Gå til innhold

Dagsrytmen en typisk hverdag...

Anbefalte innlegg

påskelilje

Vi er jo mange ulike mennesker her inne på DOL, og det som er min vanlige hverdag kan være veldig ulik din. Jeg synes jeg får altfor lite tid helt for meg selv, men det er jo fordi jeg bor sammen med noen, og fordi jeg har valgt å være aktiv i diverse ting på fritida 😄 - andre har for mye tid alene og skulle gjerne gjort noe sammen med andre....

En typisk hverdag for meg ser omtrent slik ut:

06.45: Klokka ringer, og jeg går på badet. Sitter helt i ørska i 10-15 minutter på mobilen mens jeg våkner 😄 Steller meg og går ned og spiser frokost. Da har som regel dattera akkurat spist (vi foretrekker ro og stillhet om morgenen, så det passer oss fint at vi går om hverandre slik). Jeg spiser ganske kjapt, rydder av og til inn/ut av oppvaskmaskinen og/eller setter på/henger opp en vask med tøy, pusser tennene og vekker mannen før jeg går 7.30. Av og til kjører jeg dattera på skolen.

Er som regel på jobb fra litt før 8 til litt før 16. Er dårlig på å planlegge innkjøp og middager, og svinger ofte innom butikken på vei hjem. Noen ganger går jeg rett på trening etter jobb, men det er ofte fullt der, så jeg foretrekker egentlig å trene kveld hvis jeg er ledig. Lager middag, spiser middag sånn i 17 tida, og slapper av på sofaen med bok eller strikketøy eller mobil - som regel er da 1-3 andre personer hjemme. Husarbeid utsettes ofte til helga, bortsett fra tøyvask....

Jeg går ofte ut igjen om kvelden, på kor, møte, trening/kveldstur og er da borte 2-3 timer. Blir ofte avslapping i badekaret eller på sofaen etter det, før jeg legger meg litt før midnatt. Hvis jeg har en hjemmekveld, er som regel mann/voksent barn hjemme. Skulle gjerne hatt litt mer tid helt alene fordi jeg nyyyyyter alenetid! Jeg har jo mye mer nå enn da ungene var små, så jeg klager ikke 😄 Når jeg først er alene, så vil jeg gjerne gjøre ALT på en gang; strikke, lese, se en serie på TV som ingen andre vil se på, være på mobilen, men det går jo ikke 😄 I kveld skal jeg direkte på et møte etter jobb, så da kommer jeg hjem ca 18. Kanskje mann eller datter da har laget middag....? Vi er like lite glad i å lage middag alle tre, men jeg gjør det jo ofte likevel, på tross av manglende lyst 😮 

Gleder meg til våren kommer for fullt, og jeg kan starte hagearbeidet for alvor (tjuvstartet jo litt i helga....) Skal så til diverse drivhusvekster til helga, - det blir moro!

Dere andre da, hvordan ser deres hverdager ut? Ikke noe seriøs tråd altså, bare for gøy!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471669-dagsrytmen-en-typisk-hverdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opp ca 6:00, men det er fordi jeg liker å ha goood tid. Spiser frokost og drikker en kopp te. Drar som regel i 7:30-tiden. Er hjemme igjen ca 17 og da lager jeg middag. Ferdig med å spise ca 17:45-18,litt avslapping og så ofte en tur eller treningsøkt på loftet. Etter dusj er det godstolen resten av kvelden, med håndarbeide, bok eller tv + laptop. 😊

AnonymBruker

Det er sant @påskelilje hverdagen varierer nok mye på forumet. Min typiske hverdag ser sånn ut. Har på vekkerklokken 06:30, slumrer til 06:40,0650, 07:10,07:20, før jeg står opp i zombie tilstand. Etter det dusjer jeg kler på meg og spiser frokost. Er ute til 08:15 da begynner dagen. Hjemme ca 15-16 trener etter det, senter eller fjellturer eller besøk shoppe mye ting jeg ikke trenger men som jeg bare må ha likevel (finner alltid opp en grunn for å gi meg god samvittighet), i seng til 23-24, ofte jeg ikke sovner før 01-02. 

Anonymkode: 48c79...123

Det varierer, nå om dagen flyter rutinene og jeg sliter med å gjøre ting. 

