Gå til innhold

Diagnose, åpen eller lukket for andreboka helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en psykiatrisk medisinkrevende diagnose. Denne vet fastlege og psykiater som datt diagnose om, naturlig nok. Men er den synlig også for andre behandlere i helsevesenet? At det står et sted i journal eller synlig på meg når de plotter meg inn og «jeg» kommer opp på skjermen? Tenker på legevakt, gynekologisk avdeling, dps man aldri har vært på før etc. Medisinene kan de jo se, og hva de er infisert for, de som skal skrive ut en resept til meg, de får innsyn i min diagnose ved å se hva som står på medisinene mine som allerede ligger inne. 

Anonymkode: 03394...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Søren, overskriften rota seg til, det skulle stå «diagnose, åpen eller lukket for andre i helsevesenet» 

Anonymkode: 03394...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La oss si jeg har en nabo og han var helsepersonell og virkelig se om jeg hadde diagnoser. Hadde han snoket ville han vært ferdig som helsepersonell.

 

Anonymkode: 711c1...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om overlegen på gyn feks får min psykiatriske diagnose i fleisen når hun åpner «meg» på skjermen sin, som hun må fordi hun skal behandle meg. Ikke noe skoking fra naboen. Men om helsepersonell som har et reelt behandlingsansvar for meg får opp info om diagnoser satt at annet helsepersonell i en annen sektor (psyk) når de skal behandle meg. Fastlegen får epikrisen fra alle og sitter derfor på all info om alle helsetilstander og diagnoser. Spørsmålet er om dette er info alle mine behandlere får uavhengig av behandlingsinstitusjon? @kupton

Anonymkode: 03394...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spør om noe lignende som dette. Her kan det ikke gis noe entydig svar som gjelder for hele Norge, fordi journalsystemene er  ulike i ulike regioner.

Vanligvis er psykiatrisk journaler skjult for resten av helsetjenesten. Så er innsynsmulighetene ulike alt etter hvilken funksjon og yrke et helsepersonell har. F.eks. vil leger på sykehus ha en såkalt "blålysadgang". Dvs at dersom en pasient kommer inn bevisstløs og en mistenker overdose, kan legen gjøre bruk av denne blålysadgangen for å få se pasientens diagnoser og medisiner. Dett blir selvsagt logget, og det kan sjekkes om dette var en riktig eller uriktig bruk av funksjonen.

Så er det nok slik at i de aller fleste tilfeller kan leger komme meget nær riktig diagnose ved å se på medisineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er om dette er info alle mine behandlere får uavhengig av behandlingsinstitusjon?

Nei, de får det ikke i fleisen, men leger kan få tilgang til det om de ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (17 minutter siden):

Mange spør om noe lignende som dette. Her kan det ikke gis noe entydig svar som gjelder for hele Norge, fordi journalsystemene er  ulike i ulike regioner.

Vanligvis er psykiatrisk journaler skjult for resten av helsetjenesten. Så er innsynsmulighetene ulike alt etter hvilken funksjon og yrke et helsepersonell har. F.eks. vil leger på sykehus ha en såkalt "blålysadgang". Dvs at dersom en pasient kommer inn bevisstløs og en mistenker overdose, kan legen gjøre bruk av denne blålysadgangen for å få se pasientens diagnoser og medisiner. Dett blir selvsagt logget, og det kan sjekkes om dette var en riktig eller uriktig bruk av funksjonen.

Så er det nok slik at i de aller fleste tilfeller kan leger komme meget nær riktig diagnose ved å se på medisineringen.

TS hvis de bruker DIPS i din region så mener jeg nå å huske at jeg ikke fikk diagnoser lysende mot meg idet jeg åpnet en journal. Måtte evt ha gått spesifikt inn på dokumentene for å finne infoen. Men det var kun der det var relevant at vi fra psykiatrien åpnet noe fra somatikken og vice verca i somatikken. Behandleren min bruker lese mine somatiske epikriser, men det det er bare greit hun holder seg oppdatert og de fleste besøk i somatikken har jo startet med noe psykisk så..Men i epikriser så skriver de fortsatt opp en 5 år gammel stemmebåndsoperasjon. Ser ikke relevansen, og de skrev jeg hadde bulimi flere år etter også..Unødvendig. Så de virker nå litt trege på å oppdatere seg. Det er klipp og lim fra forrige epikrise. Men en gynekolog bør jo ikke trenge å finne fram hele historikken din. Bør holde med det gynekologiske i epikrisen. 

