Gå til innhold

Vi mennesker..


Kashmir

Anbefalte innlegg

Jeg filosoferer litt nå, men.sånn seriøst: hvorfor samarbeider vi ikke mer og er helt enkelt greie mot hverandre? Det er iblant akkurat som om vi må se alt i retroperspentiv,  sånn: å, Nietche hadde jo et poeng! Å, Van Gogh også. Og Munch! Ibsen,  Hamsun og Gud vet hvem.

Men ikke minst,  alle vi som er helt vanlige. Hvorfor heier vi ikke mer på hverandre? Sier : å, du har rett. 

Sånn helt uforbeholdent

 Hvorfor all denne konkurransen og egoet? Hvor kommer det fra? 

Blir det verre når vi mister tro på hverandre når gud blir mer og mer borte? Må vi ha en fellesnevner som Gud for å være greie og hyggelige medmennesker? Gjorde Gud saken bedre??

Og så sier vi: jo, vi bryr oss. Og vi oppmuntrer. Det gjelder da jo mest venner og familie? Hva med alle andre?

Egoet står så høyt,  men det bringer oss ikke videre alltid. Det gjør oss mer dumme? Mer blinde? 

Lever vi i retroperspentiv? At vi ikke ser noen før hundre år etter? 

At vi alle er litt sånn at vi ikke tar til oss her og nå? 

Noen tanker? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (14 minutter siden):

Jeg filosoferer litt nå, men.sånn seriøst: hvorfor samarbeider vi ikke mer og er helt enkelt greie mot hverandre? Det er iblant akkurat som om vi må se alt i retroperspentiv,  sånn: å, Nietche hadde jo et poeng! Å, Van Gogh også. Og Munch! Ibsen,  Hamsun og Gud vet hvem.

Men ikke minst,  alle vi som er helt vanlige. Hvorfor heier vi ikke mer på hverandre? Sier : å, du har rett. 

Sånn helt uforbeholdent

 Hvorfor all denne konkurransen og egoet? Hvor kommer det fra? 

Blir det verre når vi mister tro på hverandre når gud blir mer og mer borte? Må vi ha en fellesnevner som Gud for å være greie og hyggelige medmennesker? Gjorde Gud saken bedre??

Og så sier vi: jo, vi bryr oss. Og vi oppmuntrer. Det gjelder da jo mest venner og familie? Hva med alle andre?

Egoet står så høyt,  men det bringer oss ikke videre alltid. Det gjør oss mer dumme? Mer blinde? 

Lever vi i retroperspentiv? At vi ikke ser noen før hundre år etter? 

At vi alle er litt sånn at vi ikke tar til oss her og nå? 

Noen tanker? 

Det var Gud som mange spørsmål du skulle ha i filosofien. Jeg har et svar jeg heier på dere alle sammen :) 

Anonymkode: 1ae98...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det var Gud som mange spørsmål du skulle ha i filosofien. Jeg har et svar jeg heier på dere alle sammen :) 

Anonymkode: 1ae98...830

Ja 😄 jeg ser den. Noen ganger bare popper bare tanker ut her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (40 minutter siden):

Jeg filosoferer litt nå, men.sånn seriøst: hvorfor samarbeider vi ikke mer og er helt enkelt greie mot hverandre? Det er iblant akkurat som om vi må se alt i retroperspentiv,  sånn: å, Nietche hadde jo et poeng! Å, Van Gogh også. Og Munch! Ibsen,  Hamsun og Gud vet hvem.

Men ikke minst,  alle vi som er helt vanlige. Hvorfor heier vi ikke mer på hverandre? Sier : å, du har rett. 

Sånn helt uforbeholdent

 Hvorfor all denne konkurransen og egoet? Hvor kommer det fra? 

Det er genene. Det bringer oss videre.

Anonymkode: 001fe...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker tenker mest på seg selv og sine behov. Noen har større empati enn andre. Hvis vi ikke kjenner personen driter vi som regel i hva som skjer med vedkommende. Jeg har blitt mer misantrop de siste årene, har mistet mye av troen på menneskeheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg filosoferer litt nå, men.sånn seriøst: hvorfor samarbeider vi ikke mer og er helt enkelt greie mot hverandre? Det er iblant akkurat som om vi må se alt i retroperspentiv,  sånn: å, Nietche hadde jo et poeng! Å, Van Gogh også. Og Munch! Ibsen,  Hamsun og Gud vet hvem.

Men ikke minst,  alle vi som er helt vanlige. Hvorfor heier vi ikke mer på hverandre? Sier : å, du har rett. 

Sånn helt uforbeholdent

 Hvorfor all denne konkurransen og egoet? Hvor kommer det fra? 

Blir det verre når vi mister tro på hverandre når gud blir mer og mer borte? Må vi ha en fellesnevner som Gud for å være greie og hyggelige medmennesker? Gjorde Gud saken bedre??

Og så sier vi: jo, vi bryr oss. Og vi oppmuntrer. Det gjelder da jo mest venner og familie? Hva med alle andre?

