Gå til innhold

Enorm nervøsitet for celleprøve

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en redsel og enorm nervøsitet for celleprøven. Jeg var til gynekolog sist jeg tok prøven i tillegg til at jeg da satte inn spiral og tok innvendig ultralyd. Og jeg klarte meg jo, men gruer meg likevel veldig. Dog denne gangen tror jeg nok jeg må ta den hos fastlegen (jeg skal spørre om henvisning, men om jeg ikke får det har jeg dessverre ikke råd til å betale privat). 

Noen som har noen støttende ord eller råd å komme med? Setter såfall pris på det, og takk på forhånd.

Anonymkode: 78610...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det er noe spesielt som ligger bak at du gruer deg, men jeg gruer meg alltid veldig selv. Jeg var der forrige uke og hun gynekologen så jeg sleit så hun prøvde hjelpe meg å slappe av. Også var hun mye mer forsiktig enn slik jeg husker det. Så det var ikke særlig vondt heller. :)

Fastlegene gjør slike prøver hele tiden. De er flinke de også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja

Jeg vet hvordan dette er. Fastlegen min sa at dersom de kvinnelige pasientene hans hadde likt GU måtte han stengt dørene. 

Prøv å tenk at dette er de vant med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er noe spesielt som ligger bak at du gruer deg, men jeg gruer meg alltid veldig selv. Jeg var der forrige uke og hun gynekologen så jeg sleit så hun prøvde hjelpe meg å slappe av. Også var hun mye mer forsiktig enn slik jeg husker det. Så det var ikke særlig vondt heller. :)

Fastlegene gjør slike prøver hele tiden. De er flinke de også. :)

Det er egentlig ikke noe spesielt som ligger bak. Er bare det å være så naken og blottet foran noen. I tillegg til at jeg er redd det skal gjøre vondt. Gjorde ikke så vondt sist da, men var en elde gynekolog så regner med han hadde mye erfaring liksom. 

Hurja skrev (2 minutter siden):

Jeg vet hvordan dette er. Fastlegen min sa at dersom de kvinnelige pasientene hans hadde likt GU måtte han stengt dørene. 

Prøv å tenk at dette er de vant med. 

Sant. Er jo ingen som ser frem til det akkurat.

Ja, det har du rett i. For meg er det jo så sjeldent at jeg glemmer litt det at det er helt hverdagslig for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en redsel og enorm nervøsitet for celleprøven. Jeg var til gynekolog sist jeg tok prøven i tillegg til at jeg da satte inn spiral og tok innvendig ultralyd. Og jeg klarte meg jo, men gruer meg likevel veldig. Dog denne gangen tror jeg nok jeg må ta den hos fastlegen (jeg skal spørre om henvisning, men om jeg ikke får det har jeg dessverre ikke råd til å betale privat). 

Noen som har noen støttende ord eller råd å komme med? Setter såfall pris på det, og takk på forhånd.

Jeg har inntrykk av at mange (mannlige) fastleger har forståelse for at man ønsker å ta celleprøven hos (kvinnelig) gynekolog og gir henvisning for det uten problemer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Jeg har inntrykk av at mange (mannlige) fastleger har forståelse for at man ønsker å ta celleprøven hos (kvinnelig) gynekolog og gir henvisning for det uten problemer. :) 

Så fint å høre 🙂 Da er det bare å krysse fingrene for at min fastlege også har forståelse... Han er helt ny for meg så aner ikke hvordan han er egentlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...