Gå til innhold

Fosen og samene

Anbefalte innlegg

ISW skrev (2 timer siden):

Jeg synes denne diskusjonen er interessant og gir et godt innblikk i at det er ekstremt store forskjeller på hva som er viktig for den enkelte.

Angående din påstand om at det er nok kraft - jeg mener at det absolutt ikke er nok grønn energi. I Europa fyres det i kullkraftverk, det fyres med gass, olje og annet fossilt brensel som vi VET at ikke er bra for jorda. Om vi kun skal se på eksportverdien av kraften som lages, forutsatt en eksportverdi på 1 kr/kwh, så genereres det kraft for 2 milliarder kroner i året. Disse pengene kan brukes til utrolig mye verdifullt i Norge, men igjen, for meg er det viktigste argumentet at vi produserer grønn fornybar energi som kan erstatte fossilt brensel.

Jeg mener jeg leste ut fra dommen at det var snakk om 2.100 reinsdyr. Kan vi si at det er fornuftig å betale 1 million kroner (2 mrd / 2.100) i året for at et reinsdyr skal ha frihet til å beite hvor det vil? Jeg mener, dette er langt mer penger enn vi aksepterer å bruke i året på å holde en pasient i live i helsevesenet eller gi livsforlengende medisin. Er en sames reinsdyr verdt mer enn en annen nordmanns liv? Ja, kultur er viktig, men etter mitt syn ikke for enhver pris.

I tillegg kommer 3 millioner kroner pr. reinsdyr for å fjerne vindmøllene.

https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-kraftig-mot-vindmollefjerning-vil-vare-okonomisk-galimatias/s/5-95-942666

Anonymkode: fa4a2...4b2

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Samiske interesser er tydelig vert mer enn resten av befolkningen sine interesser.

Tror ikke det hadde vært PK å kle seg i bunad med det norske flagget og lenket seg til sametinget.

Endret av Worriesome Plenty 2
AnonymBruker
Savannah skrev (På 28.2.2023 den 9.46):

Hva synes dere?

Vindkraft er ikke bra for verken mennesker, dyr eller natur. Eneste måten vi redde jordkloden på er å få ned energibehovet, og det kan en få kraftig ned med å slutte å produsere alt mulig en ikke trenger. Materialismen må bort, og arbeidsplassen må for mange bli å bli en hjemmeværende forelder, barn og eldre trenger voksne som har mye mer tid til de. 

Anonymkode: 11571...ba0

AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 10.39):

Vindkraft er ikke bra for verken mennesker, dyr eller natur. Eneste måten vi redde jordkloden på er å få ned energibehovet, og det kan en få kraftig ned med å slutte å produsere alt mulig en ikke trenger. Materialismen må bort, og arbeidsplassen må for mange bli å bli en hjemmeværende forelder, barn og eldre trenger voksne som har mye mer tid til de. 

Anonymkode: 11571...ba0

Vindkraft er dårlig for naturvern, men bra for klimaet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...