Dette hjalp vel bare hvis du bor i en av regionene som bruker DIPS. Men med mindre de har endret det siste 7 år og jeg vet de har hatt en oppgradering, så blir de ikke automatisk informert om diagnose. Egentlig i helsevesenet skal det jo være need to Know-prinsippet når det gjelder slik info. 

 

Det jeg synes er rart er at legevakten ser ut til å være passelig oppdatert på nye og gamle diagnoser. Kanskje de får epikrise fra psykiatrien når en har blitt henvist via legevakten? Eller har de tilgang til fastlegen sin journal på hver pasient? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (10 minutter siden):

Men en gynekolog bør jo ikke trenge å finne fram hele historikken din

Det kom nettopp skremmende tall om at 20% av kvinner har vært utsatt for seksuelle overgrep. Det er så høyt at det kan forsvare at gynekologer er observante på dette ved alle undersøkelser. Her kan psykiatrisk historie være relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (14 minutter siden):

Det kom nettopp skremmende tall om at 20% av kvinner har vært utsatt for seksuelle overgrep. Det er så høyt at det kan forsvare at gynekologer er observante på dette ved alle undersøkelser. Her kan psykiatrisk historie være relevant.

Jeg så det der. Det er helt utrolig. Jeg trodde det var mer sånn 5%. Men tro skal man jo ikke gjøre.

Godt poeng som jeg ikke tenkte over. 

Så slipper kvinner som er alvorlig preget av traumene sine å gå sånn inn i det med å fortelle før timen. Det vil vel øke belastningen betraktelig. Bedre å komme inn til en som er oppdatert og hensynsfull. Burde egentlig være noe som heter psykiatrisk gynekolog som primært jobber med volds og overgrepsutsatte kvinner. Ekstra kompetanse for å ivareta de. Jeg har hatt en lite hensynsfull gynekolog og det tok 7 år før jeg dro til undersøkelse igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre ikke alle gynekologer som tar hensyn selv om de vet du har en overgrepshistorie og det ligger klart på skjermen i lyse dagen av nyeste notater. Alle gynekologer burde vært kurset så de ikke retraumatiserte sine pasienter. Hver eneste undersøkelse er svært vanskelig for meg, og jeg må gjennom dem, men den nest siste var i særklasse. Da jeg skulle dit igjen i forrige uke, ba jeg fastlegen min skrive at jeg måtte slippe denne gynekologen. Hvis ikke, hadde jeg bare gått igjen. 

Men det hadde som @Glitter sier vært fint å slippe å fortelle om traumene sine hver gang man går inn til time. Har opplevd flere ganger at de bare sier "å ja" når jeg har opplyst om overgrep, og så fortsetter som ingenting. Så da gadd jeg til slutt ikke si noe og bet bare tenne sammen hver gang jeg måtte ta celleprøve eller noe. Det gikk på et vis helt til alt raknet i høst. 

Anonymkode: 98d17...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

La oss si jeg har en nabo og han var helsepersonell og virkelig se om jeg hadde diagnoser. Hadde han snoket ville han vært ferdig som helsepersonell.

 

Anonymkode: 711c1...d63

La os ta dette scenarioet:

Du er tilknyttet dps og går dit for poliklinisk behandling. Aldri vært innlagt

Og naboen din jobber på dps døgnavdeling som sykepleier

Naboen din ser deg i gangen da du skal på timen din å blir nysgjerrig så han søker deg opp og leser siste epikrise eller siste behandlingsnotat

 

Aldri i livet om resultatet av at du hadde anmeldt naboen din ville vært at han mistet jobben/mistet sin autorisasjon som sykepleier. 

