Gå til innhold

Valget mellom litium og lamictal

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar og bruker per i dag både litium og lamictal. Jeg begynte først på litium og så ble lamictal lagt til etter noen måneder. Egentlig usikker på akkurat hvorfor men. Men mener å huske at det var fordi de tenkte at litium ikke hadde tilstrekkelig effekt og at lamictal kunne gjøre meg ennå bedre. Men uansett, nå ønsker jeg da altså å bare bruke en av dem. Og jeg synes det er vanskelig å skulle velge. Jeg trooor kanskje jeg hadde litt bedre effekt av litium enn lamictal, men er jo veldig vanskelig å si egentlig. Kan jo også bare være ytre påvirkninger. 

Så hvilen av dem burde jeg velge og hvorfor? (Hvorfor er kanskje det viktigste spørsmålet her).

Anonymkode: c19e4...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet ikke hvorfor Lamictal ble lagt til? Hvordan opplevde du selv effekten av Litium alene? Har du brukt Lamictal uten Lutium? Hvis du har brukt de begge hver for seg, ville jeg valgt den du har opplevd best effekt med.

Generelt: Hvis en i hovedsak trenger beskyttelse mot depresjoner, Lamictal. Hvis en også trenger beskyttelse mot mani, Litium.  

Anonymkode: 04605...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 minutter siden):

Har du BP1 eller BP2?

Jeg har BP2.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vet ikke hvorfor Lamictal ble lagt til? Hvordan opplevde du selv effekten av Litium alene? Har du brukt Lamictal uten Lutium? Hvis du har brukt de begge hver for seg, ville jeg valgt den du har opplevd best effekt med.

Generelt: Hvis en i hovedsak trenger beskyttelse mot depresjoner, Lamictal. Hvis en også trenger beskyttelse mot mani, Litium.  

Jeg har litt dårlig hukommelse fra den tiden. Tror det var depresjonen som gjorde det at jeg husker så dårlig. Men som sagt tror jeg lamictal ble lagt til var fordi de mente at litium ikke hadde tilstrekkelig effekt. Jeg har ikke brukt lamictal alene uten litium. Jeg får bare hypomanier, eller det vil si jeg har bare hatt en hypomani for flere år siden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har BP2.

Jeg har litt dårlig hukommelse fra den tiden. Tror det var depresjonen som gjorde det at jeg husker så dårlig. Men som sagt tror jeg lamictal ble lagt til var fordi de mente at litium ikke hadde tilstrekkelig effekt. Jeg har ikke brukt lamictal alene uten litium. Jeg får bare hypomanier, eller det vil si jeg har bare hatt en hypomani for flere år siden.  

Da ville jeg, HVIS  jeg skulle seponere noe, seponert Litium 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da ville jeg, HVIS  jeg skulle seponere noe, seponert Litium 

Da stiller jeg spørsmålet: Hvorfor? Hva er grunnen til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da stiller jeg spørsmålet: Hvorfor? Hva er grunnen til det?

Fordi du hvis jeg oppfatter riktig, ikke hadde tilstrekkelig effekt av litium alene. Så hvis du skal ha en, ville jeg ikke valgt den jeg har erfart ikke har så god effekt. 

Og Lamictal tror jeg virker vel så bra mot depresjoner som litium. Er i alle fall "første valg" ved bipolar 2. Og med tanke på bivirkninger ville jeg også valgt Lamictal.

Men hvis du hadde prøvd de omvendt. Du hadde ikke nok effekt av bare Lamictal og la til Litium, da ville jeg heller prøvd å seponere Lamictal. Så mest utfra din erfaring. 

Men noen fastleger har litt peiling. Mulig du kan diskutere med din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har prøvd å bare gå på Lamictal ville jeg kanskje seponert Litium. Men legen har sagt du ikke bør seponere?

Jeg har også bipolar, men med ca to hypomanier i året de senere år, samt mange og tunge depresjoner hvert år. 

