Gå til innhold

Få på plass middags rutine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg ønsker gjerne råd til hvordan jeg kan få på plass en god middags rutine. Med det mener jeg å lage og spise middag hver dag. Dvs trenger ikke lage middag hver dag, men bare varme opp rester er jo også helt ok. Om jeg lager middag 2-3 ganger i uken kan jeg spise rester av de middagene de resterende dagene.

Det er flaut å si, men jeg har kanskje laget middag 30 ganger det siste året. Det å lage mat er rett og slett bare noe jeg synes er kjedelig. Så når jeg lager mat blir det lett halvfabrikat, noe jeg tenker egentlig ikke gjør så mye. Bedre det enn ingen middag.

Det jeg nå altså ønsker er å få på plass denne rutinen. Noen som har noen gode tips til hvordan? Regner med man "bare" må tvinge seg til det men... kanskje noen har noe bedre råd enn det... 

Anonymkode: 014d5...7a1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471831-f%C3%A5-p%C3%A5-plass-middags-rutine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg ønsker gjerne råd til hvordan jeg kan få på plass en god middags rutine. Med det mener jeg å lage og spise middag hver dag. Dvs trenger ikke lage middag hver dag, men bare varme opp rester er jo også helt ok. Om jeg lager middag 2-3 ganger i uken kan jeg spise rester av de middagene de resterende dagene.

Det er flaut å si, men jeg har kanskje laget middag 30 ganger det siste året. Det å lage mat er rett og slett bare noe jeg synes er kjedelig. Så når jeg lager mat blir det lett halvfabrikat, noe jeg tenker egentlig ikke gjør så mye. Bedre det enn ingen middag.

Det jeg nå altså ønsker er å få på plass denne rutinen. Noen som har noen gode tips til hvordan? Regner med man "bare" må tvinge seg til det men... kanskje noen har noe bedre råd enn det... 

Nei dette er det rareste jeg har lest her inne

Anonymkode: 30e44...15b

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei dette er det rareste jeg har lest her inne

Hva i alle dager er det rareste med det? 

TS spør om råd. På hvilken måte hjalp kommentaren din? Til annet enn å føle skam og mislykkethet? 

TS jeg har ingen konkrete råd. Jeg sliter med dette når jeg er deprimert. Da går det i fjordland for middag vil jeg ha. 

Men ellers så har jeg faste rutiner på når jeg skal lage middag hver dag, oh jeg planlegger neste dags middag dagen i forkant i fall noe fra fryseren skal tines. Det er en vane hos meg. 

Du må nok bruke ekstra energi på dette som ikke har det som en vane, men bestem at kl 16 feks begynner du å lage middag. Også gjør du det når klokken er der. Etter hvert blir det som en rutine. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (27 minutter siden):

Du må nok bruke ekstra energi på dette som ikke har det som en vane, men bestem at kl 16 feks begynner du å lage middag. Også gjør du det når klokken er der. Etter hvert blir det som en rutine. 

Ja, jeg tenker at det du skriver her er viktig. Å gjøre det til en rutine. Jeg skal forsøke fra i morgen av tenker jeg.

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du må nok presse deg selv i begynnelsen. :) Finn deg noen oppskrifter som ikke er så voldsomt avanserte til å begynne med - lag gjerne opp en gryterett som du kan sette i kjøleskapet og så øse opp på fatet og varme i microen dagen etter. :) Supper er også gull til oppvarming. Jeg lager av og til store porsjoner med suppe som jeg fryser ned i porsjonsbokser og har til lunsj på jobben, veldig lettvint å ta opp fra fryseren, bruker da enten å koke opp igjen om morgenen og ha på mattermos, eller ta med og varme i micro på jobben.

Glitter har gode forslag med å tenke over på forhånd hva du skal lage - bruk f.eks. en liten stund på fredag eller lørdag på å lage en kjapp ukesmeny slik at du kan handle inn det du ikke har før helgen kommer. Om du har tid på søndag kan du jo forberede litt?

Jeg lager oftest mat som er halvfabrikat, so jeg kan ikke gi råd om og lage mat helt fra bunnen av.

Men mitt system er slik:

Jeg har laget en månedsplan med middagsretter som rullerer. Det vil si at jeg spiser hver rett hver fjerde uke. Jeg handler inn en gang i uken. Da bare finner jeg frem listen for den uken og så er det good to go.

Av og til går jeg selvfølgelig vekk fra planen fordi jeg bare ikke hatt lyst på en rett den uken eller jeg har veldig lyst på noe annet. Men det er kjempefint som et utgangspunkt.

Hva med å planlegge middager en uke i forveien? Evt 4 dager i forveien hvis en hel uke er for mye i begynnelsen.

