Gå til innhold

Wellbutrin for å dempe matsug?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg har et ulidelig matsug pga Litium. 

Fastlegen visste ikke om noe medisin mot denne bivirkningen. Kan Wellbutrin hjelpe mot det? 

Det gikk så langt at jeg tok en snus etter 9 mnd snusfri for å dempe suget. Men jeg tok den ut og kastet boksen. 

Jeg har jo uansett tenkt på Wellbutrin som mulig antidepressiva i kombinasjon. 

Jeg er desperat. Kan det funke? Jeg vil gjerne fortsette på Litium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det sikkert at det er litium som gir denne uheldige effekten? Har lest rundt og finner ingen dokumentasjon som støtter opp rundt at matsug/sult er en bivirkning av litium. Kan det handle om noe annet, at når du er stabil som effekt av litium så kommer et matsug eller? Har vondt av deg. Har selv kun tørste som bivirkning av litium og vet jeg er heldig.

Anonymkode: 35023...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det sikkert at det er litium som gir denne uheldige effekten? Har lest rundt og finner ingen dokumentasjon som støtter opp rundt at matsug/sult er en bivirkning av litium. Kan det handle om noe annet, at når du er stabil som effekt av litium så kommer et matsug eller? Har vondt av deg. Har selv kun tørste som bivirkning av litium og vet jeg er heldig.

Anonymkode: 35023...2f1

Jeg ser ikke hva annet det kan være. Og jeg har lest at folk legger på seg gjennomsnittlig 6 kg, men noen legger på seg 30. Det må jo være pga sterkt matsug? 

Takk for det. :)

Jeg får fysisk vondt så ille er det. Hva annet kan det være enn Litium? Det kom samtidig som jeg startet på den i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk ned en del i vekt når jeg begynte på Wellbutrin.

Ok. Jeg trenger ikke å gå ned i vekt, bare få kontroll på et matsug som er helt villt. Og gjerne forebygge depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Mulig jeg tar feil, men er det ikke en slankemedisin som inneholder det samme som Wellbutrin? I så fall bør det dempe matsug. Min erfaring har også vært at det demper apetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (40 minutter siden):

Mulig jeg tar feil, men er det ikke en slankemedisin som inneholder det samme som Wellbutrin? I så fall bør det dempe matsug. Min erfaring har også vært at det demper apetitt.

Ja,og Wellbutrin var jo en av to antidepressiva jeg har tenkt på i utgangspunktet. Hvis det kan hjelpe meg å fortsette på Litium så hadde det vært supert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fraråder deg å bruke Wellbutrin for dette. Da hadde jeg heller brukt en av de nyere midlene mot høy apetitt - liraglutid eller semaglutid. 

Jeg vet at du tolererer sentralstimulerende - men det er en risiko for at du blir mer impulsiv, aggressiv og destruktiv med Wellbutrin. 

Den vektreduserende effekten av Wellbutrin alene er for øvrig ganske beskjeden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (47 minutter siden):

Jeg fraråder deg å bruke Wellbutrin for dette. Da hadde jeg heller brukt en av de nyere midlene mot høy apetitt - liraglutid eller semaglutid. 

Jeg vet at du tolererer sentralstimulerende - men det er en risiko for at du blir mer impulsiv, aggressiv og destruktiv med Wellbutrin. 

Den vektreduserende effekten av Wellbutrin alene er for øvrig ganske beskjeden. 

Jeg har vært både hypoman og aggressiv på Wellbutrin. Så kanskje ikke så lurt da. Tenkte bare Litium beskyttet meg fra det. 

Er de medisinene slankemedisiner eller er det medisiner ment for sånne tilfeller som meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (45 minutter siden):

Gikk ikke ned et gram på wellbutrin men prøvde bare minste dosen

Okei. Jeg har gått på den en måned før, men ble hypoman av den. Såvidt jeg vet min første hypomani for mange år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Er de medisinene slankemedisiner eller er det medisiner ment for sånne tilfeller som meg? 

