Gå til innhold

Kvaliteten på artikler/skriving går ned også. Hver eneste artikkel har skrivefeil


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Føler det er bortkastet at jeg gikk på skolen og måtte lære å skrive riktig. 
For når jeg leser artikler, er det en skrivefeil absolutt i hver eneste!! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tenker på aviser, så irriterer det meg også. Jeg skjønner ikke hvordan journalister kan skrive såpass mye feil, og det virker så useriøst.

Jeg vet ikke om det har sammenheng med at visse aviser driver litt Se&Hør- stil med å omtale kjendiser ingen vet er kjendiser, influensere osv. Kvaliteten blir ikke akkurat skyhøy, og at det er unge uten utdannelse som skriver noen ganger? Ikke vet jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iblant sendt e-post til dem (i lengre artikler er det ofte en klikkbar e-post bak journalistens navn) når feilene har vært helt hinsides hva som burde komme på trykk. Jeg gjør selvsagt ikke det for trivielle skrivefeil, men når feilene gjør det vanskelig å forstå innholdet eller endrer det. F.eks. var det et tilfelle der det gjentatte ganger sto "mindreårige" i stedet for "minstepensjonister". I slike tilfeller hender det at jeg tar fram rødblyanten.

De svarer ofte og er nesten alltid hyggelige. De skylder alltid på høyt tempo, selv når det er åpenbart at det bare er slurv. F.eks. i papirutgaven av helgeaviser, de lages ikke under tidspress. I nettartikler er jo tydelig at de bare slenger ut et eller annet for å få klikk. 

Det som kan være litt skremmende, er hvor raskt en feil kan spre seg, og at ingen sjekker fakta lenger. Det var et tilfelle der Aftenposten var først ute med omtale av et væpnet ran av en matbutikk, og det var brukt feil adresse på forsiden. (To adresser som likner hverandre litt, typen Nordåsveien i stedet for Nordbygata - begge var store og godt kjente gater i Oslo, men i forskjellige bydeler). Inne i selve artikkelen var adressen riktig, men ikke på forsiden. I løpet av 20 minutter var feilen på forsiden av alle de store nettavisene, ikke én reagerte på at det ikke finnes noen slik butikk i gata som dermed ble åstedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...