Gå til innhold

Bipolar arv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg las en plass at det er en viss arvelighet med bipolar lidelse. At det går i familier. I såfall, er det alle typer bipolaritet om hverandre i samme familie? vil schizoaffektiv lidense også være mer vanlig i familier med mye bipolaritet eller motsatt?

Anonymkode: 2e6aa...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I min familie er det flere med bipolar lidelse, adhd, en med schizofreni og en med en enkeltpsykose som aldri har gjentatt seg. Psykiateren min sier at alle disse er beslektet. Det er også flere som har tatt selvmord og mange med angst.

Anonymkode: 803fc...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også flere med ADHD i familien min. Og bipolare ifølge moren min. Jeg har begge deler.

Anonymkode: 2e6aa...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg las en plass at det er en viss arvelighet med bipolar lidelse. At det går i familier. I såfall, er det alle typer bipolaritet om hverandre i samme familie? vil schizoaffektiv lidense også være mer vanlig i familier med mye bipolaritet eller motsatt?

Anonymkode: 2e6aa...4e6

Ja, det er sannsynligvis alle typer - selv om vi vet mye mer og og er sikrere på BP1. Ja, schizoaffektiv vil også være mer vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (54 minutter siden):

Ja, det er sannsynligvis alle typer - selv om vi vet mye mer og og er sikrere på BP1. Ja, schizoaffektiv vil også være mer vanlig.

Hvor langt ut i slekta regner en ut at det er arvelig?  F.eks hvis mor/fars fetter eller kusine har schizofreni eller bipolar? Eller er det bare rett oppadgående en regner det som arvelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (10 minutter siden):

Hvor langt ut i slekta regner en ut at det er arvelig?  F.eks hvis mor/fars fetter eller kusine har schizofreni eller bipolar? Eller er det bare rett oppadgående en regner det som arvelig? 

Nei. det er en økt risiko også om det ikke er rett oppadgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (3 timer siden):

Nei. det er en økt risiko også om det ikke er rett oppadgående.

Tante? Eller kan min mor være bærer hun også selv om hun ikke har noe som tyder på bipolar? Såvidt jeg vet er det kun jeg og min tante som har bipolar. Hun er død, men tror det var type to. Og adhd da. 

Eller kan man ikke arve det av en Tante?

Jeg forstår ikke sånne slektslinjer. Så vet ikke om du mente at feks tanter og onkler også telle.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...