Fordi de ville bare funnet en grunn til at de hadde rett uansett. Han jobber på samme sted.. Skulle bare litt etterarbeid.. Bare sjekke noe.. De kan fake at de fikk beskjed om å lese om pasienten, de kan og vil juge som bare det. Og det verste er at ingen kan gjøre noe, vi som pasienter kan ikke bevise en dritt

Anonymkode: b2a15...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan altså ikke vite om min gynekolog på universitetssykehuset har eller skaffer seg innsyn i min diagnose fått via spesialist på dps. Er konklusjonen ut fra dette. 

Anonymkode: 03394...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

La os ta dette scenarioet:

Du er tilknyttet dps og går dit for poliklinisk behandling. Aldri vært innlagt

Og naboen din jobber på dps døgnavdeling som sykepleier

Naboen din ser deg i gangen da du skal på timen din å blir nysgjerrig så han søker deg opp og leser siste epikrise eller siste behandlingsnotat

 

Aldri i livet om resultatet av at du hadde anmeldt naboen din ville vært at han mistet jobben/mistet sin autorisasjon som sykepleier. 

Fordi de ville bare funnet en grunn til at de hadde rett uansett. Han jobber på samme sted.. Skulle bare litt etterarbeid.. Bare sjekke noe.. De kan fake at de fikk beskjed om å lese om pasienten, de kan og vil juge som bare det. Og det verste er at ingen kan gjøre noe, vi som pasienter kan ikke bevise en dritt

Anonymkode: b2a15...80d

Sant, men tror vedkommendes arbeidsgiver hadde vært lite blid og gitt den ansatte beskjed om å aldri gjenta den type lovbrudd. Selv om sykehuset sikkert hadde støttet den ansatte utad.

Anonymkode: 03394...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

La os ta dette scenarioet:

Du er tilknyttet dps og går dit for poliklinisk behandling. Aldri vært innlagt

Og naboen din jobber på dps døgnavdeling som sykepleier

Naboen din ser deg i gangen da du skal på timen din å blir nysgjerrig så han søker deg opp og leser siste epikrise eller siste behandlingsnotat

 

Aldri i livet om resultatet av at du hadde anmeldt naboen din ville vært at han mistet jobben/mistet sin autorisasjon som sykepleier. 

Fordi de ville bare funnet en grunn til at de hadde rett uansett. Han jobber på samme sted.. Skulle bare litt etterarbeid.. Bare sjekke noe.. De kan fake at de fikk beskjed om å lese om pasienten, de kan og vil juge som bare det. Og det verste er at ingen kan gjøre noe, vi som pasienter kan ikke bevise en dritt

Anonymkode: b2a15...80d

Dette er ikke korrekt. Han ville nok ikke mistet jobben eller autorisasjonen om det ikke var omfattende snoking flere ganger, men han ville fått en meget alvorlig advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er dessverre ikke alle gynekologer som tar hensyn selv om de vet du har en overgrepshistorie og det ligger klart på skjermen i lyse dagen av nyeste notater. Alle gynekologer burde vært kurset så de ikke retraumatiserte sine pasienter. Hver eneste undersøkelse er svært vanskelig for meg, og jeg må gjennom dem, men den nest siste var i særklasse. Da jeg skulle dit igjen i forrige uke, ba jeg fastlegen min skrive at jeg måtte slippe denne gynekologen. Hvis ikke, hadde jeg bare gått igjen. 

Men det hadde som @Glitter sier vært fint å slippe å fortelle om traumene sine hver gang man går inn til time. Har opplevd flere ganger at de bare sier "å ja" når jeg har opplyst om overgrep, og så fortsetter som ingenting. Så da gadd jeg til slutt ikke si noe og bet bare tenne sammen hver gang jeg måtte ta celleprøve eller noe. Det gikk på et vis helt til alt raknet i høst. 