Men vanligvis er det ca sånn: 

Opp 0730. Setter på god morgen Norge og taster på tlf. Så spiser jeg litt 0930 og går en 20 min tur. Lunsj 1230. Trening ca kl 14. Middag 1630. Husarbeid rundt 18, så ser jeg bare på tv og taster på tlf, evt perler fram til leggetid 2130. 

Det varierer, om det er helg, hjemmekontor eller på kontoret.

Kontoret:
- Opp 0530, gjøre meg klar, være på jobb ca 0615.
- Gå tur med hunden ca 15, middag ca 16
- Resten av ettermiddagen/kvelden brukes til karatetrening, brettspill, Magic The Gathering, gaming hjemme, YouTube eller serier, alt etter som

Hjemmekontor:
- Opp kl 07, jobbe hjemmefra
- Resten av dagen lik dagen på kontoret

Helg:
- Sove til jeg våkner
- Rolig og lang morgen med kaffe, frokost og scrolle på PCen. Gjerne game
- Lenger tur med hunden
- Gaming/TV-serier/film osv osv.

Det varierer jo veldig i forhold til hvem som er hjemme, hva slags planer de har, og om jeg har planer med andre selv.

Uten for mye planer ser det typisk slik ut:

Stå opp, ultra-rask frokost, ute av døren og på jobb ca 8. drar fra jobb mellom 17 og 18, hjem, og gjerne trening før (enkel) middag i 19.30-20-tiden. Evt spising først og tur eller trening etter det. Så evt rydding før sofaen tar meg med TV eller bok….. sånn går no dagan 🫣

Annonse

Akkurat nå så står alt på hue... sover fortsatt på sofaen og sovner gjerne ved 01.00 - 02.00 tiden. Etter 2-3 lange oppvåkninger så står jeg vanligvis opp ved 09.00 tiden.  Prøver å gjøre 2 ting utenfor leiligheten om dagen og ellers tilbringes resten av tiden hjemme (er mye på sofaen) og sånn går dagene...

påskelilje
emilie321 skrev (2 timer siden):

Akkurat nå så står alt på hue... sover fortsatt på sofaen og sovner gjerne ved 01.00 - 02.00 tiden. Etter 2-3 lange oppvåkninger så står jeg vanligvis opp ved 09.00 tiden.  Prøver å gjøre 2 ting utenfor leiligheten om dagen og ellers tilbringes resten av tiden hjemme (er mye på sofaen) og sånn går dagene...

Hvordan går det med smertene dine? Skulle du ha operasjon?

påskelilje
Vhanja skrev (3 timer siden):

Det varierer, om det er helg, hjemmekontor eller på kontoret.

Kontoret:
- Opp 0530, gjøre meg klar, være på jobb ca 0615.
- Gå tur med hunden ca 15, middag ca 16
- Resten av ettermiddagen/kvelden brukes til karatetrening, brettspill, Magic The Gathering, gaming hjemme, YouTube eller serier, alt etter som

Hjemmekontor:
- Opp kl 07, jobbe hjemmefra
- Resten av dagen lik dagen på kontoret

Helg:
- Sove til jeg våkner
- Rolig og lang morgen med kaffe, frokost og scrolle på PCen. Gjerne game
- Lenger tur med hunden
- Gaming/TV-serier/film osv osv.

Du står jammen opp tidlig! Det å ha hund - må være veldig fint og veldig forpliktende.... I dag har jeg bare vært sløv hjemme etter at jeg kom hjem klokka 18. Hadde jo måttet ut på tur hvis vi hadde hatt hund. Har du hatt den lenge?

påskelilje skrev (23 minutter siden):

Hvordan går det med smertene dine? Skulle du ha operasjon?

Det er til tider svært vondt. Sliter med å finne balansen på hvor mye jeg kan bevege meg. Innimellom blir det litt for mye og da blir det vesentlig verre en periode. Hvis jeg ikke er vesentlig bedre til påske, så skal fastlegen sende henvisning til ortopedisk for vurdering til operasjon.  De vil helst ikke operere slikt, men slik jeg har det nå er ikke holdbart. Lever jo svært begrenset. Samtidig er jeg jo livredd for en operasjon.

