Gå til innhold

Ungdommer bruker woke-kultur for å kvele kritikk av islam

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skriver Lily Bandehy i Nettavisen.

Skulle holde 8. mars-tale for Sosialistisk Ungdom, men så plutselig en post:

"Vi har fått høre at hun har hatt litt ekstreme meninger rundt islam osv. Som sosialistisk ungdom er det ikke noe vi vil forholde oss til."

Jeg skulle snakke om kvinners rettigheter. Jeg skulle snakke om hvor vanskelig det er å være kvinne i Iran og andre muslimske land. Fordi jeg er fra Iran, jeg er født i en muslimsk familie og jeg ble tidlig mor. Fordi jeg måtte tåle et ekteskap som ikke var basert på mine premisser. Og hvorfor alt dette må skje med meg og millioner av andre kvinner - fordi vi er født som kvinner og vi er født i en religion som vi ikke kan forlate uten å få dødsstraff.

Dette blir altså for sterkt for den sosialistiske ungdommen. Det handler om deler av den norske venstresidens grunnleggende svik mot det som burde være deres egne verdier: Frihet, demokrati, likestilling og religionskritikk.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ungdommer-bruker-woke-kultur-for-a-kvele-kritikk-av-islam/o/5-95-953169

Anonymkode: fcb44...4ee

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke ukjent dette da. De som bestemmer bestemmer, litt som at 8 mars komiteen i Oslo ikke ønsker transdebatter eller debatt rundt sexsalg selv om foreningene som er for dette ønsker å delta. 

Anonymkode: 7d53d...a87

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke ukjent dette da. De som bestemmer bestemmer, litt som at 8 mars komiteen i Oslo ikke ønsker transdebatter eller debatt rundt sexsalg selv om foreningene som er for dette ønsker å delta. 

Nei, heldigvis. Menn i dameklær har ikke noe i 8. mars-tog å gjøre. 

Anonymkode: 63cfc...549

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, heldigvis. Menn i dameklær har ikke noe i 8. mars-tog å gjøre. 

Anonymkode: 63cfc...549

Jeg vil ha med alle som bryr seg om kvinners helse, liv og egenbestemmelse jeg samme hvilket kjønn de er. 

Annonse

Jeg har egentlig lenge stusset over venstresidens paradoks når det gjelder akkurat dette.

Islam er sannsynligvis verdens mest kvinnefiendtlige religion. Det vil si, Islam begrenser enkeltindividets rett til fri utfoldelse uansett, men når det gjelder kvinnesyn og kvinners rettigheter, følger den en logikk som trolig var relevant på 600-tallet, men fordi den tolkes ordrett (etter Koranen) også i 2023, blant enkelte, så blir resultatet ganske ille.

Men når det verken er politisk korrekt å være kvinnefiendtlig eller kritisere Islam, så blir det slik..

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke diskutere saken?

Anonymkode: 59db6...26e

Jo. Jeg syns hun skal bli hørt selvfølgelig. Dette er faktisk et problem at muslimer ikke blir lyttet til i mange tilfeller om de velger annet enn hva som er akseptabelt i miljøet. Og jeg ser også problemet med at mange ikke bryr seg fordi de ikke ser og er redde for å tråkke på tærne til noen. Det opptar meg. Men det koker alltid ned til det her. Det er det jeg reagerte på bare. 

ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg har egentlig lenge stusset over venstresidens paradoks når det gjelder akkurat dette.

Islam er sannsynligvis verdens mest kvinnefiendtlige religion. Det vil si, Islam begrenser enkeltindividets rett til fri utfoldelse uansett, men når det gjelder kvinnesyn og kvinners rettigheter, følger den en logikk som trolig var relevant på 600-tallet, men fordi den tolkes ordrett (etter Koranen) også i 2023, blant enkelte, så blir resultatet ganske ille.

Men når det verken er politisk korrekt å være kvinnefiendtlig eller kritisere Islam, så blir det slik..

Det er vanskelig. For å utøve kultur og religion er en menneskerett. Det er komplisert. 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig. For å utøve kultur og religion er en menneskerett. Det er komplisert. 

Jeg synes dette er interessant.

Hvis du spør kvinner i Afghanistan eller Iran: Vil dere feste, ligge med hvem dere vil, kle dere slik dere vil, høre på den musikk dere vil, gifte dere med den dere blir forelsket i, osv. - uten å frykte å komme til Helvete, så tror jeg 95% ville svart ja.