Disse medikamentene benyttes blant annet til vektreduksjon. De er ikke ment for den situasjonen du beskriver, og om du hadde fått en lege til å skrive det ut til deg, så vil det koste deg mer enn 1000,- pr måned. Medikamentene har også plagsomme bivirkninger - selv om dette selvfølgelig ikke er noe alle opplever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (9 timer siden):

Disse medikamentene benyttes blant annet til vektreduksjon. De er ikke ment for den situasjonen du beskriver, og om du hadde fått en lege til å skrive det ut til deg, så vil det koste deg mer enn 1000,- pr måned. Medikamentene har også plagsomme bivirkninger - selv om dette selvfølgelig ikke er noe alle opplever. 

Okei. Nei da er det vel ikke for meg. Jeg har ikke råd til det heller. Jeg er helt sikker på at min lege ikke skriver det ut til meg. 

Men jeg synes det er svært rart at så mange som sliter slik jeg gjør nå, at det ikke er utviklet en medisin for den bivirkningen. Det må jo være et marked for det.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (16 timer siden):

Disse medikamentene benyttes blant annet til vektreduksjon. De er ikke ment for den situasjonen du beskriver, og om du hadde fått en lege til å skrive det ut til deg, så vil det koste deg mer enn 1000,- pr måned. Medikamentene har også plagsomme bivirkninger - selv om dette selvfølgelig ikke er noe alle opplever. 

Det er ikke ideelt - men jeg hadde mye heller gjort det enn brukt Wellbutrin på denne indikasjonen, med de problemstillingene Glitter har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 minutter siden):

Det er ikke ideelt - men jeg hadde mye heller gjort det enn brukt Wellbutrin på denne indikasjonen, med de problemstillingene Glitter har. 

Mamma nevnte sånne type medisiner og mente jeg burde kunne få det som unntaks-indikasjon for å forebygge overvekt/at jeg ikke klarer å stå på medisinen. Jeg tenker å spørre om det, men er forberedt på et nei. 

Skal ha samarbeidsmøte neste uke og da blir han nye overlegen fra akuttpsykiatrien med. Men han har nettopp blitt ferdig psykiater så vet ikke hvordan han vil se på det. Er ikke nye psykiatere veldig etter boka?når min behandler straks slutter så tar han over ansvaret for meg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (32 minutter siden):

Mamma nevnte sånne type medisiner og mente jeg burde kunne få det som unntaks-indikasjon for å forebygge overvekt/at jeg ikke klarer å stå på medisinen. Jeg tenker å spørre om det, men er forberedt på et nei. 

Skal ha samarbeidsmøte neste uke og da blir han nye overlegen fra akuttpsykiatrien med. Men han har nettopp blitt ferdig psykiater så vet ikke hvordan han vil se på det. Er ikke nye psykiatere veldig etter boka?når min behandler straks slutter så tar han over ansvaret for meg. 

Det finnes utallige svært fortvilte mennesker som ikke får disse medikamentene uten å finansiere dem selv, så jeg tror du må regne med å få nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (9 minutter siden):

Det finnes utallige svært fortvilte mennesker som ikke får disse medikamentene uten å finansiere dem selv, så jeg tror du må regne med å få nei. 

Regnet ikke med å få på blå resept altså. Men resept også vurdere om jeg har råd til å betale. Men sånn sett er snus billigere. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg mener å huske at Thor Kvakkestad (psykiater ved Psykia) slo et slag for epilepsimedisinen Topimax for å kontrollere matsug. Han skal være god på BP og ADHD, men han befinner seg i Asker. Dessverre har han heller ikke refusjonsavtale.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (47 minutter siden):

Jeg mener å huske at Thor Kvakkestad (psykiater ved Psykia) slo et slag for epilepsimedisinen Topimax for å kontrollere matsug. Han skal være god på BP og ADHD, men han befinner seg i Asker. Dessverre har han heller ikke refusjonsavtale.  

Okei. Takk for tips. Jeg kan ta det videre på samarbeidsmøte. 

Nå har jeg endt opp med å bruke snus for å dempe det. Jeg hadde vært snusfri i 9 mnd. Men jeg vil heller snuse og kunne gå på medisinen for jeg har mer og mer tro på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på hvorfor noen får så matkick på litium. Du er ikke alene, mange går jo opp i vekt. Jeg kjenner ingen bivirkninger, har surmul på 0,7. Hadde mye bivirkninger på Abilify da.

Anonymkode: 35023...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...