Gå til innhold

Burde det være mulighet for pasientene å skrive noe om behandlerne sine?


Everybody

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen muligheter for pasientene å si noe om hvordan de synes behandlerne er? Som en slags journal om behandlerne sine? Hvorfor skal kun behandlere skrive journal om pasienten? I de 8 årene jeg har vært psykiatrien har jeg ikke hatt noen muligheter til å si min mening om behandlerne, hva de kan forbedre osv. Hvorfor kan ikke pasientene skrive noe om behandlerne sine til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så enig! 

Jeg forteller historier folk ikke tror på en gang da jeg var i psykiatrien. Det er sant. 

Det er helt sykt. Jeg tør ikke engang å fortelle om det her,  for så drøyt er det. Og bare ved å si det vil folk mistenke MEG. Ikke sant? 🙂

Men  den jeg tilslutt fikk reddet meg. Så det er håp. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo ta det dirkete opp med behandler? 

Anonymkode: 1f167...aa2

Det burde være muligheter for å kommentere journalen eller skrive en slags epikrise til slutt om behandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Det burde være muligheter for å kommentere journalen eller skrive en slags epikrise til slutt om behandleren.

Hvem tenker du skal kunne ha mulighet til å lese den? Bare behandler selv eller fremtidige andre pasienter? 

Anonymkode: 1f167...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem tenker du skal kunne ha mulighet til å lese den? Bare behandler selv eller fremtidige andre pasienter? 

Anonymkode: 1f167...aa2

Bare behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Bare behandler.

Skjønner. Det kan jo sikkert være nyttig for hen det. 

Anonymkode: 1f167...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (11 minutter siden):

Bare behandler.

Bare behandler? Ja til du sitter der ja. Jeg fikk både et langt skriv og beklagelse fra riksadvokaten jeg. Det var så mange feil og livet mitt kunne vært helt ødelagt. Jeg skadet ikke ett menneske , men jeg kunne gjort det. Kjenner at dette kanskje ikke er helt ok å rippe opp i, men det vitneutsagnet fra siste terapeut ga meg lyst til å leve videre og ha tro på meg selv. Og aktor kom bort etterpå og ga meg hånden. Var skikkelig ydmyk. 

Vi har ikke noe å stille opp med om vi ikke har rette behandlere. Og det er sant. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Bare behandler? Ja til du sitter der ja. Jeg fikk både et langt skruv og beklagelse fra riksadvokaten jeg. Det var så mange feil og livet mitt kunne vært helt ødelagt. Jeg skadet ikke ett menneske , men jeg kunne gjort det. Kjenner at dette kanskje ikke er helt ok å rippe opp i, men det vitneutsagnet fra siste terapeut ga meg lyst til å leve videre og ha tro på meg selv. Og aktor kom bort etterpå og ga meg hånden. Var skikkelig ydmyk. 

Vi har ikke noe å stille opp med om vi ikke har rette behandlere. Og det er sant. 

På Legelisten.no kan jo hvem som helst skrive anmeldelser om leger, så hvorfor ikke behandlere? Er heller ikke veldig for å utlevere andre på internett, da må i så fall anmeldelsene ses igjennom før de publiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi

Det finnes jo noe lignende det du etterspør, på DPS. Der foretas det evaluering ved jevne mellomrom, og da får pasienten mulighet til å si hva hen mener om behandlingen og hvordan det går, m.m. Det å tørre å gi direkte tilbakemelding på hvordan man mener behandler er, krever jo et visst mot, men er noe jeg anbefaler å gjøre. Behandler vil som regel sette pris på ærlige og høflige tilbakemeldinger, og samarbeidet kan som følge av en slik prat bli bedre fra begges side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

På Legelisten.no kan jo hvem som helst skrive anmeldelser om leger, så hvorfor ikke behandlere? Er heller ikke veldig for å utlevere andre på internett, da må i så fall anmeldelsene ses igjennom før de publiseres.

Jeh vet. Det er så mye folk ikke forstår og mye vi aldri får sagt.

Ingen vet hva jeg har vært gjennom utenom min beste venninne. Vi vet bedre enn å stole på at vi blir hørt. Dessverre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (5 minutter siden):

Det finnes jo noe lignende det du etterspør, på DPS. Der foretas det evaluering ved jevne mellomrom, og da får pasienten mulighet til å si hva hen mener om behandlingen og hvordan det går, m.m. Det å tørre å gi direkte tilbakemelding på hvordan man mener behandler er, krever jo et visst mot, men er noe jeg anbefaler å gjøre. Behandler vil som regel sette pris på ærlige og høflige tilbakemeldinger, og samarbeidet kan som følge av en slik prat bli bedre fra begges side. 

Men de har sånn makt. De setter ikke pris på det.

Vi er faktisk helt uten evne til  påvirkning og makt. Tro meg 🙂

Det handler om flaks. Det hadde jeg, takk Gud. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Men de har sånn makt. De setter ikke pris på det.

