AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 For å sitere Støre fra dagbladet i dag Sitat – Jeg er ikke enig i premisset. Arbeidslinja handler om at det skal legges til rette for at folk kan komme i jobb. Og så skal vi stille opp for dem som trenger hjelp, på en trygg og god måte, sier Støre. Noen her inne som er uføre som har opplevd å få noen for for hjelp til å komme ut i arbeid igjen?, jeg føler man møter aktiv motstand i stedet for hjelp. Og når jeg prater med kamerater som har gode jobber forteller de at det ikke er tilrettelagt for å gi folk en sjanse, i stedet for å kunne friste med en gulrot til arbeidsgivere blir de heller møtt med pisk og risiko som gjør at de ikke tør å gjøre noe annet en å ansette friske sikre arbeidstakere som utgjør liten risiko. Hva slags erfaringer har dere?, noen som får hjelp til å komme ut i jobb igjen? Media er jo flinke med å dra fram glad historier med mennesker som er lettere psykisk utviklingshemmede, har downs etc. som har kommet i tiltak som gir dem mening i hverdagen. Dette er jo fint, men jeg hører ikke mye om mennesker med psykiske utfordringer som angst, depresjoner etc. som får hjelp. Hva er deres erfaring? Anonymkode: 5165f...cc9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Vet ikke helt hva spørsmålet var, men å komme ut i jobb som ufør er tilnærmet umulig. Man er ikke ønsket. Det er også stor mangel på tilrettelagte jobber. Jeg syns derimot at mange som er uføre ikke burde vært uføre. Man burde innføre et system som går igjennom alle uføre hvert 5. År avhengig av hvilken diagnose de har. Noen diagnoser blir man gjerne mye bedre eller frisk av etter noen år. F. Eks borderline er jo helt hinsides å bli ufør pga da de fleste fungerer helt ok på alle andre områder enn akkurat i jobb, lurer på hvorfor? Anonymkode: 6ca50...1cc 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å sitere Støre fra dagbladet i dag Noen her inne som er uføre som har opplevd å få noen for for hjelp til å komme ut i arbeid igjen?, jeg føler man møter aktiv motstand i stedet for hjelp. Og når jeg prater med kamerater som har gode jobber forteller de at det ikke er tilrettelagt for å gi folk en sjanse, i stedet for å kunne friste med en gulrot til arbeidsgivere blir de heller møtt med pisk og risiko som gjør at de ikke tør å gjøre noe annet en å ansette friske sikre arbeidstakere som utgjør liten risiko. Hva slags erfaringer har dere?, noen som får hjelp til å komme ut i jobb igjen? Anonymkode: 5165f...cc9 Nei, ingen ting. Fikk spesifikk beskjed fra NAV at de ikke kunne hjelpe/tilby noe. Og uten bekjentskaper er det håpløst. Anonymkode: ac317...dc7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ingen ting. Fikk spesifikk beskjed fra NAV at de ikke kunne hjelpe/tilby noe. Og uten bekjentskaper er det håpløst. Anonymkode: ac317...dc7 Nettopp, er rart ingen setter Støre på plass her. Det lyves jo så groteskt her at det gjør vondt. La oss bare gjøre de uføre enda fattigere så blir de sikkert friske er jo tankegangen her. Fungerer like bra som å slukke en brann ved å helle bensin på det. Skulle kanskje satse på å bli politiker, der er det ingen krav til utdannelse eller arbeidserfaring. Anonymkode: 5165f...cc9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man burde innføre et system som går igjennom alle uføre hvert 5. Absolutt ikke! La dem være i fred, blir de friske nok, så prøver de å komme seg i jobb, det kan du være sikker på! Anonymkode: a431f...6f4 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man burde innføre et system som går igjennom alle uføre hvert 5. 🤣😂 Det blir bare enda mer stress for de som er så uheldige å bli uføre. Man må ha en kronisk lidelse for å få innvilget uføretrygd, hvorfor skal man da gå igjennom alle uføre hvert 5 år? Bare for å plage dem enda mer fordi man tror de snylter? Din påstand er veldig nedverdigende og lite empatisk. Mange av de som er uføre ønsker å jobbe og har vært igjennom masse tiltak og feilet gang på gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Absolutt ikke! La dem være i fred, blir de friske nok, så prøver de å komme seg i jobb, det kan du være sikker på! Anonymkode: a431f...6f4 Det er jeg helt enig i. Det store flertallet av uføre drømmer om å være friske nok til å jobbe. På DPS her jeg bor har de en jobbspesialist i samarbeid med NAV. Hun hjelper pasienter, også uføre, på vei tilbake i jobb. De jobber sammen for å kartlegge mulige nye jobber, søker sammen og hun er med som støtte den første tiden. Jeg mener at alle kommuner skulle hatt en slik jobbspesialist som hadde det som oppgave å hjelpe uføre tilbake i jobb. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 Politikerene prater og prater. Og så prater de enda litt til. Sikkert mange av de som prater i søvne og. Men fine ord koster ingen ting. Staten vil ha folk i arbeid. Men stiller staten med jobbene? Jeg er ufør men jeg ser på meg selv som en veldig billig politiker. Bare langt mer nyttig. Anonymkode: 91425...9ad 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 En ting skal faktisk Jonas Gahr Støre ha: Jeg synes han er lite populistisk, og han tør faktisk å ta opp ubehagelige temaer selv om det gjør han upopulær. Det er lenge siden jeg har sett det hos en politiker. Skal vi få til et grønt skifte og bli mindre avhengige av oljen, så må vi bygge ut fornybar energi (vann, vind, osv.). Det kan gjøre forholdene dårligere for reinsdyr, og skape en del visuell forringelse av naturen. Det er likevel en prioritering som må gjøres, hvis ikke vil jorden overopphetes. På samme måte: Skal vi ha et fungerende trygdesystem som gir god nok hjelp til de som trenger det, så er vi avhengige av at flest mulig jobber. Selvfølgelig skal vi ikke klandre enkeltpersoner, men for meg er det en kjennsgjerning at for mange i Norge mottar trygdeytelser. Dette er et troll med mange hoder, hvor jeg tror flere aktører må ta sitt ansvar. Arbeidslivet har blitt for elitepreget, politisk er det for lite fokus på å skape nye arbeidsplasser (bortsett fra i det offentlige), noen som mottar trygd kunne hatt en høyere arbeidsmoral og helsevesenet er kanskje for overbelastet for å drive yrkesrettet behandling. Summen blir dessverre at for mange i Norge er trygdet, og at vi lener oss for mye på oljepenger, som dessverre kun er en midlertidig løsning på et langt større problem. Jeg har ikke svaret på hva som må til. Men jeg synes absolutt det er sunt og fornuftig med en debatt rundt dette, uten at noen nødvendigvis må spille "krenket-kortet". Målet må jo være at trygden er god nok for de som VIRKELIG trenger den, at man unngår å ha det som i dag hvor det skal være sånn passe økonomisk uattraktivt å gå på trygd, for at flest mulig skal ha et insentiv til å jobbe. Vi trenger bedre kontrollmekanismer. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 ISW skrev (5 minutter siden): En ting skal faktisk Jonas Gahr Støre ha: Jeg synes han er lite populistisk, og han tør faktisk å ta opp ubehagelige temaer selv om det gjør han upopulær. Det er lenge siden jeg har sett det hos en politiker. Skal vi få til et grønt skifte og bli mindre avhengige av oljen, så må vi bygge ut fornybar energi (vann, vind, osv.). Det kan gjøre forholdene dårligere for reinsdyr, og skape en del visuell forringelse av naturen. Det er likevel en prioritering som må gjøres, hvis ikke vil jorden overopphetes. På samme måte: Skal vi ha et fungerende trygdesystem som gir god nok hjelp til de som trenger det, så er vi avhengige av at flest mulig jobber. Selvfølgelig skal vi ikke klandre enkeltpersoner, men for meg er det en kjennsgjerning at for mange i Norge mottar trygdeytelser. Dette er et troll med mange hoder, hvor jeg tror flere aktører må ta sitt ansvar. Arbeidslivet har blitt for elitepreget, politisk er det for lite fokus på å skape nye arbeidsplasser (bortsett fra i det offentlige), noen som mottar trygd kunne hatt en høyere arbeidsmoral og helsevesenet er kanskje for overbelastet for å drive yrkesrettet behandling. Summen blir dessverre at for mange i Norge er trygdet, og at vi lener oss for mye på oljepenger, som dessverre kun er en midlertidig løsning på et langt større problem. Jeg har ikke svaret på hva som må til. Men jeg synes absolutt det er sunt og