Egoet står så høyt,  men det bringer oss ikke videre alltid. Det gjør oss mer dumme? Mer blinde? 

Lever vi i retroperspentiv? At vi ikke ser noen før hundre år etter? 

At vi alle er litt sånn at vi ikke tar til oss her og nå? 

Noen tanker? 

Jeg kan heie på deg, men jeg vil ikke si «du har rett» hvis jeg ikke mener det.
Men du har din rett til å mene det du mener!  Og jeg har vel også det da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Osten skrev (Akkurat nå):

Jeg kan heie på deg, men jeg vil ikke si «du har rett» hvis jeg ikke mener det.
Men du har din rett til å mene det du mener!  Og jeg har vel også det da 

Ja nettopp

 Det er det da. Å akseptere uenighet uten å dømme . Fordi vi kan bli redde. Sånn "tenk om den personen har rett? Da er jeg på veldig utrygg grunn" 

Skjønner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror på Gud gjør det som regel fordi de får noe ut av det, de vil leve et komfortabelt etterliv. Derfor oppfører de seg som et godt menneske, eller later som de er et godt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (11 timer siden):

Mennesker tenker mest på seg selv og sine behov. Noen har større empati enn andre. Hvis vi ikke kjenner personen driter vi som regel i hva som skjer med vedkommende. Jeg har blitt mer misantrop de siste årene, har mistet mye av troen på menneskeheten.

Jeg har også mistet troen på menneskeheten. 

Anonymkode: 1ae98...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (12 timer siden):

De som tror på Gud gjør det som regel fordi de får noe ut av det, de vil leve et komfortabelt etterliv. Derfor oppfører de seg som et godt menneske, eller later som de er et godt menneske.

Jeg er ikke helt enig her, for de årene jeg trodde på Gud, så var ikke noe etterliv i tankene mine altså 🙂 jeg følte meg absolutt ikke som et bedre menneske heller, men jeg likte felleskapet med andre i det miljøet. Det var faktisk veldig fint. 

Men jeg tror kanskje jeg aldri trodde sånn skråsikkert. Jeg håpet nok mest. Og det gjør jeg enda, for noe må helst være bedre enn mennesker og det bør være en mening.

Og, nå fins det mange medmennesker også da, som har reell omsorg for andre. De blir bare litt borte i all støy tror jeg, og vi er som regel opptatt av andre mennesker enn dem. Noe som også sier sitt egentlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke rart at alle de som har slitt med rus eller sliter med rus er veldig kristne? 

Anonymkode: 1ae98...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det ikke rart at alle de som har slitt med rus eller sliter med rus er veldig kristne? 

Anonymkode: 1ae98...830

Alle er det vel ikke akkurat? Selv var jeg med der noen år før jeg misbrukte da 🙂

Ellers er det vel kanskje ikke så rart? Man erstatter jo det ene med det andre, hvor det andre er bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (51 minutter siden):

Alle er det vel ikke akkurat? Selv var jeg med der noen år før jeg misbrukte da 🙂

Ellers er det vel kanskje ikke så rart? Man erstatter jo det ene med det andre, hvor det andre er bedre? 

Men mange er det. Hyper kristne som kan snakke tungetale. Kunne du det?ble du narkoman?

Anonymkode: 1ae98...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men mange er det. Hyper kristne som kan snakke tungetale. Kunne du det?ble du narkoman?

Anonymkode: 1ae98...830

Jeg opplevde at det var tungetale,  men jeg var ikke vokst opp med det hjemmefra så jeg syns det var litt skremmende 🙂 jeg var ikke der nei. Nei, det gikk i alkohol her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Jeg opplevde at det var tungetale,  men jeg var ikke vokst opp med det hjemmefra så jeg syns det var litt skremmende 🙂 jeg var ikke der nei. Nei, det gikk i alkohol her. 

Men dette er jo galskap. 

jeg ble utslitt 10 min inn i. Tungetale er tullespråk.

Anonymkode: 1ae98...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Jeg opplevde at det var tungetale,  men jeg var ikke vokst opp med det hjemmefra så jeg syns det var litt skremmende 🙂 jeg var ikke der nei. Nei, det gikk i alkohol her. 

Kunne du snakke tungetale? 

Anonymkode: 1ae98...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men dette er jo galskap. 

jeg ble utslitt 10 min inn i. Tungetale er tullespråk.

Anonymkode: 1ae98...830

Jeg vet ikke hva det er 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kunne du snakke tungetale? 

Anonymkode: 1ae98...830

Nei. Det tror jeg ikke ligger for meg nei. Her er det klar og tydelig tale.

Iblant litt for klar og tydelig også, når sant skal sies..

😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men dette er jo galskap. 

Anonymkode: 1ae98...830

Hva skal man kalle dette da?

 

Anonymkode: 001fe...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skal man kalle dette da?

 

Anonymkode: 001fe...34a

Nei jeg vet ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...