Vi er faktisk helt uten påvirkning og makt. Tro meg 🙂

Det handler om flaks. Det hadde jeg, takk Gud. 

Leit at du har så negative erfaringer. Jeg har ikke det, og kan ikke kjenne meg igjen i det du sier om maktspill. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendi skrev (1 minutt siden):

Leit at du har så negative erfaringer. Jeg har ikke det. 

Ja det er leit. Jeg skulle så gjerne fortalt om det, og en riksavis ville skrive om saken. Men jeg orket ikke

 Orker egentlig ikke snakke om det fremdeles, men de psykologene jeg møtte var helt forferdelige. Det er ikke tull.

Uheldig ja kanskje. Jeg håper virkelig det, men det ser jo ikke sånn ut mtp tråden her? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle likt å skrive litt om hva som kan forbedres og hvordan behandlerne har vært og hvordan de kunne gitt bedre og mer effektiv hjelp. Det er kun personalet som skal skrive masse dritt om pasientene i svarteboka og ikke omvendt. Pasientene har en veldig lav stemme når det gjelder psykiatrien, der er det personalet som er over pasientene og bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke helt hvordan det er nyttig? Behandlere som er åpne for tilbakemelding kan man snakke med om hvordan man opplever terapien og om det er noe man reagerer på. Behandlere som ikke er åpne tar det ikke til seg uansett. 
 

min erfaring er at de gangene jeg klarer å snakke åpent, ærlig og være sårbar med behandler blir det jeg sier tatt imot og tatt hensyn til. Jeg har, personlig, ikke behov for mer enn det. 
 

psykologer og psykiatere kan og skrives om på legelisten. Relasjonen mellom en pasient og behandler er individuell og vanskelig å sammenligne. For meg ville det hatt begrenset verdi å vite hvordan andre opplevde behandleren min.

Anonymkode: dbca5...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For meg ville det hatt begrenset verdi å vite hvordan andre opplevde behandleren min.

Støttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg ser ikke helt hvordan det er nyttig? Behandlere som er åpne for tilbakemelding kan man snakke med om hvordan man opplever terapien og om det er noe man reagerer på. Behandlere som ikke er åpne tar det ikke til seg uansett. 
 

min erfaring er at de gangene jeg klarer å snakke åpent, ærlig og være sårbar med behandler blir det jeg sier tatt imot og tatt hensyn til. Jeg har, personlig, ikke behov for mer enn det. 
 

psykologer og psykiatere kan og skrives om på legelisten. Relasjonen mellom en pasient og behandler er individuell og vanskelig å sammenligne. For meg ville det hatt begrenset verdi å vite hvordan andre opplevde behandleren min.

Anonymkode: dbca5...2d3

Enig i denne. Jeg har opplevd noen ganger med leger, lærere, psykologer etc som andre folk har mislikt men som jeg har hatt kjempegod erfaring med. Folk oppfatter mennesker i denne slags yrker ganske forskjellig, og det som kan være drømmebehandleren for en kan være en jeg har null utbytte av å gå hos.

Eneste gangen jeg skulle ønske jeg hadde hørt på tilbakemeldingene hos legelisten var i vinter da jeg ble henvist til en ny hudlege her i Oslo. Hun hadde så og si bare dårlige tilbakemeldinger men som vanlig valgte jeg å ikke la det ødelegge førsteinntrykket og møtte opp. Det var det verste møtet med en lege jeg har hatt, såpass ille at jeg ikke turte å ta opp alt jeg kom dit for og jeg må nå henvises til noen andre.  Denne gangen kan det nok være at jeg hører litt mer på legelisten 

Heldigvis skjer ikke sånt ofte. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ser ikke helt hvordan det er nyttig? Behandlere som er åpne for tilbakemelding kan man snakke med om hvordan man opplever terapien og om det er noe man reagerer på. Behandlere som ikke er åpne tar det ikke til seg uansett. 
 

min erfaring er at de gangene jeg klarer å snakke åpent, ærlig og være sårbar med behandler blir det jeg sier tatt imot og tatt hensyn til. Jeg har, personlig, ikke behov for mer enn det. 
 

psykologer og psykiatere kan og skrives om på legelisten. Relasjonen mellom en pasient og behandler er individuell og vanskelig å sammenligne. For meg ville det hatt begrenset verdi å vite hvordan andre opplevde behandleren min.

Anonymkode: dbca5...2d3

Enig i det siste du skriver. Jeg har hatt en veldig nær og svært god relasjon til en overlege og en psykologspesialist. Begge to har jeg hørt blitt baksnakket sterkt av andre pasienter. Hadde jeg hørt på dem og ikke gjort meg opp egen oppfatning så hadde jeg gått glipp av to flotte personer. Min behandler gjennom 5,5 år som har gjort utrolig mye for meg er visst blant annet livsfarlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...