Jeg hadde ikke særlig effekt av Lamictal. Den ble seponert og jeg går nå på Litium og opplever at depresjonen ikke er like tung og har endret karakter. Jeg har ikke et følelsesmessig depressivt tungsinn, men jeg er fryktelig lat. Eller altså jeg har "negative symptomer", hvis man kan si det om depresjon da. At jeg sliter med å komme i gang, har ikke interesse for noe, er tilbaketrukket og uengasjert. Likevel er dette bedre enn full depresjon for jeg kan lyse opp og le der der er naturlig. Og er jeg sosial så har jeg det bra. Framfor å kjenne hvor tung jeg er. 

Så det er min erfaring med det. Lamictalen hadde jeg bare ikke så mye effekt av. Mulig den hjalp litt, men ikke mye. 

Jeg har tenkt på om jeg skulle fått gå på Wellbutrin eller Brintellix sammen med Litium. Begge har jeg blitt hypoman av, men nå går jeg jo på Litium så da er jeg vel trygg. For jeg trenger et lite løft. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos en jomfruelig bp2 ville en startet med Lamictal og kun lagt til noe (litium) dersom Lamictal ikke ga tilstrekkelig effekt.

Men hos deg kjenner vi ikke veien til/begrunnelsen for kombinasjonen. Da er det umulig å gi noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi du hvis jeg oppfatter riktig, ikke hadde tilstrekkelig effekt av litium alene. Så hvis du skal ha en, ville jeg ikke valgt den jeg har erfart ikke har så god effekt. 

Og Lamictal tror jeg virker vel så bra mot depresjoner som litium. Er i alle fall "første valg" ved bipolar 2. Og med tanke på bivirkninger ville jeg også valgt Lamictal.

Men hvis du hadde prøvd de omvendt. Du hadde ikke nok effekt av bare Lamictal og la til Litium, da ville jeg heller prøvd å seponere Lamictal. Så mest utfra din erfaring. 

Men noen fastleger har litt peiling. Mulig du kan diskutere med din.

Skjønner. Skal ta det opp med fastlegen.

Glitter skrev (3 timer siden):

Siden du ikke har prøvd å bare gå på Lamictal ville jeg kanskje seponert Litium. Men legen har sagt du ikke bør seponere?

Jeg har også bipolar, men med ca to hypomanier i året de senere år, samt mange og tunge depresjoner hvert år. 

Jeg hadde ikke særlig effekt av Lamictal. Den ble seponert og jeg går nå på Litium og opplever at depresjonen ikke er like tung og har endret karakter. Jeg har ikke et følelsesmessig depressivt tungsinn, men jeg er fryktelig lat. Eller altså jeg har "negative symptomer", hvis man kan si det om depresjon da. At jeg sliter med å komme i gang, har ikke interesse for noe, er tilbaketrukket og uengasjert. Likevel er dette bedre enn full depresjon for jeg kan lyse opp og le der der er naturlig. Og er jeg sosial så har jeg det bra. Framfor å kjenne hvor tung jeg er. 

Så det er min erfaring med det. Lamictalen hadde jeg bare ikke så mye effekt av. Mulig den hjalp litt, men ikke mye. 

Jeg har tenkt på om jeg skulle fått gå på Wellbutrin eller Brintellix sammen med Litium. Begge har jeg blitt hypoman av, men nå går jeg jo på Litium så da er jeg vel trygg. For jeg trenger et lite løft. 

Jeg har også tenkt tanken om wellbutrin, synes den virker lovende i forhold til hva jeg trenger.

kupton skrev (2 timer siden):

Hos en jomfruelig bp2 ville en startet med Lamictal og kun lagt til noe (litium) dersom Lamictal ikke ga tilstrekkelig effekt.

Men hos deg kjenner vi ikke veien til/begrunnelsen for kombinasjonen. Da er det umulig å gi noen gode råd.

