Gå til innhold

Hva er den verste fysiske smerten du har kjent og hvor ville du plassert den på en skala fra 0 til 10?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er den verste fysiske smerten du har kjent og hvor ville du plassert den på en skala fra 0 til 10?

For meg var det nok en gang jeg la hele hånden min på kokeplata som barn. Ville nok satt den på 4.

Anonymkode: da47d...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hurja

Ingen tvil: gallesteinsanfall. Ambulansepersonellet spurte meg om det samme. Jeg sa 10. Det var så vondt at jeg besvimte, og jeg var gjennomvåt av svette da de kom - så ille at de måtte tørke av meg svetten på brystkassen med tørkepapir før de skulle sette på ekg-lapper (de trodde først at det var hjertet). Dette skjedde for øvrig da jeg var på jobb. Fødselen var ikke like ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel, selv om mine fødsler forløp uten dramatikk. Dog føltes det dramatisk der og da. 8 kanskje? Selv om jeg mistenker at jeg ville sagt 10 på det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er den verste fysiske smerten du har kjent og hvor ville du plassert den på en skala fra 0 til 10?

For meg var det nok en gang jeg la hele hånden min på kokeplata som barn. Ville nok satt den på 4.

Anonymkode: da47d...3ca

Hånd på kokeplate må da være mye høyere?! Fødslene er nok det vondeste jeg har opplevd også, nå i ettertid vil jeg vel si 8 kanskje, men der og da hadde jeg nok sagt 12! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Da leggen brakk rett av. Det var en forferdelig smerte, men iom at jeg klarer å se for meg enda verre ting, så setter jeg 7. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk ryggen. En klar tier. Så vondt at jeg ikke kjente at foten knuste også. Det var verre enn mine to fødsler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (Akkurat nå):

Knakk ryggen. En klar tier. Så vondt at jeg ikke kjente at foten knuste også. Det var verre enn mine to fødsler. 

Leggbruddet mitt var også verre enn fødslene, men blir ikke riktig å sette 10. Tenk deg å bli kuttet opp levende ? Eller brent levende ? Først da kan man sette 10, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg har heldigvis stort sett sluppet smertefulle opplevelser. Dette er det jeg husker som mest smertefullt:

* akutt magekatarr/magesekkinfeksjon da jeg var 21 år og hadde sommerjobb i Sveits. 6 kanskje?

* en tannhistorie for ca ti år siden var fryktelig vond. 7?

* smerter dagen etter en operasjon i beinet i 2009. Da besvimte jeg av smerte. 8?

* smerter en uke etter en stor operasjon i magen. Da hadde jeg trappet ned på sterke smertestillende og skulle dusje for første gang. Veldig vondt. 9?

* fødslene mine var ikke så vonde. Den første var lang og slitsom,  og smertene var vel kanskje 7-8? De to neste var keisersnitt,  og det var selvsagt vondt i ukene etter, men smertene var vel ikke mer enn 6-7, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Leggbruddet mitt var også verre enn fødslene, men blir ikke riktig å sette 10. Tenk deg å bli kuttet opp levende ? Eller brent levende ? Først da kan man sette 10, tror jeg. 

Å bli kuttet opp levende er ikke en spesielt realistisk ting å tenke på når man skal svare ut fra smerteskalaen da, som er ment for å vurdere bruk av smertestillende. :)

Jeg holder fast ved at det var en tier. Jeg mistet all kontroll og hylte og hylte. Det er min verst tenkelige smerte. Det var jo tross alt ryggsøylen. Er ikke bare bruddsmerter en da får, men nervesmer. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Gallesteinanfall 10, fødsler 10, betennelse i munnen 10, knust og knekt ankel 10 og migrene 8 og noen ganger 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker 10 er så jævlig at jeg ikke har opplevd det. Men jeg har hatt horrible migreneanfall hvor jeg har vært på legevakten og til og mistet bevisstheten, så jeg ga det en nier. Kanskje jeg var for snill med skalaen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Og smertens intensitet eller hvor lenge den varer? Intens smerte er den verste, men den varer bare 1 sek, som feks å brenne seg…. 
 

