Gå til innhold

Hadde jeg psykose eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i det siste tenkt en del på - Var jeg psykotisk eller ikke? Jeg vet det nok er nærmest umulig spørsmål å svare på, og sikker spesielt mye vanskeligere for folk her inne som ikke kjenner meg, ikke var tilstede, ikke har lest journalen osv. Men behandlerne som var der da jobber ikke der lengre. Og egentlig har jeg ikke noe annet sted jeg kan henvende meg. Jeg må vel egentlig bare leve med det? Og være obs på at det kanskje kan skje (igjen)?

Ok, skal forsøke forklare historien min i så korte trekk som mulig.

Jeg var i en veldig stressende situasjon i en ukes tid der jeg sov og spiste veldig lite. Etter denne perioden fikk jeg en dag ett massivt panikkanfall der jeg hyperventilerte og mistet hukommelsen (husket ikke hvem jeg var, hvor jeg var osv.). Men det var veldig kortvarig. Men uansett ble min far så bekymret for meg at han kjørte meg på legevakten og jeg ble satt i kontakt med akutt ambulant team. Fikk oppfølging der og snakket i samtalene gradvis mindre og mindre. Fungerte også dårligere og dårligere. Ble til slutt innlagt på akuttpost og da var jeg mutistisk og nærmest kataton. De mente jeg var psykotisk fordi jeg bare spiste mat innpakket i emballasje bl.a. Kan ikke huske de andre argumentene. Jeg ble spurt i det uendelige om jeg hadde vrangforestillinger eller hallusinasjoner og til slutt tror jeg at jeg begynte å tro at jeg kanskje hadde det (at jeg ble "hjernevasket" på en måte, finner ikke bedre passende ord). Jeg ble lenge tvangsmedisinert med antipsykotika (zypadhera/abilify) og psykiater mente jeg fungerte bedre med det. Hadde ingen symptomer på schizofreni da egentlig, men jeg var hyppig plaget med selvmordstanker som de mente kom av schizofrenien? Høres ulogisk ut for meg, men jeg jo ingen utdannelse innen det da. Jeg fikk til slutt endret diagnose til bipolar type 2 og asperger. Noe jeg kjenner meg igjen i. 

Så ja, det er min historie. Om noen har noen innspill på om de tror jeg hadde psykose eller ikke hadde jeg satt pris på det. 

Anonymkode: b7063...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor lenge siden er dette? Høres ut som lenge siden. 

Slik hjernevasking foregår jo i politiavhør også. Er sånn det kommer falske tilståelser fordi man til slutt tror man må ha gjort det siden alle sier det. Sånn tror jeg kan være i psykiatrien også, at når man først har kommet inn i psykiatrien og ma dertil hele tiden blir kalt for psyk så blir ma bare mer og mer psyk også. 

Men står det ikke noe begrunnelse eller symptomer i journalen? 

Anonymkode: b6d6b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge siden er dette? Høres ut som lenge siden. 

Slik hjernevasking foregår jo i politiavhør også. Er sånn det kommer falske tilståelser fordi man til slutt tror man må ha gjort det siden alle sier det. Sånn tror jeg kan være i psykiatrien også, at når man først har kommet inn i psykiatrien og ma dertil hele tiden blir kalt for psyk så blir ma bare mer og mer psyk også. 

Men står det ikke noe begrunnelse eller symptomer i journalen? 

Anonymkode: b6d6b...dab

Det var i 2015. Et stort del av problemet er jo at jeg husker svært lite fra innleggelsen. Nå er det en stund siden jeg leste igjennom journal, men sist jeg snakket med behandler som nylig har lest igjennom journalen hadde de visst fylt ut ett skjema på mine vegne og det var i hovedsak begrunnet ut i fra det. Også mine egne utsagn da. For da jeg hadde blitt friskere og ble flyttet til DPS så hadde jeg jo begynt å svare ja på om jeg hadde vrangforestillinger og hallusinasjoner. Og da trodde jeg at jeg kunne høre de ansatte snakke til meg og at jeg trodde at maten var forgiftet. Men i ettertid har jeg innsett at det nok ikke stemmer. At jeg bare svarte ja på det fordi jeg hadde blitt spurt så mange ganger. For nå i ettertid tror jeg jo ikke på det. Ikke kan jeg huske at jeg tenkte det da heller. 

Anonymkode: b7063...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var i 2015. Et stort del av problemet er jo at jeg husker svært lite fra innleggelsen. Nå er det en stund siden jeg leste igjennom journal, men sist jeg snakket med behandler som nylig har lest igjennom journalen hadde de visst fylt ut ett skjema på mine vegne og det var i hovedsak begrunnet ut i fra det. Også mine egne utsagn da. For da jeg hadde blitt friskere og ble flyttet til DPS så hadde jeg jo begynt å svare ja på om jeg hadde vrangforestillinger og hallusinasjoner. Og da trodde jeg at jeg kunne høre de ansatte snakke til meg og at jeg trodde at maten var forgiftet. Men i ettertid har jeg innsett at det nok ikke stemmer. At jeg bare svarte ja på det fordi jeg hadde blitt spurt så mange ganger. For nå i ettertid tror jeg jo ikke på det. Ikke kan jeg huske at jeg tenkte det da heller. 