Hva mener du med jomfruelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med jomfruelig? 

En person som akkurat har fått diagnosen og som skal medisineres for første gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke @kuptondette med at BP2 skal forsøksvis medisineres med bare Lamictal når du og mange andre samtidig mener at hypomanier bør og skal behandles medikamentelt. Lamictal tar ikke oppturene. Hvorfor bare medisinere depresjonene hos bp2 når man mener at hypomaniene også bør dekkes av medisiner? 

Anonymkode: 724fb...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steinriverton
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke @kuptondette med at BP2 skal forsøksvis medisineres med bare Lamictal når du og mange andre samtidig mener at hypomanier bør og skal behandles medikamentelt. Lamictal tar ikke oppturene. Hvorfor bare medisinere depresjonene hos bp2 når man mener at hypomaniene også bør dekkes av medisiner? 

Kupton har vel sagt her en gang at algoritmen for BP2 er Lamictal i riktig dose,  samt et valgfritt antipsykotika som påbegynnes i det hypomani er i ferd med å fremtre. 

Endret av Steinriverton
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at begynnende hypomani behandles lett av antipsykotisk. Jeg har også først blitt behandlet når den har vært i full blomst og vart I ukesvis og da tok det lenger tid før det virket. Så hvis Lamictal hjelper  så er det bedre å bare supplere med antipsykotisk når en merker en går opp, enn å gå på Litium. 

Jeg går jo på Litium da, men hadde foretrukket Lamictal og Abilify ved behov. Pga bivirkninger. 

Kupton kan Lamictal virke i framtiden? At etter noen års stabilitet på Litium så kan jeg bytte til Lamictal? Hvis det er greit at jeg spør. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at begynnende hypomani behandles lett av antipsykotisk. Jeg har også først blitt behandlet når den har vært i full blomst og vart I ukesvis og da tok det lenger tid før det virket. Så hvis Lamictal hjelper  så er det bedre å bare supplere med antipsykotisk når en merker en går opp, enn å gå på Litium. 

Jeg går jo på Litium da, men hadde foretrukket Lamictal og Abilify ved behov. Pga bivirkninger. 

Kupton kan Lamictal virke i framtiden? At etter noen års stabilitet på Litium så kan jeg bytte til Lamictal? Hvis det er greit at jeg spør. 

Hvilke bivirkninger? Sånkjedelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke bivirkninger? Sånkjedelig 

Du kan lese om bivirkninger på felleskatalogen. :) Eller mente du bivirkninger jeg selv har fått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Du kan lese om bivirkninger på felleskatalogen. :) Eller mente du bivirkninger jeg selv har fått? 

Ja mente dine:-) Vurderer litium selv og går på Lamictal 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja mente dine:-) Vurderer litium selv og går på Lamictal 

Jeg har ikke de verste bivirkningene enda, men jeg har gått litt opp i vekt (har drukket øl også da) for har mye matsug, er mye tørst, har skjelvinger i hendene. Det er egentlig bare det jeg merker. 

Men det jeg frykter er videre vektoppgang, lavt stoffskifte og nedsatt nyrefunksjon. Men det er ved mer langvarig bruk. 

Synes den ser ut til å stabilisere stemningsleiet mitt noe. Men helt ærlig så vet jeg ikke om jeg vil føle det er verdt å gå på den. Det får jeg se på om 1-2 år når jeg har gått på den en stund. 

Jeg har vært mindre deprimert siste par måneder i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I BP2 er det depresjonene som er desidert verst. Både for subjektiv lidelse og funksjonssvikt. Lamictal både behandler depresjon og forebygger depresjon. Begge deler langt bedre enn oppoversvingninger - kanskje 80/20.

Hypomaniene skal også behandles, men en prioriterer ikke å forebygge dem, da det er lett å ta dem raskt ned når de kommer. Derfor ingen fast medisin for å forebygge hypomanier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...