Gå til innhold

Hvor skal jeg plassere pengene?


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg kommer til å få en stor etterbetaling fra Nav og voldsoffererstatning i løpet av nærmeste framtid. Opp mot 300 000. Hvor skal jeg plassere pengene,? Jeg kan ikke ha de for lett tilgjengelig fordi jeg er impulsiv. Nå går jeg jo på Litium så blir vel ikke hypoman så tryggere sånn sett, men er impulsiv ellers også. 

Og må jeg drive og betale formueskatt hvert år da? Er det best å bare betale ned boliglånet? Jeg har 350 000 i boliglån. 

Eller? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med plasseringskonto i OBOS-banken? Da får man ikke ut pengene med en gang og det er ganske gode renter. Jeg ville gjort det eller betalt ned på boliglånet. 

Anonymkode: 6d67d...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med plasseringskonto i OBOS-banken? Da får man ikke ut pengene med en gang og det er ganske gode renter. Jeg ville gjort det eller betalt ned på boliglånet. 

Anonymkode: 6d67d...88e

Må jeg betale formueskatt da eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Må jeg betale formueskatt da eller? 

Jeg tror ikke et. Jeg har 1.1 milloner på samme konto og betaler ikke formueskatt.

Men så eier jeg ingen bolig eller andre verdier heller, så det kommer kanskje na på hvor mye du har sammenlagt?

Formueskatten er på 1.7 mill nå tror jeg.

Anonymkode: 6d67d...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (9 minutter siden):

Og må jeg drive og betale formueskatt hvert år da?

Ikke for 300 000, nei. Du må ha mer enn 1,5 mill elns for å betale formueskatt, og den er ikke så stor. Men en andel av eiendom (som bolig / hytte) regnes med i formuen. 

Glitter skrev (9 minutter siden):

Er det best å bare betale ned boliglånet?

Jeg hadde nok betalt ned en del av boliglånet. Men det er også greit å ha en buffer. Med plasseringskonto i OBOS må du bestille uttak en måned i forveien. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke et. Jeg har 1.1 milloner på samme konto og betaler ikke formueskatt.

Men så eier jeg ingen bolig eller andre verdier heller, så det kommer kanskje na på hvor mye du har sammenlagt?

Formueskatten er på 1.7 mill nå tror jeg.

Anonymkode: 6d67d...88e

Verdi i bolig pluss de pengene blir sånn 2,5 mill. 

laban skrev (1 minutt siden):

Ikke for 300 000, nei. Du må ha mer enn 1,5 mill elns for å betale formueskatt, og den er ikke så stor. 

Jeg hadde nok betalt ned en del av boliglånet. Men det er også greit å ha en buffer. Med plasseringskonto i OBOS må du bestille uttak en måned i forveien. 

De teller ikke med penger som er i bolig? 

Ja jeg kunne jo gjort begge deler. 200 k ned på lånet og 100 k i en sånn konto? Jeg har også 20 000 på en vanlig brukskonto hvis jeg trenger litt kjappe penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (6 minutter siden):

Jo, men en mye lavere andel enn når de beregner eiendomsskatt (hvis de har det i din kommune). 
https://www.huseierne.no/nyheter/eiendomsskatt-og-formuesskatt---slik-henger-de-sammen/
 

Okei. Det var litt komplisert, men skjønte pittelitt. Slike ting er så tørt at jeg sliter med å prossesere det. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Det var litt komplisert, men skjønte pittelitt. Slike ting er så tørt at jeg sliter med å prossesere det.

Det betyr vel at en firedel av markedsverdien av boligen din skal legges til det du har i banken. Og så må totalsummen bli over 1,7 mill for at du skal få formueskatt. 

Uansett er det vel greit å bli kvitt noe av lånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Det betyr vel at en firedel av markedsverdien av boligen din skal legges til det du har i banken. Og så må totalsummen bli over 1,7 mill for at du skal få formueskatt. 

Uansett er det vel greit å bli kvitt noe av lånet. 

