Gå til innhold

PTSD etter sykehusopplevelse - hvordan komme over frykten for sykehus og legepersonell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har som overskriften sier PTSD etter noe som skjedde på sykehus. Jeg får en fysisk reaksjon på det meste av helsesettinger. Det er et stort problem for meg.

jeg går ikke til behandling nå, måtte slutte fordi jeg ikke taklet å være alene med behandler på DPS. Det ble for likt sykehus-setting for meg. Stressnivået ble så høyt at jeg ikke klarte å forstå hva psykologen sa. Klarte heller ikke å få frem så mange ord. Dissosierte det meste av tiden. Det ble derfor ikke spesielt hjelpsomt og jeg ble avsluttet. Det er nå 1 år siden. 

 Har nå fått smerter som bør undersøkes av fastlege. Det gir meg full panikk og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det og faktisk komme meg til legen.  Jeg vil så gjerne takle enkle legebesøk, undersøkelser og prøver når det er behov for det. Men hvordan gjør jeg det?

Anonymkode: be57a...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gikk til DPS men fikk ikke hjelp til å takle din PTSD? Det er jo noe de må hjelpe deg med. Ellers så er jeg enig i at du burde skrive eller ringe til legen og forklare din PTSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner så godt hvordan du har det! Jeg kan få helt panikk ved tanken på sykehusinnleggelse igjen, men jeg er nødt til å gå på jevnlige kontroller. Da går det ikke an å backe ut, men jeg tenkte at løsningen er å dra alene uten noen støtte. Da er det ikke noe annet å gjøre enn å faktisk gå inn og gjøre det man skal. Hva er det verste som kan skje? Og hvis det verste skjer, så er man faktisk på den tryggeste plassen man kan være på 🙂 men det hjelper selvsagt å møte gode sykepleiere og leger! Si fra at du sliter, de tar hensyn! Eller,  du kan jo være uheldig, men det er ikke det som er vanlig.

Eller du kan snakke med fastlegen som Kupton sier også. Mulig legen har bedre innspill enn meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (53 minutter siden):

Skriv til fastlegen Forklar utfordringen og etterspør forslag til løsning.

Takk! Kan forsøke å sende melding som et første steg. 
 

Everybody skrev (34 minutter siden):

Du gikk til DPS men fikk ikke hjelp til å takle din PTSD? Det er jo noe de må hjelpe deg med. Ellers så er jeg enig i at du burde skrive eller ringe til legen og forklare din PTSD.

DPS kunne ikke hjelpe meg, så prøver å finne ut av det selv. 
 

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Jeg skjønner så godt hvordan du har det! Jeg kan få helt panikk ved tanken på sykehusinnleggelse igjen, men jeg er nødt til å gå på jevnlige kontroller. Da går det ikke an å backe ut, men jeg tenkte at løsningen er å dra alene uten noen støtte. Da er det ikke noe annet å gjøre enn å faktisk gå inn og gjøre det man skal. Hva er det verste som kan skje? Og hvis det verste skjer, så er man faktisk på den tryggeste plassen man kan være på 🙂 men det hjelper selvsagt å møte gode sykepleiere og leger! Si fra at du sliter, de tar hensyn! Eller,  du kan jo være uheldig, men det er ikke det som er vanlig.

Eller du kan snakke med fastlegen som Kupton sier også. Mulig legen har bedre innspill enn meg 🙂

Takk, godt å lese at andre forstår. Jeg er redd helsepersonell i tillegg til selve sykehuset, så for meg er det ikke en hjelp å møte de ansatte. Det kan gjøre det verre.

Anonymkode: be57a...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk! Kan forsøke å sende melding som et første steg. 
 

DPS kunne ikke hjelpe meg, så prøver å finne ut av det selv. 
 

Takk, godt å lese at andre forstår. Jeg er redd helsepersonell i tillegg til selve sykehuset, så for meg er det ikke en hjelp å møte de ansatte. Det kan gjøre det verre.

Anonymkode: be57a...340

Da blir det verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Det finnes medisiner mot PTSD.

Gjør det, hvilke da? Har ikke hørt om det.

Anonymkode: be57a...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør det, hvilke da? Har ikke hørt om det.

Anonymkode: be57a...340

Det finnes ingen spesifikk medisin rettet akkurat mot PTSD, men visse type SSRI og SNRI kan hjelpe mot den angsten og depresjonen som PTSD gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...