fornuftig med en debatt rundt dette, uten at noen nødvendigvis må spille "krenket-kortet". Målet må jo være at trygden er god nok for de som VIRKELIG trenger den, at man unngår å ha det som i dag hvor det skal være sånn passe økonomisk uattraktivt å gå på trygd, for at flest mulig skal ha et insentiv til å jobbe. Vi trenger bedre kontrollmekanismer. Du har nok mange gode poeng her. Men det prates ofte om det grønne skiftet i politikken, media og offentlighet. Norges kraftproduksjon er 100% grønn, gjenbrukbar vannkraft med null CO2 utslipp. Vi produserer faktisk så mye miljøvennlig strøm at vi eksporterer overskuddet til andre land. Og staten tjener pengesummer av bibelske proporsjoner på det. Vi trenger ikke et «grønt skifte». Vi er der allerede. Å bygge ut fornybar er unødvendig. Men mye vil jo alltid ha mer. Anonymkode: 91425...9ad 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har nok mange gode poeng her. Men det prates ofte om det grønne skiftet i politikken, media og offentlighet. Norges kraftproduksjon er 100% grønn, gjenbrukbar vannkraft med null CO2 utslipp. Vi produserer faktisk så mye miljøvennlig strøm at vi eksporterer overskuddet til andre land. Og staten tjener pengesummer av bibelske proporsjoner på det. Vi trenger ikke et «grønt skifte». Vi er der allerede. Å bygge ut fornybar er unødvendig. Men mye vil jo alltid ha mer. Anonymkode: 91425...9ad Det er sant, når du ser det i et nasjonalt perspektiv. Men jeg tror, hvis vi skal bli kvitt eller sterkt redusere oljebruken, at de landene som har mulighet til det av geografiske eller klimamessige forhold, nok må produsere mer energi for eksport. Eksempelvis Norge med høye fjell og en kystlinje med mye vind, kan eksportere grønn energi til f.eks. Tyskland, som ikke nødvendigvis har samme muligheter. Land med mye ørken kan f.eks. produsere og eksportere solenergi. I tillegg ønsker jeg (av hensyn til arbeidsplassene og verdiskapningen) at Norge skal være et konkurransedyktig land for etablering av industri. Da trenger vi god tilgang på kraft. For jeg er bekymret for hva som vil skje med landet og arbeidsplassene når oljeindustrien fases ut og flere hundre tusen mennesker potensielt kan bli arbeidsledige. Vi kan i alle fall ikke ha disse menneskene på trygd.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 ISW skrev (39 minutter siden): En ting skal faktisk Jonas Gahr Støre ha: Jeg synes han er lite populistisk, og han tør faktisk å ta opp ubehagelige temaer selv om det gjør han upopulær. Det er lenge siden jeg har sett det hos en politiker. Skal vi få til et grønt skifte og bli mindre avhengige av oljen, så må vi bygge ut fornybar energi (vann, vind, osv.). Det kan gjøre forholdene dårligere for reinsdyr, og skape en del visuell forringelse av naturen. Det er likevel en prioritering som må gjøres, hvis ikke vil jorden overopphetes. På samme måte: Skal vi ha et fungerende trygdesystem som gir god nok hjelp til de som trenger det, så er vi avhengige av at flest mulig jobber. Selvfølgelig skal vi ikke klandre enkeltpersoner, men for meg er det en kjennsgjerning at for mange i Norge mottar trygdeytelser. Dette er et troll med mange hoder, hvor jeg tror flere aktører må ta sitt ansvar. Arbeidslivet har blitt for elitepreget, politisk er det for lite fokus på å skape nye arbeidsplasser (bortsett fra i det offentlige), noen som mottar trygd kunne hatt en høyere arbeidsmoral og helsevesenet er kanskje for overbelastet for å drive yrkesrettet behandling. Summen blir dessverre at for mange i Norge er trygdet, og at vi lener oss for mye på oljepenger, som dessverre kun er en midlertidig løsning på et langt større problem. Jeg har ikke svaret på hva som må til. Men jeg synes absolutt det er sunt og fornuftig med en debatt rundt dette, uten at noen nødvendigvis må spille "krenket-kortet". Målet må jo være at trygden er god nok for de som VIRKELIG trenger den, at man unngår å ha det som i dag hvor det skal være sånn passe økonomisk uattraktivt å gå på trygd, for at flest mulig skal ha et insentiv til å jobbe. Vi trenger bedre kontrollmekanismer. Har vi flere som går på offentlige stønader