Anonymkode: 98d17...7ed

Det var skikkelig leit å høre! Kanskje fastlegen din kan være behjelpelig med å informere for deg samt ordne så du får gå til samme gynekolog? Jeg går til samme plassen nå. Føles litt tryggere. Uten at jeg er så belastet som deg i denne sammenheng, men nok til at behovet for trygghet er der. :) Er gynekologer på legelisten? Du kan kanskje se etter gode omtaler der. Også kom jeg til å tenke på om den organisasjonen for overgrepsutsatte (beklager husker ikke navnet...Jo Dixie? Evt hvis det passer smiso tror jeg det heter) har vært borti denne problemstillingen før og kan anbefale en gynekolog som har litt ekstra kompetanse på akkurat det som du kan henvises til og hvis du må hyppig til undersøkelse kanskje sette av en time til kun en prat først, så det kan føles litt tryggere når du legger deg i stolen. 

Vet ikke. Bare noen mulige løsninger på å gjøre det bare litt lettere og tryggere for deg. Håper i hvert fall din neste gynekolog vil føles tryggere og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (10 minutter siden):

Det var skikkelig leit å høre! Kanskje fastlegen din kan være behjelpelig med å informere for deg samt ordne så du får gå til samme gynekolog? Jeg går til samme plassen nå. Føles litt tryggere. Uten at jeg er så belastet som deg i denne sammenheng, men nok til at behovet for trygghet er der. :) Er gynekologer på legelisten? Du kan kanskje se etter gode omtaler der. Også kom jeg til å tenke på om den organisasjonen for overgrepsutsatte (beklager husker ikke navnet...Jo Dixie? Evt hvis det passer smiso tror jeg det heter) har vært borti denne problemstillingen før og kan anbefale en gynekolog som har litt ekstra kompetanse på akkurat det som du kan henvises til og hvis du må hyppig til undersøkelse kanskje sette av en time til kun en prat først, så det kan føles litt tryggere når du legger deg i stolen. 

Vet ikke. Bare noen mulige løsninger på å gjøre det bare litt lettere og tryggere for deg. Håper i hvert fall din neste gynekolog vil føles tryggere og bedre.

Det er gyn pol jeg må forholde meg til nå, så det hjelper ikke å lete etter en på legelisten. Men det er i alle fall et par der jeg har forholdt meg mest til og som er flinke til å prøve å ta hensyn og spør hva som er greit og ikke. Men det er uansett vanskelig og fører til retraumatisering i en eller annen grad etterpå. Ja, det er et evig mareritt jeg bare må stå i, og nå skal jeg inn til operasjon en gang i løpet av våren, med sikkert enda en GU og det blir ikke mindre tøft. Heldigvis har dagkirurgen her vært fantastiske tidligere. 

Anonymkode: 98d17...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er gyn pol jeg må forholde meg til nå, så det hjelper ikke å lete etter en på legelisten. Men det er i alle fall et par der jeg har forholdt meg mest til og som er flinke til å prøve å ta hensyn og spør hva som er greit og ikke. Men det er uansett vanskelig og fører til retraumatisering i en eller annen grad etterpå. Ja, det er et evig mareritt jeg bare må stå i, og nå skal jeg inn til operasjon en gang i løpet av våren, med sikkert enda en GU og det blir ikke mindre tøft. Heldigvis har dagkirurgen her vært fantastiske tidligere. 

Anonymkode: 98d17...7ed

Okei. Håper du får det lettere etter operasjon i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 9.58):

Det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om overlegen på gyn feks får min psykiatriske diagnose i fleisen når hun åpner «meg» på skjermen sin, som hun må fordi hun skal behandle meg. Ikke noe skoking fra naboen. Men om helsepersonell som har et reelt behandlingsansvar for meg får opp info om diagnoser satt at annet helsepersonell i en annen sektor (psyk) når de skal behandle meg. Fastlegen får epikrisen fra alle og sitter derfor på all info om alle helsetilstander og diagnoser. Spørsmålet er om dette er info alle mine behandlere får uavhengig av behandlingsinstitusjon? @kupton

Anonymkode: 03394...079

Nei, ingen ser det. Det står bare hos behandleren din, og hos fastlegen i epikrisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...