Gå til innhold

Felleskostnader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det en fast månedlig avgift ved siden av månedsbetaling på lån? En skarve leilighet i Oslo på 14kvm2 koster 2 mill. En månedsleie på 6000 ca. Men så er felleskostnadene også 6. vil det si at det blir 12.000 månedlig da? 
Og når lånet er ferdig nedbetalt så er det 6000 i felleskost?

Anonymkode: f37d8...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

En månedsleie på 6000 ca.

Du mener utgiftene på lånet pr mnd, ikke "leie"?

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men så er felleskostnadene også 6. vil det si at det blir 12.000 månedlig da? 

Fellesutgiftene til sameiet / borettslaget kommer i tillegg, ja. De dekker diverse kommunale avgifter (som har blitt veldig høye i Oslo og trolig vil stige enda mer), lokale utgifter som brøyting av stikkveier og gressklipping av fellesarealer, noen steder også fellesordninger for TV og nett.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og når lånet er ferdig nedbetalt så er det 6000 i felleskost?

Ja, fellesutgiftene må alle betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det en fast månedlig avgift ved siden av månedsbetaling på lån? En skarve leilighet i Oslo på 14kvm2 koster 2 mill. En månedsleie på 6000 ca. Men så er felleskostnadene også 6. vil det si at det blir 12.000 månedlig da? 
Og når lånet er ferdig nedbetalt så er det 6000 i felleskost?

Anonymkode: f37d8...7ea

6000 i felleskostnader på en så liten leilighet tyder på at det også inkluderer nedbetaling / renter på fellesgjeld.

Anonymkode: 2c905...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et sameie og der må vi betale kommunale utgifter ekstra + fellesutgifter + ev lån. Et sameie har antagelig ikke fellesgjeld da slik om et borettslag har.  Dette må du sjekke nøye for du eventuelt kjøper slik at du har nok til å betale alle utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (16 timer siden):

Jeg bor i et sameie og der må vi betale kommunale utgifter ekstra + fellesutgifter + ev lån. Et sameie har antagelig ikke fellesgjeld da slik om et borettslag har.  Dette må du sjekke nøye for du eventuelt kjøper slik at du har nok til å betale alle utgiftene.

Det er dette jeg ikke forstår. Ser du på en leilighet på Finn, så står det lån pr mnd, feks 6000,-. Fellesgjeld er den gjelden som selger har igjen å betale, men som jeg evt tar over. 
Men felleskost mnd, forstår jeg som er månedlige avgifter utenom lån..?

Anonymkode: f37d8...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er dette jeg ikke forstår. Ser du på en leilighet på Finn, så står det lån pr mnd, feks 6000,-. Fellesgjeld er den gjelden som selger har igjen å betale, men som jeg evt tar over. 
Men felleskost mnd, forstår jeg som er månedlige avgifter utenom lån..?

Anonymkode: f37d8...7ea

Felleskostnader inkluderer betjening av fellesgjeld. Andel fellesgjeld følger leiligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle sameier og borettslag har felleskostnader. 6000 på en så liten leilighet høres dyrt ut da er fellesgjelden høy. 
Jeg har en leilighet på 43 kvm og betaler 3870 min leilighet har 503000 i fellesgjeld da vi har byttet balkonger blant annet. Felleskost ville vært langt under 3000 hvis vi ikke hadde fått nye balkonger. Det var nødvendig da de gamle var stygge og begynte å bli farlige.

 

 

Anonymkode: c4465...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskostnader er utenom lånet ja. Ofte er mye inkludert i de. Bor i borettslag selv og her er felleskostnadene under 3 tusen med kommunale avgifter, rente og avdrag på fellesgjeld, tv og internett, vaktmester, trappevask, utvendig vedlikehold og forsikring og strøm til fellesarealer. En kan jo regne ut hva dette hadde kostet om man måtte stå for det selv og sammenligne. Bare minstepakke internett og tv er jo på rundt 1000 i måneden. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...