Islam betyr underkastelse. Ekstremt mange muslimer er det, og kjemper for å være en best mulig muslim, fordi de frykter alternativet og fordi religionen har et så sterkt grep om dem. Andre igjen får legitimert sine overgrep som Guds vilje (eksempelvis prestestyret i Iran). 

Jeg tror som sagt veldig få i disse landene ønsker den undertrykkelsen religionen medfører. De tror bare at de ikke har noe valg og frykter konsekvensen.

ISW skrev (5 minutter siden):

Jeg synes dette er interessant.

Hvis du spør kvinner i Afghanistan eller Iran: Vil dere feste, ligge med hvem dere vil, kle dere slik dere vil, høre på den musikk dere vil, gifte dere med den dere blir forelsket i, osv. - uten å frykte å komme til Helvete, så tror jeg 95% ville svart ja.

Islam betyr underkastelse. Ekstremt mange muslimer er det, og kjemper for å være en best mulig muslim, fordi de frykter alternativet og fordi religionen har et så sterkt grep om dem. Andre igjen får legitimert sine overgrep som Guds vilje (eksempelvis prestestyret i Iran). 

Jeg tror som sagt veldig få i disse landene ønsker den undertrykkelsen religionen medfører. De tror bare at de ikke har noe valg og frykter konsekvensen.

Vi er ikke enige. For kvinner er like påvirket som menn i denne kulturen . Det er bare er fåtall som gjør opprør og er imot. Dette er en del av alt de har båret med seg og er vant til, og de mener at dette er det rette.

Tenk deg om vi ba norske kvinner bli husmødre igjen. Det  er samme dynamikk. De tradisjonelle muslimske kvinnene er i stort flertall og dømmer minst like hardt som norske kvinner om du går motstrøms. 

Endret av Kashmir

Annonse

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Vi er ikke enige. For kvinner er like påvirket som menn i denne kulturen . Det er bare er fåtall som gjør opprør og er imot. Dette er en del av alt de har båret med seg og er vant til, og de mener at dette er det rette.

Tenk deg om vi ba norske kvinner bli husmødre igjen. Det  er samme dynamikk. De tradisjonelle muslimske kvinnene er i stort flertall og dømmer minst like hardt som norske kvinner om du går motstrøms. 

Jeg tror du gikk glipp av en av forutsetningene i innlegget mitt - "uten å frykte å komme til Helvete" (eller fordømmelse, tap av ære eller annet).

Tror du ikke disse kvinnene gjerne ville gått i bikini på stranden framfor å svette i burka i 40 grader? 

ISW skrev (18 minutter siden):

Jeg tror du gikk glipp av en av forutsetningene i innlegget mitt - "uten å frykte å komme til Helvete" (eller fordømmelse, tap av ære eller annet).

Tror du ikke disse kvinnene gjerne ville gått i bikini på stranden framfor å svette i burka i 40 grader? 

Det spiller liten og ingen rolle hva jeg tror. Jeg kjenner muslimske som mener både det og annet. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (19 minutter siden):

Det spiller liten og ingen rolle hva jeg tror. Jeg kjenner muslimske som mener både det og annet. 

Spørsmålet her er hvorfor Sosialistisk Ungdom stikker hodet i sanden og "ikke vil forholde seg til dette". En iransk frihetskjemper og feminist som kjemper for demokrati og rettigheter for kvinner i sitt fødeland blir kansellert av venstresiden! (Like absurd som når Greta Thunberg demonsterer mot bærekraftig grønn energi.)  

Dette er tragisk men ikke overraskende fra venstresiden, de har alltid kritisert kristendommen (med rette!), samtidig som de gjør knefall for islam. Hvorfor?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet her er hvorfor Sosialistisk Ungdom stikker hodet i sanden og "ikke vil forholde seg til dette". En iransk frihetskjemper og feminist som kjemper for demokrati og rettigheter for kvinner i sitt fødeland blir kansellert av venstresiden! (Like absurd som når Greta Thunberg demonsterer mot bærekraftig grønn energi.)  

Dette er tragisk men ikke overraskende fra venstresiden, de har alltid kritisert kristendommen (med rette!), samtidig som de gjør knefall for islam. Hvorfor?

Fordi det handler om kultur. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...