Gå til innhold

Pengegave til barnets fremtid (begravelse)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er «gammeltante» til et lite barn (som brått og uventet) har mistet faren sin. Niesen min ønsker pengegave til barnet i stedet for blomster i begravelsen. 
Familien skal gi en felles bårebukett i tillegg til pengegave som hver enkelt kommer til å gi. Hvor mye ville dere gitt i pengegave? 

Anonymkode: 5a0a2...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er «gammeltante» til et lite barn (som brått og uventet) har mistet faren sin. Niesen min ønsker pengegave til barnet i stedet for blomster i begravelsen. 
Familien skal gi en felles bårebukett i tillegg til pengegave som hver enkelt kommer til å gi. Hvor mye ville dere gitt i pengegave? 

Anonymkode: 5a0a2...3ca

Det spørs helt på min økonomi og hva jeg ville ha brukt på blomster hvis jeg skulle gi blomster på egenhånd.   Selv ville jeg nok gitt et sted mellom 1500-2000 (En krans koster nok minimum 2000) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er «gammeltante» til et lite barn (som brått og uventet) har mistet faren sin. Niesen min ønsker pengegave til barnet i stedet for blomster i begravelsen. 
Familien skal gi en felles bårebukett i tillegg til pengegave som hver enkelt kommer til å gi. Hvor mye ville dere gitt i pengegave? 

Anonymkode: 5a0a2...3ca

Skal pengene settes på konto og spares til utdanning eller noe slikt? Jeg synes 1500-2000,- var mye og hadde nok gitt 500,- kanskje. Jeg aner ikke hva som er vanlig å gi i slike situasjoner, men jeg tenker at det er som ved jul og bursdag - man gir etter lommebok og lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Skal pengene settes på konto og spares til utdanning eller noe slikt? Jeg synes 1500-2000,- var mye og hadde nok gitt 500,- kanskje. Jeg aner ikke hva som er vanlig å gi i slike situasjoner, men jeg tenker at det er som ved jul og bursdag - man gir etter lommebok og lyst.

Ja, de skal settes på konto til utdanning eller noe slikt.

Anonymkode: 5a0a2...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet uten at du skal oppgi nøyaktig år. Jeg tenker at moren nok er i krisemodus nå av helt forståelig grunn, men hvis dette er år frem i tid er det jo løsninger på andre måter, og en annen ting er jo vedr utdanning i Norge så får man studielån mm. 

Jeg syns ærlig talt at dette var et rart ønske ut fra de få opplysningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet uten at du skal oppgi nøyaktig år. Jeg tenker at moren nok er i krisemodus nå av helt forståelig grunn, men hvis dette er år frem i tid er det jo løsninger på andre måter, og en annen ting er jo vedr utdanning i Norge så får man studielån mm. 

Jeg syns ærlig talt at dette var et rart ønske ut fra de få opplysningene. 

Har sett at det er mange som har dette ønske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (39 minutter siden):

Skal pengene settes på konto og spares til utdanning eller noe slikt? Jeg synes 1500-2000,- var mye og hadde nok gitt 500,- kanskje. Jeg aner ikke hva som er vanlig å gi i slike situasjoner, men jeg tenker at det er som ved jul og bursdag - man gir etter lommebok og lyst.

Jeg tenker slik at jeg ville gitt omtrent hva jeg hadde måttet gi til en krans eller bårebukett, men det er meg. Nå kommer det litt an på hvor nær en er vedkommende.  Nå spør ts om hva vi ville gitt, men hadde jeg vært i motsatt situasjon, så hadde jeg blitt glad for alt fra 50 til oppover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (19 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet uten at du skal oppgi nøyaktig år. Jeg tenker at moren nok er i krisemodus nå av helt forståelig grunn, men hvis dette er år frem i tid er det jo løsninger på andre måter, og en annen ting er jo vedr utdanning i Norge så får man studielån mm. 

Jeg syns ærlig talt at dette var et rart ønske ut fra de få opplysningene. 

