Gå til innhold

Celleprøve hos fastlege eller gynekolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg laget en tråd tilbake der jeg skrev om at jeg var nervøs for at fastlegen skulle ta celleprøven og at jeg helst ønsket gynekolog. Så jeg fikk endelig kvinnet meg opp til å ta det opp med fastlegen i dag. Han sa da omtrent: "Sykehuset tar ikke i mot slike henvisninger så det gjør vi her på legekontoret og da går vi og sykepleier sammen inn på gyn rommet og tar prøven der, eller så kan jeg henvise deg privat men det koster en del". 

Tankene jeg sitter igjen med nå er: 1) Det er jo betryggende å vite at sykepleier blir med, men fortsatt veldig ukomfortabel med at fastlegen skal ta den. 2) Hva mente han med henvisning til privat? Jeg har sett noen private som koster oppimot 1500 kr og andre der du bare betaler vanlig egenandel på 375 kr?

Jeg fikk jo henvisning sist (av annen fastlege) da virket det ikke som om det var tema for han en gang at han skulle ta den, så ble litt overrasket over denne nye legen. Mener på at jeg da ikke betalte noe fordi jeg hadde frikort, men mulig jeg husker feil. 

Også står jeg da fortsatt igjen med det samme spørsmålet:
Velger jeg å ta prøven hos fastlegen eller å ta den hos gynekolog?

Anonymkode: abfcc...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har tatt prøven hos fastlegen uten problem. Gikk kjapt og hun var veldig tålmodig og betryggende.

Men jeg spurte også om å bli henvist til gynekolog først, og fikk da blankt nei for de henviser visst ikke til gynekologer for å få tatt celleprøver. Dette var i Oslo så mulig det står om kapasitet?

Anonymkode: 5ddff...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar celleprøve hos gynekolog.  Har aldri vært noe problem å få henvisning, men det kommer nok av at jeg har en historie med overgrep og har tidligere vært operert i underlivet.  Jeg er såpass mye hos fastlegen så for meg blir det for nært å gjøre det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (7 timer siden):

Fastlegen min ville ikke ta og ba meg gå til privat gynekolog. 

Kan han kreve det da?

Anonymkode: be948...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg laget en tråd tilbake der jeg skrev om at jeg var nervøs for at fastlegen skulle ta celleprøven og at jeg helst ønsket gynekolog. Så jeg fikk endelig kvinnet meg opp til å ta det opp med fastlegen i dag. Han sa da omtrent: "Sykehuset tar ikke i mot slike henvisninger så det gjør vi her på legekontoret og da går vi og sykepleier sammen inn på gyn rommet og tar prøven der, eller så kan jeg henvise deg privat men det koster en del". 
 

Anonymkode: abfcc...f6f

Jeg kan forstå at han ikke sender henvisning til gynekolog hos spesialisthelsetjenesten (sykehuset) for en ordinær celleprøve, om du ikke trenger annen tilrettelegging. Det er LEON-prinsippet som gjelder i helsevesenet - laveste effektive omsorgsnivå.

Men jeg vil tro du ev. kan spørre om et annet alternativ om det oppleves bedre for deg: Spør om å få gå til en kvinnelig kollega av ham, ev. en mannlig kollega, om det oppleves mer komfortabelt. Om du har en empatisk lege, bør han forstå at det kan oppleves ubekvemt å møte den samme legen som du har å gjøre med til vanlig, som også tar celleprøve. Uansett om det er en kvinnelig eller mannlig lege, skal de alltid ha med en sykepleier inn i rommet, av hensyn til både din og legens trygghet. Og er du usikker på noe, kan du spørre legen eller ev. sekretæren.

Og mulig det kan hjelpe å tenke på for deg at for legen er ikke celleprøve noe annet enn en medisinsk prosedyre, som å skulle se på et betent øye eller sette inn en P-stav, helt nøytralt.. Det har hjulpet meg å tenke på.

Lykke til - det er viktig å få gjort, og om alt ser fint ut, er det 3-5 år til neste gang ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Jeg får henvisning til gynekolog uten problemer for jeg har så mye med fastlegen med psyken å gjøre at jeg klarer ikke ta celleprøve hos han. Det hadde han forståelse for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar celleprøve hos gynekolog, så jeg må innom fastlegen for å få henvisning hver gang. Jeg får det fordi fastlegen ikke har ultralyd og jeg har hatt underlivscyster tidligere. Tre ganger (med en god del år mellom hver) har jeg måttet fjerne en slik cyste. Den typen cyster merker man ikke selv før de eventuelt sprekker, og da oppstår det en akutt situasjon som man helst ikke bør være i på f.eks. feriereise. Derfor får jeg kombinere celleprøven med UL-undersøkelse av underlivet hos gynekolog. 

Jeg har aldri vært hos fastlegen for noe annet enn disse henvisningssamtalene, så jeg er en inntektskilde for henne 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...