Gå til innhold

Hvem kan tvangsmedisinere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (Akkurat nå):

Psykiatere kan være "ansvarlig for vedtak". Sykepleiere gjennomfører medisineringen.

Om fastlegen mener at en pasient burde tvangsmedisineres, hvordan gjøres dette i praksis? Kontakter han/hun da psykiater, også blir pasienten "tvunget" til å snakke med denne og tvangsmedisinerings vedtak fattes? Eller?

Anonymkode: d2577...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, omtrent slik. Men før det kan fattes vedtak om tvangsmedisinering, må det opprettes tvungent psykisk helsevern jfr PHVL §3-3  Med mindre det er absolutt nødvendig, må pasienten også observeres i fem døgn før vedtak om tvangsmedisinering kan fattes.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (10 minutter siden):

Ja, omtrent slik. Men før det kan fattes vedtak om tvangsmedisinering, må det opprettes tvungent psykisk helsevern jfr PHVL §3-3  Med mindre det er absolutt nødvendig, må pasienten også observeres i fem døgn før vedtak om tvangsmedisinering kan fattes.

Forstår. Har bare ett spørsmål til: Hvor dårlig må man være i en depresjon ved bipolar for at tvangsmedisinerings vedtak skal fattes? Er det typ bare ligge i sengen hele tiden, ikke spise/drikke? For såfall tror jeg at det skal gå greit, for jeg klarer meg bedre i depresjoner enn det. (Er litt redd for å bli utsatt for tvang). Bare for å forklare meg litt så er jeg ikke deprimert nå altså, ønsker heller ikke bli det, men vil gjerne klare meg uten medisiner og komme meg ut av depresjonen på egenhånd uten medisiner om det skulle være slik at jeg blir deprimert igjen. 

Anonymkode: d2577...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Slik spørsmål er det umulig å svare på på nett. Det må vurderes der og da av kompetent psykiater.

Skjønner det. Jeg får kanskje vurdere holde meg unna hele psykiatrien. Ikke i hovedsak fordi jeg er redd for tvang, men fordi jeg håper jeg ikke trenger det, altså.

Anonymkode: d2577...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg får kanskje vurdere holde meg unna hele psykiatrien. Ikke i hovedsak fordi jeg er redd for tvang, men fordi jeg håper jeg ikke trenger det, altså.

Det er i tråd med anbefalingene. Mer enn ni av ti leger anbefaler folk å være friske 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Det er i tråd med anbefalingene. Mer enn ni av ti leger anbefaler folk å være friske 🙂

Hehe, så bra 🙂 

Anonymkode: d2577...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man bli behandlet som en kriminell fordi man ikke vil ta en medisin? Har man selv valgt å bli syk? Man blir en ufrivillig kriminell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal man bli behandlet som en kriminell fordi man ikke vil ta en medisin? Har man selv valgt å bli syk? Man blir en ufrivillig kriminell?

Man blir ikke behandlet som kriminell. Det hele handler om det man kaller for positiv frihet. Helsevesenet griper inn slik at de syke får mulighet til å bli bedre, og dermed får bedre fremtidsutsikter og flere muligheter i fremtiden. Det handler ikke om straff, det handler snarere tvert imot om frihet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (Akkurat nå):

Man blir ikke behandlet som kriminell. Det hele handler om det man kaller for positiv frihet. Helsevesenet griper inn slik at de syke får mulighet til å bli bedre, og dermed får bedre fremtidsutsikter og flere muligheter i fremtiden. Det handler ikke om straff, det handler snarere tvert imot om frihet. 

Å sende politiet etter en fordi man ikke vil ta medisinen sin, det er ikke å behandle noen som en kriminell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Å sende politiet etter en fordi man ikke vil ta medisinen sin, det er ikke å behandle noen som en kriminell?

Hva mener du alternativet burde vært?

Anonymkode: d13dc...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du alternativet burde vært?

Anonymkode: d13dc...cc7

Psykiatriambulanse?

Anonymkode: d2577...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel sikkert nødvendig hvis de skal være ute fra institusjon at de står på disse medisinene med tvang. Men å sende uniformert politi hjem til noen fordi man ikke vil ta en medisin er vel litt brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (9 timer siden):

Nei, det er vel sikkert nødvendig hvis de skal være ute fra institusjon at de står på disse medisinene med tvang. Men å sende uniformert politi hjem til noen fordi man ikke vil ta en medisin er vel litt brutalt.

Det er vel litt samme som med barn. Hvis vedkommende ikke er i stand til å se hva som er til deres eget beste, så må noen andre overta. Spesielt hvis pasienten er i en slik tilstand at det kan gå utover både dem selv og omgivelsene.

Anonymkode: 7629a...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (10 timer siden):

Nei, det er vel sikkert nødvendig hvis de skal være ute fra institusjon at de står på disse medisinene med tvang. Men å sende uniformert politi hjem til noen fordi man ikke vil ta en medisin er vel litt brutalt.

Dette er noe en ønsker å unngå. Men også politiet er ofte underbemannet. De kan nettopp ha vært i et politioppdrag, og de må løse et psykiatrioppdrag før et nytt politioppdrag venter. Da er det ikke alltid mulig med to turer til stasjonen (før og etter) for å skifte klær.

Psykiatriambulanser er mulig i store byer med mange oppdrag. Men en kan ikke på små steder ha psykiatriambulanser stående som får et oppdrag en gang i uka eller sjeldnere.

En annen sak er lovligheten. Det er kun politiet som har lov til å bruke fysisk makt mot andre utenfor institusjon (unntatt ved nødrett). Men fordi alle synes psykiatriambulanser er et bra tiltak, har en tydeligvis blitt enige om å se gjennom fingrene med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (17 minutter siden):

Hva om personen har sprøyteskrekk? Så skal man tvinges til å ta sprøyte flere ganger i måneden?

Ja, det blir dessverre slik. Det er nok med en gang i mnd, Det finnes også de med enda lengre virketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Hva om personen har sprøyteskrekk? Så skal man tvinges til å ta sprøyte flere ganger i måneden?

Hvis man har så mye sprøyteskrekk som de påstår så vil de nok ta motvillig piller. 

Anonymkode: ffeec...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...