Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har varmekabler i stuen som er til virkelig besvær. 

Termostater lever sitt eget liv. I høst var jeg plaget med temperaturer rundt 25 grader. Jeg prøvde å regulere ned, men fikk det ikke til. Så jeg kontaktet forhandler. De sendte en person som programmerte termostatet og som sa ingenting var i veien. Det gikk noen måneder ok så begynte termostaten med høye temperaturer igjen. Varmen er aldri under 25 grader i stuen. Jeg trykker ned, men den går automatisk opp igjen. Her en dag stod den innstilt på 35 grader.

Jeg sendte mail og de anbefalte meg å skru den av og på igjen. Og bruke av knappen til å regulere varmen. Men av knappen fungerer ikke. Den skrur seg på igjen. 

Forhandler skriver at garantien er gått ut og at jeg må betale for en ny pluss arbeid. Og så skriver han at jeg kanskje skulle kontakte en elektriker.

Kjenner jeg blir fortvilt her. Det er ubehagelig varmt i stuen til enhver tid og strømregningen er skyhøy.

Hva ville dere gjort? Ringt en ekstern elektriker for å se på det eller bestille og betale for en ny termostat? Hva kan en vanlig elektriker gjøre? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471584-varmekabler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du ikke slå av varmekablene og varme med panelovner eller andre ovner?

Anonymkode: 1f4b7...b88

Nei. De lar seg ikke skru av med termostaten. Det er et av problemene.

Jeg har heller ikke panelovner og har ikke veggplass til å installere det. Løse ovner er brannfarlige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471584-varmekabler/#findComment-4152145
Del på andre sider

Fru2020 skrev (29 minutter siden):

Nei. De lar seg ikke skru av med termostaten. Det er et av problemene.

Jeg har heller ikke panelovner og har ikke veggplass til å installere det. Løse ovner er brannfarlige.

Da har du kanskje ikke noe valg?  Betale for ny termostat og så få ned strømregningen eller fortsette med å betale for høye strømregninger og å ha det ubehagelig varmt...  Hvis termostaten er gåen, så vet jeg ikke hvor mye en elektriker kan gjøre. @Trine , hva mener du om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471584-varmekabler/#findComment-4152153
Del på andre sider

emilie321 skrev (På 4.3.2023 den 17.55):

Da har du kanskje ikke noe valg?  Betale for ny termostat og så få ned strømregningen eller fortsette med å betale for høye strømregninger og å ha det ubehagelig varmt...  Hvis termostaten er gåen, så vet jeg ikke hvor mye en elektriker kan gjøre. @Trine , hva mener du om dette?

Hvis det er gulvføler, kan den være vanskelig å bytte. Det kommer an på hvor flinke de har vært til å legge rør. I teorien kan man dra ut den gamle og stappe ned en ny, men det hender den stopper i en sving. Hvis det er romføler, er det ikke noe problem å bytte. Uansett kan man droppe gulvføleren og sette inn en termostat med romføler. Det er fort gjort for en elektriker.

Fru2020 skrev (På 4.3.2023 den 15.31):

Termostater lever sitt eget liv. I høst var jeg plaget med temperaturer rundt 25 grader. Jeg prøvde å regulere ned, men fikk det ikke til. Så jeg kontaktet forhandler. De sendte en person som programmerte termostatet og som sa ingenting var i veien. Det gikk noen måneder ok så begynte termostaten med høye temperaturer igjen. Varmen er aldri under 25 grader i stuen. Jeg trykker ned, men den går automatisk opp igjen. Her en dag stod den innstilt på 35 grader.

Jeg sendte mail og de anbefalte meg å skru den av og på igjen. Og bruke av knappen til å regulere varmen. Men av knappen fungerer ikke. Den skrur seg på igjen. 

Forhandler skriver at garantien er gått ut og at jeg må betale for en ny pluss arbeid. Og så skriver han at jeg kanskje skulle kontakte en elektriker.

Kjenner jeg blir fortvilt her. Det er ubehagelig varmt i stuen til enhver tid og strømregningen er skyhøy.

