Gå til innhold

Mannen vil gravlegges sammen med sin mor, og søsken, normalt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tenker på å bli organdonor. Men det er mange kriterier som må til. Jeg har litt samme tanker som deg. Ønsker ikke å legges ned i jorden eller bli kremert. 

Anonymkode: b7fef...852

Man blir jo lappet sammen og deretter gravlagt eller kremert etter at organene er tatt da...

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Man blir jo lappet sammen og deretter gravlagt eller kremert etter at organene er tatt da...

Det er sant. Man blir jo det. Liker ikke tanken på å ligge under jorden. Men er man dø så er man dø 🙈

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant. Man blir jo det. Liker ikke tanken på å ligge under jorden. Men er man dø så er man dø 🙈

I Norge er det ingen andre alternativer så vidt jeg vet. Men etter kremasjon kan man jo asken bli spredt i naturen, man kan søke om dette selv før man dør, men etterlatte kan også søke  dersom man er sikkert på at avdøde ønsket det har jeg lært av Laban (om jeg ikke husker feil). :)

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

I Norge er det ingen andre alternativer så vidt jeg vet. Men etter kremasjon kan man jo asken bli spredt i naturen, man kan søke om dette selv før man dør, men etterlatte kan også søke  dersom man er sikkert på at avdøde ønsket det har jeg lært av Laban (om jeg ikke husker feil). :)

Finnes det andre alternativer i utlandet? Jeg vil helst bare ligge hjemme til evig tid i min egen seng. Vil ikke de to alternativene, evt hvis det ikke går vil jeg bli slutt ut av en kanon. 

Anonymkode: 586b7...251

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Hva med å brukes til forskning eller i et labatoret  som de gjør med dyr? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Minnesund 

Nå må du pusse brillene tror jeg, det står minnelund. :) Minnesund er et sted på grensa mellom Norge og Sverige og jeg tviler på at man setter ned urner der. ;)

En minnelund er et sted på kirkegården hvor urner settes ned (eller inn i en stor installasjon) og man får en liten navneplakett på. Dette vedlikeholdes av de som jobber i kirken slik at ingen pårørende har ansvar for noe gravsted, men de kan jo dra dit og sette seg på en benk og minnes om de vil det. :) 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Finnes det andre alternativer i utlandet? Jeg vil helst bare ligge hjemme til evig tid i min egen seng. Vil ikke de to alternativene, evt hvis det ikke går vil jeg bli slutt ut av en kanon. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med å brukes til forskning eller i et labatoret  som de gjør med dyr? 

Jeg vet ikke, du kan ikke forbli liggende i sengen din i alle fall, det vet jeg! Du kan jo sjekke opp med sykehus om hva som skjer med kropper som er donert til forskning.

AnonymBruker
Lillemus skrev (17 minutter siden):

Nå må du pusse brillene tror jeg, det står minnelund. :) Minnesund er et sted på grensa mellom Norge og Sverige og jeg tviler på at man setter ned urner der. ;)

En minnelund er et sted på kirkegården hvor urner settes ned (eller inn i en stor installasjon) og man får en liten navneplakett på. Dette vedlikeholdes av de som jobber i kirken slik at ingen pårørende har ansvar for noe gravsted, men de kan jo dra dit og sette seg på en benk og minnes om de vil det. :) 

Huff er barna dine enig i det? 

AnonymBruker
Lillemus skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke, du kan ikke forbli liggende i sengen din i alle fall, det vet jeg! Du kan jo sjekke opp med sykehus om hva som skjer med kropper som er donert til forskning.

Nei nei nei nei nei nei nei nei! Dette tema er så skummelt at det vil jeg ikke. Aldri om jeg skal undersøke det. 

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Det er det faktisk jeg som bestemmer, ikke de. :) Dette er ikke noe jeg har diskutert med dem.

Ja men da har de jo ikke et sted de kan gå å være sammen med deg? Skal de besøke deg og 1000 andre samtidig? 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkelte ønsker kan respekteres men oppfattes sårt. Man må få lov å kjenne på såre følelser dersom man synes det er rart. 

Jeg hadde selv en tante som hadde hatt ny kjæreste de siste 20 årene før hun døde.  Hun ville gravlegges sammen med sin tidligere mann som døde da han var i 40 årene. De ble faktisk gravlagt sammen. Kjæresten hennes levde videre og har funnet seg en ny kjæreste. Å få såre følelser i enkelte omstendigheter er naturlig,  tror jeg. Men man trenger å fordøye det litt og så aksepterer man det bedre. 

I min tante sitt tilfelle så synes jeg at det var naturlig at hun ble begravet med sin tidligere mann. Hun var enke. Årsaken til det var at hun hadde vært sammen med han videre hvis det ikke var for at han døde. De hadde flere barn sammen. Så av og til er det naturlig for enkefolk slik du sier. Men det er lov å føle det som litt sårt.  Alle årene sammen også begraves man ikke sammen .... 

Ja, jeg er enig. Det er lov å føle det som sårt. Samtidig kan det føles veldig sårt for partneren om vedkommendes ønske om sine «etterlatenskaper» blir til en stor konflikt. 

Jeg ønsker ikke å legges ned i jorden ei heller bli kremert. Hva er 3 alternativet? 

Fant denne ved å Google på alternativer til kremering, men har ikke sjekket om det er flere. 

https://www.nrk.no/vestland/lovendring-opnar-for-a-koke-dode-kroppar-i-lut-1.15996060

Lillemus skrev (53 minutter siden):

Nei nei! Det er Svinesund. Minnesund er sørlige delen av Mjøsa. Det er bl a der den sprukne hålken til Prøysen driver i land etter seilinga på Mjøsa :) 

AnonymBruker
morsan skrev (3 minutter siden):

Fant denne ved å Google på alternativer til kremering, men har ikke sjekket om det er flere. 

https://www.nrk.no/vestland/lovendring-opnar-for-a-koke-dode-kroppar-i-lut-1.15996060

Nei det vil jeg i alle fall ikke. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Huff er barna dine enig i det? 

Lillemus skrev (22 minutter siden):

Det er det faktisk jeg som bestemmer, ikke de. :) Dette er ikke noe jeg har diskutert med dem.

Mht spørsmålet om hvem som bestemmer - den som skal dø eller de pårørende - så merker jeg at jeg er litt delt. På den ene siden synes jeg det er den naturligste ting i verden at avdødes ønsker og valg skal respekteres. På den annen side, så er jo minnestedet til for de etterlatte. Selv tror jeg at minnestedet hadde føltes feil om jeg ikke respekterte min nærstående avdøde. 

morsan skrev (14 minutter siden):

Nei nei! Det er Svinesund. Minnesund er sørlige delen av Mjøsa. Det er bl a der den sprukne hålken til Prøysen driver i land etter seilinga på Mjøsa :) 

😂 Se der du! Var litt på bærtur der ja...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja men da har de jo ikke et sted de kan gå å være sammen med deg? Skal de besøke deg og 1000 andre samtidig? 

Jeg hadde satt pris på om min mor lå på minnelund fremfor et gravsted som vi må vedlikeholde. Jeg går aldri dit for å besøke/minnes henne uansett, minnene har jeg inni meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...