Gå til innhold

Bekymret for å bli betatt av fastlegen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp fått ny fastlege og skal dit om en uke. Møtte han for første gang for noen uker siden, bare sånn helt kort da han var innom bare for å si hei. Det som er, er at jeg er litt redd for å bli betatt av ham. Jeg er nemlig en slik person som lett blir betatt av folk. Så jeg tenker at det nok ikke ville vert så sjokkerende om jeg ble det av han også. Jeg har vel egentlig ikke blitt betatt av noen av de andre fastlegene jeg har hatt, sett bort fra hun ene jeg hadde i en kort periode. Da skulle jeg uansett flytte og måtte da bytte fastlege uansett så da gjorde det liksom ikke noe. Men her skal jeg bli værende og forhåpentligvis vil han være fastlegen min i lengre tid.

Hva kan man gjøre for å unngå å bli betatt egentlig?

Anonymkode: 58bdb...2f7

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke gjøre noe for å ikke bli betatt. Men du kan la være å gjøre noe med betattheten.

Nei, det har du vel rett i. Jeg hadde selvfølgelig aldri gjort noe med det om det hadde skjedd at jeg ble betatt. Hadde vel helst villet byttet fastlege om det ble tilfelle, men er så lange ventelister at det nok kommer til å ta 1 år+ minst før jeg hadde kunnet fått en ny. Så jeg får vel bare "holde ut" om det skulle skje, får prøve ikke ta sorgene på forskudd.

UtakknemligDiva

Sånne følelser er ikke lett å styre, men det hjelper jo at du vet at du er en person som blir lett betatt. Det er vel lett å bli betatt av behandlerne sine, fordi hjernen liksom lurer deg til å tro at denne personen bryr seg ekstra om deg. 
Bare husk at det er jobben til vedkommende og de har ikke lov å innlede forhold til pasienter. Dette fordi de skal holde seg profesjonelle og at det ikke skal utnyttes fra behandlers side (avhengighetsforhold). 
Vedkommende er også sikkert i forhold/gift. 
Har selv en lege nå som er litt kjekk. Men jeg vet at det er jobben hans, og jeg lar ikke hjernen min lure meg til å tro at han faktisk bryr seg om meg slik noen som faktisk kjenner meg gjør.

Annonse

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (55 minutter siden):

Sånne følelser er ikke lett å styre, men det hjelper jo at du vet at du er en person som blir lett betatt. Det er vel lett å bli betatt av behandlerne sine, fordi hjernen liksom lurer deg til å tro at denne personen bryr seg ekstra om deg. 
Bare husk at det er jobben til vedkommende og de har ikke lov å innlede forhold til pasienter. Dette fordi de skal holde seg profesjonelle og at det ikke skal utnyttes fra behandlers side (avhengighetsforhold). 
Vedkommende er også sikkert i forhold/gift. 
Har selv en lege nå som er litt kjekk. Men jeg vet at det er jobben hans, og jeg lar ikke hjernen min lure meg til å tro at han faktisk bryr seg om meg slik noen som faktisk kjenner meg gjør.

Ja, det er jo akkurat det som du sier her - at det er lett å bli betatt fordi man lett får tro på at personen bryr seg ekstra om deg. Jeg tenker ved å være bevisst på det så kommer man langt. Jeg er også en slik person som blir oppriktig glad i folk ganske lett. Så da jeg måtte avslutte hos psykolog for ett halvår siden tok jeg det tungt. Det ble en sorgprosess. Og med en fastlege så er man jo mye mer overfladisk. Det er jo mest praktiske ting man tar opp, ikke så mye hva man tenker og føler. Man blir jo ikke akkurat kjent på ett personlig plan som man gjerne blir med en psykolog eller psykiater i psykiatrien (om det gir mening (om du skjønner hva jeg mener?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...