Har brekt hånden en gang. Det var ekstremt vondt og varte lenge.

Bårring i tenner er også ekstremt vondt! Da virker noen sekunder veldig lenge. Jeg ville ikke ha bedøvelse fordi jeg synes det er grusomt å gå med den i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også heldig og har vært forskånet fra de verste smertene. Mine er:

Menstruasjonssmerter. Så ille at selv med paracet og liggende helt, helt i ro så kunne jeg kjenne at magen knyttet knute på seg. Det varte i flere timer og da det gikk over var jeg gjennomsvett og følte jeg hadde vært gjennom en minifødsel (selv om jeg vet det ikke kan sammenlignes). - 7

Tannpine. Hadde en gang så vondt at jeg satt i sofaen en hel natt, ute av stand til å sove eller tenke på noe som helst annet enn smerten. Ventet bare på at klokka skulle bli så mye at jeg kunne ringe og bestille hastetime. Var i hvert fall effektivt mot tannlegeskrekk - eneste jeg ville var å bli kvitt smerten - 7

Og, kanskje litt latterlig, men... leggkrampe. Aldri hatt det før de siste årene. Husker jeg våknet av en syk smerte og ante ikke hva det var. Jeg hulket til samboer og var helt ute av stand til å gjøre noe som helst. Var han som måtte hjelpe meg med hva jeg skulle gjøre for å bli kvitt det. Eneste smerten i voksen alder jeg kan huske har fått meg til å hulke høyt. Verre enn menssmerter og tannpine, men heldigvis mye mer kortvarig og lettere å gjøre noe med - 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg synes det er vanskelig å sette tall. Opplevelsen av smerte avhenger jo også av tidsfaktor, utbredelse og situasjon forøvrig.

Fødsel f.eks. var jo selvsagt smertefullt, men jeg var aldri redd, og det var "smerte med mening". Som jeg har hørt andre si, er det glemt idet man ligger der med den lille, og det er iallfall ikke dét som er grunnen til at det ikke ble flere fødsler. 😉 

Noe som ihvertfall i sum var verre, selv om fødsel var mer intenst, var den verste av mine etterhvert mange akutte ryggsmerter. Jeg var i slutten av 20-åra og på vei til jobb da jeg fikk et brått og kraftig hekseskudd - midt på gata i Oslo sentrum. Jeg klarte ikke å rette meg opp skikkelig og jeg klarte ikke å hindre at tårene rant, selv om jeg ikke gråt/hulket. Jeg gikk tvikroket og støttet meg til husvegger der jeg kunne, og opplevde at folk byttet fortau og gikk i stor bue rundt meg. Akkurat det var veldig sært å oppleve - jeg var jo "alminnelig pent kledd" og så ikke farlig ut. Omsider hadde jeg karet meg fram til jobben, der jeg bare måtte ringe etter en taxi å komme meg hjem (hadde ikke mobiltelefon i lomma den gangen). Vel hjemme gikk jeg på do, bare for å innse at jeg ikke klarte å reise meg opp igjen fordi det gjorde så vondt. Men det var mange timer til han jeg bodde med vendte hjem, og jeg kunne jo ikke sitte der og vente på han. Så jeg klarte å trekke til meg et dusjhåndkle og liksom "falle" ned på det på gulvet før jeg krabbet på alle fire til sengs. Det tok nesten to uker før jeg klarte å sitte, bortsett fra at jeg pinte meg gjennom noen korte kjøreturer til lege og kiropraktor. Jøje meg 😇

Det jeg har tenkt på som den mest intense smerten jeg har kjent, men som likevel ikke blir særlig ille pga. at den rammet et svært lite område og var svært kortvarig, var en gang jeg skulle få laserbehandling ("skudd") på en liten flekk på huden. Jeg var da glad det bare var noen få, kjappe skudd på et bittelite område. 

Noe som også var veldig vondt, og som jeg helt hadde glemt til jeg leste Vhanja over her, var de intense menssmertene jeg hadde som ung. Det avtok utover 20-årene, men især som tenåring og tidlig i 20-årene var jeg besvimelsen nær flere ganger av smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...