Sett deg ned på søndag og planlegg hva du vil spise til middag mandag-torsdag. Hvis du lager dobbel porsjon av alt så trenger du egentlig bare planlegge to middager også varmer du opp restene dagen etter.

Deretter handler du ingrediensene for det du trenger på mandag og du har halve uken i boks. Så gjør du det samme på torsdag/fredag for resten av uken/helgen.

Nicklusheletida

Start med å ha forskjellige råvarer i hus og pass på at du spiser dette før det blir ødelagt/ kjøper nytt. 

Det er ikke alltid jeg lager en skikkelig middagsrett i hverdagene, men heller mixer sammen noe jeg har i hus etter fri fantasi.  De siste dagene har jeg bare kuttet opp purreløk, vårløk, paprika og stekt dette i olje sammen med brune bønner , noe skinke fra boks eller sammen med fiskepinner. Strødd over stekt løk og barbequesaus. Ikke middag akkurat, men sunt , godt og mettende. 

I morgen hadde jeg egentlig tenkt å kutte opp grønnsaker, pølsebiter og lage en stor gryte med grønnsakssuppe, men samboeren mener det ikke er fredagsmat, så da blir vel taco, lasagne eller pizza da. 

Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Jeg lager oftest mat som er halvfabrikat, so jeg kan ikke gi råd om og lage mat helt fra bunnen av.

Men mitt system er slik:

Jeg har laget en månedsplan med middagsretter som rullerer. Det vil si at jeg spiser hver rett hver fjerde uke. Jeg handler inn en gang i uken. Da bare finner jeg frem listen for den uken og så er det good to go.

Av og til går jeg selvfølgelig vekk fra planen fordi jeg bare ikke hatt lyst på en rett den uken eller jeg har veldig lyst på noe annet. Men det er kjempefint som et utgangspunkt.

Halvfabrikata er okei mat det, i hvert fall hvis man pimper det opp med grønnsaker. :) Du spiser jo mye forskjellig hvis du har en 4-uksrsmeny da! Jeg har ikke så mye jeg varierer på. 

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Start med å ha forskjellige råvarer i hus og pass på at du spiser dette før det blir ødelagt/ kjøper nytt. 

Det er ikke alltid jeg lager en skikkelig middagsrett i hverdagene, men heller mixer sammen noe jeg har i hus etter fri fantasi.  De siste dagene har jeg bare kuttet opp purreløk, vårløk, paprika og stekt dette i olje sammen med brune bønner , noe skinke fra boks eller sammen med fiskepinner. Strødd over stekt løk og barbequesaus. Ikke middag akkurat, men sunt , godt og mettende. 

I morgen hadde jeg egentlig tenkt å kutte opp grønnsaker, pølsebiter og lage en stor gryte med grønnsakssuppe, men samboeren mener det ikke er fredagsmat, så da blir vel taco, lasagne eller pizza da. 

Jeg er enig at det ikke er fredagsmat. Mer sånn mandag-torsdag. 🙂

Annonse

Bøtteknotten
Nicklusheletida skrev (51 minutter siden):

Jeg er egentlig enig jeg også, men fikk så lyst på det :)

Jeg er vel også enig i det, men kunne forsåvidt fint hatt det. Men mannen hadde nok sett på meg som om jeg foreslo levende makk til middag 😂 

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

😳 Jøss. Her i huset kan vi like gjerne ha biff på en tirsdag og speilegg på brød på en lørdag. Pølsesuppe på en fredag er godt innafor. :) Mannen her spiser det jeg setter foran ham, om han vil ha noe annet enn det jeg foreslår så må han gjerne lage det altså. ;) 

Lillemus skrev (3 minutter siden):

😳 Jøss. Her i huset kan vi like gjerne ha biff på en tirsdag og speilegg på brød på en lørdag. Pølsesuppe på en fredag er godt innafor. :) Mannen her spiser det jeg setter foran ham, om han vil ha noe annet enn det jeg foreslår så må han gjerne lage det altså. ;) 

Høres ut som hos oss. 

Nicklusheletida
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Ja, det gjør jo han også og han lager middag han også. Enden på visa var at jeg foreslo at jeg kunne lage kylling asian, men da ville han likevel ha suppe iom at jeg allerede hadde kjøpt inn så mye grønnsaker :)

Lillemus skrev (9 timer siden):

Mulig det er min Asperger og kjærlighet til rutiner som spiller inn, men dette her blir HELT feil for meg. 😅 Har lært meg til at grøt ikke må være på lørdag da. ;)

Endret av Glitter
AnonymBruker
Lillemus skrev (9 timer siden):

Speilegg på en lørdag er feil dag. Hadde jeg fått det på en lørdag hadde jeg nektet å spise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...