Hva ville dere gjort? Ringt en ekstern elektriker for å se på det eller bestille og betale for en ny termostat? Hva kan en vanlig elektriker gjøre? 

Jeg tror du sparer inn det det koster å bytte termostaten ganske raskt. Få en vanlig elektriker til å bytte den. Den virker jo ikke helt frisk. Vet du hvordan termostat det er?  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471584-varmekabler/#findComment-4152732
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (På 4.3.2023 den 15.31):

Jeg hadde kontaktet en elektriker. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471584-varmekabler/#findComment-4152744
Del på andre sider

Trine skrev (17 timer siden):

Hvis det er gulvføler, kan den være vanskelig å bytte. Det kommer an på hvor flinke de har vært til å legge rør. I teorien kan man dra ut den gamle og stappe ned en ny, men det hender den stopper i en sving. Hvis det er romføler, er det ikke noe problem å bytte. Uansett kan man droppe gulvføleren og sette inn en termostat med romføler. Det er fort gjort for en elektriker.

Jeg tror du sparer inn det det koster å bytte termostaten ganske raskt. Få en vanlig elektriker til å bytte den. Den virker jo ikke helt frisk. Vet du hvordan termostat det er?  

Jeg tror at den hadde både romføler og gulvføler. Jeg er inneforstått med at jeg må bruke penger på dette ganske raskt. Det nye den har lagt seg til er å sette innstillingen på 35 grader så den varmer hele tiden. Men jeg var usikker på om jeg skal betale leverandør fra Thermofol for å sette inn en lik termostat eller om det var mulig å få en annen type termostat. Thermofol er i utgangspunktet et polsk selskap så bruksanvisningen er på polsk. Det ligger en engelsk versjon ute men den er helt uforståelig. Kunne tenke meg en termostat med norsk bruksanvisning.

Trine skrev (17 timer siden):

Du kan prøve å ta sikringen, vente 30 sek og sette den på igjen. Det hender elektronikk får hikke og må resettes.

Det har jeg gjort. Ble anbefalt av leverandør å skru av og på, det virket ikke. Han anbefalte meg også å bare skru av varmekablene når det ble for varmt. Men de skrur seg selv på igjen etter en stund.

frosken skrev (16 timer siden):

Jeg hadde kontaktet en elektriker. 

...og brukt en vanlig elektriker og ikke leverandør?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471584-varmekabler/#findComment-4152896
Del på andre sider

Fru2020 skrev (6 timer siden):

Jeg tror at den hadde både romføler og gulvføler. Jeg er inneforstått med at jeg må bruke penger på dette ganske raskt. Det nye den har lagt seg til er å sette innstillingen på 35 grader så den varmer hele tiden. Men jeg var usikker på om jeg skal betale leverandør fra Thermofol for å sette inn en lik termostat eller om det var mulig å få en annen type termostat. Thermofol er i utgangspunktet et polsk selskap så bruksanvisningen er på polsk. Det ligger en engelsk versjon ute men den er helt uforståelig. Kunne tenke meg en termostat med norsk bruksanvisning.

Det har jeg gjort. Ble anbefalt av leverandør å skru av og på, det virket ikke. Han anbefalte meg også å bare skru av varmekablene når det ble for varmt. Men de skrur seg selv på igjen etter en stund.

...og brukt en vanlig elektriker og ikke leverandør?

Er det den med wifi du har? Jeg er ikke av de mest tålmodige, så jeg hadde ringt meg selv og fått satt inn en termostat som faktisk fungerer. En enkel en, med av/på knapp og en pil opp og ned for å justere varmen. Min er på 11. året nå og funker fortsatt like fint. Men jeg er altså av typen som kan true med å hive pc-en ut av vinduet når den ikke fungerer som den skal. Jeg har null tålmodighet for software hikke. Eller, for å være ærlig, så hadde jeg sikkert bare koblet den fra og kjøpt en konvektorovn. Men det handler nok mest om skomakerens barn og sånt 🙈😂

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471584-varmekabler/#findComment-4153055
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...