Gå til innhold

Kreve høyere stilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir dette upopulært hos sjefen? 
Jeg kan ikke ha en så lav stillingsprosent resten av livet om jeg har tenkt å kjøpe leilighet, betale de andre utgiftene og leve ved siden av.

Så enten blir det å se etter ny jobb, ellers så må jeg kreve høyere stilling snart.

Jeg har jobbet mer enn min prosent, men klarer ikke å finne ut hvor mange prosent jeg har jobbet.

Jeg er redd for å virke egoistisk mot andre om jeg krever dette. Det er arbeidsledige der ute, og får jeg høyere prosent blir det andre som ikke får den. Men loven sier at de som allerede har jobb der har fortrinnsrett. 
 

Anonymkode: 569e2...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke kreve høyere stillingsprosent enn det som står i kontrakten. Men du kan spørre. Hvis du jevnt over jobber mer enn din stillingsprosent så kan du be om høyere prosent basert på det. Får du nei så kan du da også takke nei til å jobbe utover det og henvise til kontrakten.

Alternativt søke en annen jobb med høyere stillingsprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg mener at arbeidsmiljøloven sier at når du har jobbet mer enn prosenten i et år, så har du krav på?

Anonymkode: 569e2...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom virksomheten trenger mer arbeidskraft mener jeg den er forpliktet til å tilby større stillingsprosent til allerede ansatte før man ansetter flere. Selvsagt forutsatt samme type stilling, kompetansekrav etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2023 den 14.17):

Blir dette upopulært hos sjefen? 
Jeg kan ikke ha en så lav stillingsprosent resten av livet om jeg har tenkt å kjøpe leilighet, betale de andre utgiftene og leve ved siden av.

Så enten blir det å se etter ny jobb, ellers så må jeg kreve høyere stilling snart.

Jeg har jobbet mer enn min prosent, men klarer ikke å finne ut hvor mange prosent jeg har jobbet.

Jeg er redd for å virke egoistisk mot andre om jeg krever dette. Det er arbeidsledige der ute, og får jeg høyere prosent blir det andre som ikke får den. Men loven sier at de som allerede har jobb der har fortrinnsrett. 
 

Anonymkode: 569e2...281

Du kan spørre. Jeg begynte i en litt lav stilling,  og spurte etter en liten stund om jeg kunne få høyere stilling.  Det gikk veldig bra. Det kom nok av at de ønsket meg i en høyere stilling,  men jeg ønsket å begynne i en lavere stilling først. Jeg gikk opp i høyere stilling etter et halvt år i den nye jobben. Har du jobbet mye mer enn stillingen din et års tid, kan du få stilling etter det du har jobbet. Det tror jeg faktisk du har krav på.

Anonymkode: f113a...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du kan spørre. Jeg begynte i en litt lav stilling,  og spurte etter en liten stund om jeg kunne få høyere stilling.  Det gikk veldig bra. Det kom nok av at de ønsket meg i en høyere stilling,  men jeg ønsket å begynne i en lavere stilling først. Jeg gikk opp i høyere stilling etter et halvt år i den nye jobben. Har du jobbet mye mer enn stillingen din et års tid, kan du få stilling etter det du har jobbet. Det tror jeg faktisk du har krav på.

Anonymkode: f113a...ffc

Jeg mener det er sånn at hvis du har jobbet et til to år på samme kontrakt samme prosent kan du kreve høyere stilling men usikker på dette gjelder for vikar eller fast ansatt. 

Anonymkode: dc5b0...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...