Anonymkode: b7063...044

Det KAN jo være sånn du sier ja, spesielt om en er ung så er en jo lettpåvirkelig. Eller du kan ha hatt en forbigående stressutløst psykose. Men du er altså frisk idag? 

Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt journalen og lest gjennom den og epikriser for da får du jo svaret du er ute etter. 

Anonymkode: b6d6b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men at du i dag ser at vrangforestillingene ikke var reell er ikke argument for at du ikke hadde vrangforestillinger som du trodde på da. Det er jo fordi du nå er bedre. 

Jeg har trodd endel rare ting under psykose, som feks at jeg var den eneste ekte personen og at jeg var inni et spill så alle menneskene rundt meg var fake. Det trodde jeg jo oppriktig på. Men selv om jeg riktignok fortsatt kan føle meg som den eneste ekte personen så vet jeg at det ikke stemmer nå. Og det virker jo litt fjernt at jeg har vært så langt inn i det. Men jeg husker det jo. Du sier du ikke husker? Tror ikke hukommelsestap er uvanlig ved psykose.

Uansett om du var psykotisk eller ikke så var du jo utvilsomt veldig syk. Det viktigste er jo at du nå er i orden. :) Med mindre du har fått en psykoselidelse du ønsker å bestride da. Da er jo disse spørsmålene mer viktig. Da må du be om ny utredning. Og da har jeg skjønt det slik at hvis du får fjernet diagnosen så sier det ikke noe om du hadde diagnosen i 2015. Det bare sier noe om her og nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 timer siden):

Jeg vet ikke, men at du i dag ser at vrangforestillingene ikke var reell er ikke argument for at du ikke hadde vrangforestillinger som du trodde på da. Det er jo fordi du nå er bedre. 

Jeg har trodd endel rare ting under psykose, som feks at jeg var den eneste ekte personen og at jeg var inni et spill så alle menneskene rundt meg var fake. Det trodde jeg jo oppriktig på. Men selv om jeg riktignok fortsatt kan føle meg som den eneste ekte personen så vet jeg at det ikke stemmer nå. Og det virker jo litt fjernt at jeg har vært så langt inn i det. Men jeg husker det jo. Du sier du ikke husker? Tror ikke hukommelsestap er uvanlig ved psykose.

Uansett om du var psykotisk eller ikke så var du jo utvilsomt veldig syk. Det viktigste er jo at du nå er i orden. :) Med mindre du har fått en psykoselidelse du ønsker å bestride da. Da er jo disse spørsmålene mer viktig. Da må du be om ny utredning. Og da har jeg skjønt det slik at hvis du får fjernet diagnosen så sier det ikke noe om du hadde diagnosen i 2015. Det bare sier noe om her og nå. 

Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig, men det er ikke bare det at jeg nå i dag ser at vrangforestillingene var reelle, men også det at jeg er usikker på om jeg i det hele tatt virkelig trodde på det da jeg var psykotisk (om jeg var det) og på det sykeste. Om det gir mening?

Ja, det stemmer at jeg ikke husker. Dvs. jeg husker slutten av innleggelsen på akuttposten og det meste fra da jeg ble overført til DPS døgnpost. Har aldri hørt om andre med hukommelsestap ved psykose, men om det er slik så forklarer det jo kanskje hvorfor jeg ikke husker. Enten det eller at det var depresjonen som gjorde det - har hørt fra flere at det er vanlig dersom man er alvorlig deprimert.

Som sagt så har schizofreni diagnosen blitt fjernet og jeg har nå bipolar 2. Behandler som utredet meg på nytt mente at jeg aldri hadde schizofreni, men det er nok individuelt.

Anonymkode: b7063...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det KAN jo være sånn du sier ja, spesielt om en er ung så er en jo lettpåvirkelig. Eller du kan ha hatt en forbigående stressutløst psykose. Men du er altså frisk idag? 

Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt journalen og lest gjennom den og epikriser for da får du jo svaret du er ute etter. 

Anonymkode: b6d6b...dab

Jeg har bipolar 2 nå, der jeg sliter med depresjoner. Men har ikke vert psykotisk siden den ene gangen i 2015 (om det i det hele tatt stemmer da). Jeg skal vurdere lese igjennom journal og epikriser. 

Anonymkode: b7063...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig, men det er ikke bare det at jeg nå i dag ser at vrangforestillingene var reelle, men også det at jeg er usikker på om jeg i det hele tatt virkelig trodde på det da jeg var psykotisk (om jeg var det) og på det sykeste. Om det gir mening?

Ja, det stemmer at jeg ikke husker. Dvs. jeg husker slutten av innleggelsen på akuttposten og det meste fra da jeg ble overført til DPS døgnpost. Har aldri hørt om andre med hukommelsestap ved psykose, men om det er slik så forklarer det jo kanskje hvorfor jeg ikke husker. Enten det eller at det var depresjonen som gjorde det - har hørt fra flere at det er vanlig dersom man er alvorlig deprimert.

Som sagt så har schizofreni diagnosen blitt fjernet og jeg har nå bipolar 2. Behandler som utredet meg på nytt mente at jeg aldri hadde schizofreni, men det er nok individuelt.

Anonymkode: b7063...044

Okei. Det viktigste er at du har riktig diagnose nå. Skjønner det er kjipt å tenke på fortiden eller at du vil ha svar så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...