i Norge sammenligned med andre land? Ja det er flere uføre, men hvis vi ser totalt og inkluderer arbeidsledighetstrygd, sosialhjelp, etc. Få land har like mange i arbeidsfør alder i jobb som Norge. I EU/EØS-området er det kun Nederland og Island som har en høyere andel av befolkningen i arbeid ifølge SSB. Anonymkode: ac317...dc7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 ISW skrev (12 minutter siden): Det er sant, når du ser det i et nasjonalt perspektiv. Men jeg tror, hvis vi skal bli kvitt eller sterkt redusere oljebruken, at de landene som har mulighet til det av geografiske eller klimamessige forhold, nok må produsere mer energi for eksport. Eksempelvis Norge med høye fjell og en kystlinje med mye vind, kan eksportere grønn energi til f.eks. Tyskland, som ikke nødvendigvis har samme muligheter. Land med mye ørken kan f.eks. produsere og eksportere solenergi. I tillegg ønsker jeg (av hensyn til arbeidsplassene og verdiskapningen) at Norge skal være et konkurransedyktig land for etablering av industri. Da trenger vi god tilgang på kraft. For jeg er bekymret for hva som vil skje med landet og arbeidsplassene når oljeindustrien fases ut og flere hundre tusen mennesker potensielt kan bli arbeidsledige. Vi kan i alle fall ikke ha disse menneskene på trygd.. Norge og Tyskland er omtrent like store geografisk. Og Tyskland har også fjell, regn og vannkraft. Men i Tyskland er det 15 ganger flere folk en i norge. Hadde vi vert 84 millioner (og ikke 5,5 millioner) mennesker her i norge hadde situasjonen vert den samme her som der. Så jo, de har samme muligheter. Uansett hvor mange vindmøller vi setter opp her så er det bare en dråpe i havet. Men jeg skjønner jo godt at tyskerne heller vil ha vindmøller i Norge en i Tyskland. Og korrupte norske politikere er jo ikke vanskelige å be. Vi eksporterer kraftoverskuddet vårt på ca. 15TWh i året. Europa trenger ca. 4000TWh strøm i året. Så kommer gass og olje i tillegg. Så hvis vi klarer å levere 1TWh ekstra, betyr det -ingen ting-. Anonymkode: 91425...9ad 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Norge og Tyskland er omtrent like store geografisk. Og Tyskland har også fjell, regn og vannkraft. Men i Tyskland er det 15 ganger flere folk en i norge. Hadde vi vert 84 millioner (og ikke 5,5 millioner) mennesker her i norge hadde situasjonen vert den samme her som der. Så jo, de har samme muligheter. Uansett hvor mange vindmøller vi setter opp her så er det bare en dråpe i havet. Men jeg skjønner jo godt at tyskerne heller vil ha vindmøller i Norge en i Tyskland. Og korrupte norske politikere er jo ikke vanskelige å be. Vi eksporterer kraftoverskuddet vårt på ca. 15TWh i året. Europa trenger ca. 4000TWh strøm i året. Så kommer gass og olje i tillegg. Så hvis vi klarer å levere 1TWh ekstra, betyr det -ingen ting-. Anonymkode: 91425...9ad Med forbehold om at jeg ikke kjenner Tysklands geografi i detalj - men jeg mener en utfordring vi har hatt med strømprisene den senere tid nettopp skyldtes at Tyskland produserte lite fornybar energi som følge av lite vind og lite nedbør, og at forsyningen der er mer ustabil enn i Norge? Om vi i Norge på sikt greier å produsere havvind tilsvarende 100-200 TWh, så mener jeg det er et godt bidrag til Europa som også vil gi Norge gode inntekter. Jeg er enig i at havvind er bedre enn vindkraft på land, men p.t. dessverre mye dyrere å bygge. Kanskje vi har litt ulike perspektiv her, men jeg plages virkelig ikke av å se en vindmølle. Tvert om er jeg stolt fordi landet jeg bor i produserer fornybar energi. Og jeg mener hver TWh teller. Om vi kan fjerne 1 TWh kullkraft i Europa, tilsvarer det nok en god del tusen tonn kull som ikke går opp i atmosfæren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 ISW skrev (19 minutter siden): Med forbehold om at jeg ikke kjenner Tysklands geografi i detalj - men jeg mener en utfordring vi har hatt med strømprisene den senere tid nettopp skyldtes at Tyskland produserte lite fornybar energi som følge av lite vind og lite nedbør, og at forsyningen der er mer ustabil enn i Norge? Om vi i Norge på sikt greier å produsere