Står opp når jeg våkner. Som regel mellom 8 og 10, avhengig av når jeg får lagt meg. Spiser frokost og drikker kaffe mens jeg leser nyheter eller hundeteori. Gjør ting som må gjøres, enten ute eller inne. Spiser lunsj. Går tur/trener hundene som regel i +/- et par timer. Dusjer og slapper av litt. Lager og spiser middag. Sitter litt på nett mens middagen synker. Går tur/trener hundene i en times tid. Gir dem mat, hvis de ikke har brukt opp matrasjonen allerede. De pleier å få litt ferskfôr på en slikkematte på kvelden. Så spiser jeg litt selv og da har klokka gjerne blitt 22-22.30. Etter det gjør jeg egentlig fint lite fram til jeg legger meg. Når jeg legger meg, avhenger av om jeg husker å ta medisinene eller ikke. Men som regel blir den rundt 01.30 før jeg får lagt meg.

påskelilje skrev (7 timer siden):

Du står jammen opp tidlig! Det å ha hund - må være veldig fint og veldig forpliktende.... I dag har jeg bare vært sløv hjemme etter at jeg kom hjem klokka 18. Hadde jo måttet ut på tur hvis vi hadde hatt hund. Har du hatt den lenge?

Jeg har fleksitid og velger å stå opp tidlig for å slippe rushtrafikken frem og tilbake. 

Ja, han er 10 år gammel, men fortsatt i god form. Det er takket være ham at jeg kommer meg ut, hadde blitt mye mer sofa hvis ikke. 😅

påskelilje
emilie321 skrev (7 timer siden):

Det er til tider svært vondt. Sliter med å finne balansen på hvor mye jeg kan bevege meg. Innimellom blir det litt for mye og da blir det vesentlig verre en periode. Hvis jeg ikke er vesentlig bedre til påske, så skal fastlegen sende henvisning til ortopedisk for vurdering til operasjon.  De vil helst ikke operere slikt, men slik jeg har det nå er ikke holdbart. Lever jo svært begrenset. Samtidig er jeg jo livredd for en operasjon.

Annonse

påskelilje
Trine skrev (9 timer siden):

Står opp når jeg våkner. Som regel mellom 8 og 10, avhengig av når jeg får lagt meg. Spiser frokost og drikker kaffe mens jeg leser nyheter eller hundeteori. Gjør ting som må gjøres, enten ute eller inne. Spiser lunsj. Går tur/trener hundene som regel i +/- et par timer. Dusjer og slapper av litt. Lager og spiser middag. Sitter litt på nett mens middagen synker. Går tur/trener hundene i en times tid. Gir dem mat, hvis de ikke har brukt opp matrasjonen allerede. De pleier å få litt ferskfôr på en slikkematte på kvelden. Så spiser jeg litt selv og da har klokka gjerne blitt 22-22.30. Etter det gjør jeg egentlig fint lite fram til jeg legger meg. Når jeg legger meg, avhenger av om jeg husker å ta medisinene eller ikke. Men som regel blir den rundt 01.30 før jeg får lagt meg.

Slikkematte var et morsomt ord 😄 Aldri hørt det før!

UtakknemligDiva

En typisk hverdag slik jeg har det nå: 

Stå opp 7.30, dusje, frokost, kaffe og slappe av før jeg drar til jobb.

Starter på jobb. Jobber somregel 5-7 timer. 

Etterpå kan jeg gå innom forskjellige steder og bare se på ting. Jeg kan dra hjem og fikse mat og blir somregel bare skrolling på tlf og se film.

Evt drar jeg til noen folk og går tur med hunden deres.

påskelilje skrev (På 9.3.2023 den 10.03):

Slikkematte var et morsomt ord 😄 Aldri hørt det før!

Egentlig litt kleint ord, syns jeg 😂 Men det er bare en matte med ruter som man gnir mat utover, sånn at de må jobbe litt for maten. Det skal visst være bra for den mentale helsa. I tillegg til at slikkingen i seg selv er beroligende for dem. Og beroligende er bra når halve bygda har løpetid 🙄 

påskelilje
Trine skrev (4 timer siden):

Egentlig litt kleint ord, syns jeg 😂 Men det er bare en matte med ruter som man gnir mat utover, sånn at de må jobbe litt for maten. Det skal visst være bra for den mentale helsa. I tillegg til at slikkingen i seg selv er beroligende for dem. Og beroligende er bra når halve bygda har løpetid 🙄 

Det skjønner jeg 😁🙃🤩

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...