Okei. :) Takk. 

Ja. Jeg har avdragsfrihet da, men med mindre lån blir det mindre renter per mnd eller? (Ja vet jeg ikke kan mye om slikt)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (37 minutter siden):

Okei. :) Takk. 

Ja. Jeg har avdragsfrihet da, men med mindre lån blir det mindre renter per mnd eller? (Ja vet jeg ikke kan mye om slikt)

Ja, det blir det. Jeg ville ha betalt ned lånet med ca 250.000 og lagt til resten i bufferen du har. Noe av bufferen ville jeg satt på en sparekonto hvor du låser deg til ikke å ta ut noe i f.eks 12 måneder.  Da får du også høyere renter på innskuddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (33 minutter siden):

Ja, det blir det. Jeg ville ha betalt ned lånet med ca 250.000 og lagt til resten i bufferen du har. Noe av bufferen ville jeg satt på en sparekonto hvor du låser deg til ikke å ta ut noe i f.eks 12 måneder.  Da får du også høyere renter på innskuddet. 

Okei! Takk for innspill. :) Kanskje heller det enn å opprette noe i OBOS. Heller holde alt i min bank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Hvis du betaler ned boliglånet slipper du å bekymre deg for at du impulsivt bruker dem opp. Alternativt kan du plassere dem i aksjefond, f.eks. et indeksfond. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (10 minutter siden):

Hvis du betaler ned boliglånet slipper du å bekymre deg for at du impulsivt bruker dem opp. Alternativt kan du plassere dem i aksjefond, f.eks. et indeksfond. 

Fond og aksjer tørr jeg ikke. Har null peiling. 

Men har nok bedtrmt meg for at jeg betaler ned mye på lånet også beholder jeg litt som påfyll på bufferen tenker jeg. :)

Jeg har jo 100 000 i studielån også, eller 98 000 eller noe. Men renten er vel lavere slik at boliglån bør prioriteres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg har jo 100 000 i studielån også, eller 98 000 eller noe. Men renten er vel lavere slik at boliglån bør prioriteres? 

Ja, studielån har nesten alltid bedre betingelser enn boliglån. 

Jeg søkte på erstatning, siden jeg ikke vet noe om reglene - for å sjekke om man skal oppgi erstatningsbeløp på samme måte som når man mottar arv eller gave. Kanskje du burde ta en titt på dette:  https://dinerstatning.no/erstatning/her-er-skattereglene-for-deg-som-har-mottatt-erstatning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

Ja, studielån har nesten alltid bedre betingelser enn boliglån. 

Jeg søkte på erstatning, siden jeg ikke vet noe om reglene - for å sjekke om man skal oppgi erstatningsbeløp på samme måte som når man mottar arv eller gave. Kanskje du burde ta en titt på dette:  https://dinerstatning.no/erstatning/her-er-skattereglene-for-deg-som-har-mottatt-erstatning/

Takk! :) Men jeg mener på at voldsoffererstatning ikke er skattepliktig. Det kommer jo ikke fra noe forsikring slik det står om l linken, men et statlig foretak. 

Jeg tror i hvert fall at det ikke skal beskattes, men det må jeg jo finne ut av så takk for å gjøre meg oppmerksom på det. Men at staten skulle tjene penger på at jeg har blitt utsatt for grov vold vil være helt bak mål mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Men jeg mener på at voldsoffererstatning ikke er skattepliktig. Det kommer jo ikke fra noe forsikring slik det står om l linken, men et statlig foretak. 

Det virker rimelig, jeg har ikke lest det ordentlig. Ville bare informere om hva jeg fant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Det virker rimelig, jeg har ikke lest det ordentlig. Ville bare informere om hva jeg fant. 

Det setter jeg pris på. Jeg er sånn som ikke tenker over slikt. Har liksom aldri blitt helt voksen når det gjelder økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv beløp som ikke er skattepliktig bør oppgis i skattemeldingen. Det forklarer plutselig  høyere forbruk og/eller lavere gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...