havvind tilsvarende 100-200 TWh, så mener jeg det er et godt bidrag til Europa som også vil gi Norge gode inntekter. Jeg er enig i at havvind er bedre enn vindkraft på land, men p.t. dessverre mye dyrere å bygge. Kanskje vi har litt ulike perspektiv her, men jeg plages virkelig ikke av å se en vindmølle. Tvert om er jeg stolt fordi landet jeg bor i produserer fornybar energi. Og jeg mener hver TWh teller. Om vi kan fjerne 1 TWh kullkraft i Europa, tilsvarer det nok en god del tusen tonn kull som ikke går opp i atmosfæren. Det stemmer at Tyskland produserer for lite (fornybart) energi. Og at det gir oss i norge høyere strømpriser. Tusen takk politikere. Hvis en vindmølle settes opp i Tyskland, må Tyskland betale for å sette den opp, vedlikeholde den, rive den etter 20 år, lagre søpla, og sette opp en ny en. Og se på den hver dag. Hvis den settes opp i Norge, er det du og meg som betaler for å sette den opp. 1-0 til Tyskland. Tyskland er ikke et U-land. De er Europas største økonomi. Og vi tar regninga. Stående applaus for de folkevalgte👏👏👏. Kos deg med strømregninga👍 Anonymkode: 91425...9ad 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 Everybody skrev (14 timer siden): 🤣😂 Det blir bare enda mer stress for de som er så uheldige å bli uføre. Man må ha en kronisk lidelse for å få innvilget uføretrygd, hvorfor skal man da gå igjennom alle uføre hvert 5 år? Bare for å plage dem enda mer fordi man tror de snylter? Din påstand er veldig nedverdigende og lite empatisk. Mange av de som er uføre ønsker å jobbe og har vært igjennom masse tiltak og feilet gang på gang. Er borderline regnes som en kronisk lidelse? Å hvorfor er det så mange som får ufør med den når de aller fleste blir helt kvitt den etter 10år? Anonymkode: 6ca50...1cc 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 Men hvilke jobber skal de uføre ha? Og det er flere folk enn jobber. Skal de tvinges til å ta jobbene andre ikke vil ha? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det stemmer at Tyskland produserer for lite (fornybart) energi. Og at det gir oss i norge høyere strømpriser. Tusen takk politikere. Hvis en vindmølle settes opp i Tyskland, må Tyskland betale for å sette den opp, vedlikeholde den, rive den etter 20 år, lagre søpla, og sette opp en ny en. Og se på den hver dag. Hvis den settes opp i Norge, er det du og meg som betaler for å sette den opp. 1-0 til Tyskland. Tyskland er ikke et U-land. De er Europas største økonomi. Og vi tar regninga. Stående applaus for de folkevalgte👏👏👏. Kos deg med strømregninga👍 Anonymkode: 91425...9ad Tyskland har jo klart kunststykket å legge ned nesten all kjernekraft før de hadde alternative energikilder som erstatning. Og strengt tatt er kjernekraft "grønn" energi. At Tyskland har fucka opp får de selv ta konsekvensen av. Anonymkode: ac317...dc7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 90tallsbarn skrev (2 minutter siden): Men hvilke jobber skal de uføre ha? Og det er flere folk enn jobber. Skal de tvinges til å ta jobbene andre ikke vil ha? Dette får du aldri svar på fra politikerne. Det er rett og slett ikke jobber til alle. Anonymkode: ac317...dc7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 9. mars 2023 Del Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det stemmer at Tyskland produserer for lite (fornybart) energi. Og at det gir oss i norge høyere strømpriser. Tusen takk politikere. Hvis en vindmølle settes opp i Tyskland, må Tyskland betale for å sette den opp, vedlikeholde den, rive den etter 20 år, lagre søpla, og sette opp en ny en. Og se på den hver dag. Hvis den settes opp i Norge, er det du og meg som betaler for å sette den opp. 1-0 til Tyskland. Tyskland er ikke et U-land. De er Europas største økonomi. Og vi tar regninga. Stående applaus for de folkevalgte👏👏👏. Kos deg med strømregninga👍 Anonymkode: 91425...9ad Jajo men det er jo et businesscase. Står den i Norge er det også Norge som får inntektene for 20 års strømproduksjon. Så lenge disse overstiger kapitalkostnadene ved å finansiere byggingen, så er regnestykket positivt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.