om hvem som jobber der, vil  hun få svar eller er det noen policy på at det er informasjon som ikke fis ut? 

Hvordan tenker du at de skal få gitt deg beskjed om time dersom henvisningen skal anonymiseres. Du kan be om at den behandles "fortrolig", men helt anonym kan du ikke være - ei heller når behandlingen starter. Du må bla gå inn i bygget, melde deg i luka, sitte på venterommet, gå i korridoren:

Annonse

Jeg har aldri jobba i psykiatrien, men privat kjenner jeg to som jobber som psykologer på DPS her. Ikke nære venner, men såpass nært kjennskap at det hadde vært ubehagelig både at de så meg/visste og totalt uaktuelt å snakke med. Akkurat det siste vil jo ikke skje, for personen selv vil jo aldri «ta i mot» en pasient man kjenner privat? Da vil jo vedkommende vite, men det tenker jeg man rett og slett ikke kan styre? Uansett hvor ubehagelig det er..

Selv var jeg fra meg av uro på venterommet, satt bare å hørte etter kjente stemmer - med planen klar for å skjule meg om jeg hørte en av dem 🙄 Men man har ikke noe valg? Det finnes ikke alternativer. Heldigvis er dine forhenværende kolleger fagfolk og profesjonelle?

Anonymkode: 6f19f...bf6

kupton skrev (10 minutter siden):

Hvordan tenker du at de skal få gitt deg beskjed om time dersom henvisningen skal anonymiseres. Du kan be om at den behandles "fortrolig", men helt anonym kan du ikke være - ei heller når behandlingen starter. Du må bla gå inn i bygget, melde deg i luka, sitte på venterommet, gå i korridoren:

Haha😆 Joda, jeg vet! Har bare ikke kommet så langt i bekymringstankene mine enda😜 Kjenner ikke noen av sekretærene som jeg regner med sender ut info om timer. Det er stortsett bare behandlere jeg kjenner til. Og går det ikke an å prøve å tilrettelegge timene på tidspunkt der det er mindre sannsynlig å treffe kjenninger i døra? Kanskje jeg bare må droppe dette, og spare meg for bekymringene om at noen får vite at jeg sliter og og hva jeg sliter med😅

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri jobba i psykiatrien, men privat kjenner jeg to som jobber som psykologer på DPS her. Ikke nære venner, men såpass nært kjennskap at det hadde vært ubehagelig både at de så meg/visste og totalt uaktuelt å snakke med. Akkurat det siste vil jo ikke skje, for personen selv vil jo aldri «ta i mot» en pasient man kjenner privat? Da vil jo vedkommende vite, men det tenker jeg man rett og slett ikke kan styre? Uansett hvor ubehagelig det er..

Selv var jeg fra meg av uro på venterommet, satt bare å hørte etter kjente stemmer - med planen klar for å skjule meg om jeg hørte en av dem 🙄 Men man har ikke noe valg? Det finnes ikke alternativer. Heldigvis er dine forhenværende kolleger fagfolk og profesjonelle?

Anonymkode: 6f19f...bf6

Så godt å høre at jeg ikke er alene med å havne i en sånn situasjon. Joda, det er veldig OK folk. Jeg er bare så redd for å få dette stempelet i panna. Blir jo fullstendig paranoid og tenker at alle finner ut av det. 🤦🏼‍♀️ Det er jeg rett og slett ikke klar for enda. 

Må tenke hardt på om jeg velger å gjøre det eller ikke. Om jeg gjør, får jeg også ha en plan for å gjemme meg eller skjule meg😅 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Haha😆 Joda, jeg vet! Har bare ikke kommet så langt i bekymringstankene mine enda😜 Kjenner ikke noen av sekretærene som jeg regner med sender ut info om timer. Det er stortsett bare behandlere jeg kjenner til. Og går det ikke an å prøve å tilrettelegge timene på tidspunkt der det er mindre sannsynlig å treffe kjenninger i døra? Kanskje jeg bare må droppe dette, og spare meg for bekymringene om at noen får vite at jeg sliter og og hva jeg sliter med😅

Det er vel ikke så sannsynlig at de blir å bruke tid på å finne tidspunkt hvor det er mindre sannsynlighet å treffe på x og y person. 

Dette tror jeg bare du må akseptere. Jeg vet det er vanskelig for jeg har vært tvangsinnlagt der noen av mine kollegaer også hadde jobb i tillegg til der vi jobbet sammen. Jeg har også møtt mange kullinger fra min utdanning der jeg har vært innlagt. I dag pratet med med en tidligere kulling på apoteket. Hun kjente meg igjen og tok initiativ til å snakke om at vi gikk i samme klasse. Det etter å ha telt opp Litium, abilify og Truxal til meg. Det ligger jo da implisitt hvilke diagnose jeg har og at jeg har overdosehistorikk. Ganske prrsonlig informasjon.

Sånn som dette blir det når en som helsepersonell selv blir syk. Det var ubehagelig for meg første tiden, men jeg ble vant til det. Det blir du også. :)

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...