Hun ønsker penger til barnet i stedet for masse blomster. Familien regner med det blir full kirke, dødsfallet var en følge av en grusom ulykke, og i stedet for masse blomster vil de at barnet skal få en bedre start på livet når hn blir myndig. Barnet er 5 år. Niesen min følges opp av et kriseteam, det er jo også så mye praktisk som begravelsen som må ordnes midt oppi sorgen også, og teamet og familien støtter hennes ønske. Jeg synes det er fint med slike ønsker. Da moren min døde ønsket vi at hjemmesykepleien fikk pengegave i stedet for blomster, og jeg synes ikke det er noe rart ønske. Men hver familie må jo få ønkse det de vil, og man MÅ ikke følge gamle tradisjoner. Jeg hadde ønsket det selv om det var meg. 

Anonymkode: 5a0a2...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun ønsker penger til barnet i stedet for masse blomster. Familien regner med det blir full kirke, dødsfallet var en følge av en grusom ulykke, og i stedet for masse blomster vil de at barnet skal få en bedre start på livet når hn blir myndig. Barnet er 5 år. Niesen min følges opp av et kriseteam, det er jo også så mye praktisk som begravelsen som må ordnes midt oppi sorgen også, og teamet og familien støtter hennes ønske. Jeg synes det er fint med slike ønsker. Da moren min døde ønsket vi at hjemmesykepleien fikk pengegave i stedet for blomster, og jeg synes ikke det er noe rart ønske. Men hver familie må jo få ønkse det de vil, og man MÅ ikke følge gamle tradisjoner. Jeg hadde ønsket det selv om det var meg. 

Anonymkode: 5a0a2...3ca

Der hvor jeg kommer i fra er det vanlig med gaver i minnefond istedenfor blomster.  Nærmeste familie ordner bårebukett og krans, men mye mer er ikke vanlig.  Det tok meg en stund å venne meg til alle blomstene i Norge.  Jeg synes dette er et fint og naturlig ønske.  Jeg personlig ville nok ha gitt ca. 1000 kr. ut fra min situasjon, men det gjelder ikke alle.  Muligens 2000 kr.

Jeg har gitt 500 kr i minnefond på hjemstedet mitt, men der kan man gi fra 10 - 100000 uten at andre vet det og jeg aner ikke hva som er vanlig.  Dette er mye nærmere og et lite barn som har mistet pappaen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gitt minst 1000 kr nå, men mener ikke at folk skal gi mer enn de har råd til.

Så ville jeg (hvis dette gjaldt familien min, slik det er for deg) forsøkt å bidra til barnets langsiktige konto senere også. Det er lenge til det blir behov for penger til førerkort, utdanning, bolig o.l., 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun ønsker penger til barnet i stedet for masse blomster. Familien regner med det blir full kirke, dødsfallet var en følge av en grusom ulykke, og i stedet for masse blomster vil de at barnet skal få en bedre start på livet når hn blir myndig. Barnet er 5 år. Niesen min følges opp av et kriseteam, det er jo også så mye praktisk som begravelsen som må ordnes midt oppi sorgen også, og teamet og familien støtter hennes ønske. Jeg synes det er fint med slike ønsker. Da moren min døde ønsket vi at hjemmesykepleien fikk pengegave i stedet for blomster, og jeg synes ikke det er noe rart ønske. Men hver familie må jo få ønkse det de vil, og man MÅ ikke følge gamle tradisjoner. Jeg hadde ønsket det selv om det var meg. 

Anonymkode: 5a0a2...3ca

Nei, det er sikkert det at jeg aldri har hørt om det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (8 timer siden):

Jeg ville nok gitt minst 1000 kr nå, men mener ikke at folk skal gi mer enn de har råd til.

Så ville jeg (hvis dette gjaldt familien min, slik det er for deg) forsøkt å bidra til barnets langsiktige konto senere også. Det er lenge til det blir behov for penger til førerkort, utdanning, bolig o.l., 

Det var et godt råd. Sette inn 1000 kr på kontoen hvert år den datoen han mlstet faren sin. 

Anonymkode: 5a0a2...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sette inn 1000 kr på kontoen hvert år den datoen han mlstet faren sin

Ja - eller knytte det til en litt hyggeligere dato, men som uttrykker noe av det samme, f.eks. farens fødselsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...