Gå til innhold

Sparetips?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å kjenne på at økonomien er trang og den vil jo bli trangere. Jeg kjenner på en redsel for å ikke klare alle de faste utgiftene.

Jeg kan si opp endel forsikringer og spare endel på det, men jeg har jo erfart hvor godt det kan være å ha en forsikring så jeg har ikke så lyst til det.

Jeg ukehandler og har sluttet å kjøpe take away og ferdigmat på butikken. Jeg har redusert brusdrikkingen og sjokolade som jeg før spiste en del av.

Jeg kjøpte kattemat idag og har bestemt meg for heller å gå over til billigere kattemat. Det blir for dyrt. 

Jeg har ikke handlet klær på nærmere ett år, bortsett fra et ullsett som jeg ikke hadde fra før.

Jeg sparer litt hver måned hele året slik at jeg får råd til å kjøpe blomster til å ha ute, så jeg har kjøpt litt påskeliljer. Det kunne jeg ha kuttet ut, men det betyr veldig mye for meg.

Jeg kjøper også en kopp kaffe på Starbucks i uken. Det er faktisk viktig for meg 

Men hvor kan jeg spare mer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er billigere å kjøpe frosne grønnsaker enn ferske. De er dessuten mer næring i bortsett fra lokale grønnsaker i sesong. 

Så er det jo å kjøpe kjedens egne produkter som x-tra, firstprice etc. Mye av det er i god kvalitet. Der må en prøve seg litt fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor mye har du utbetalt i mnd? 

Anonymkode: 0d982...9f0

Det har jeg egentlig ikke lyst til å si. Betydelig mer enn de som går på minstesats.

Glitter skrev (18 minutter siden):

Det er billigere å kjøpe frosne grønnsaker enn ferske. De er dessuten mer næring i bortsett fra lokale grønnsaker i sesong. 

Så er det jo å kjøpe kjedens egne produkter som x-tra, firstprice etc. Mye av det er i god kvalitet. Der må en prøve seg litt fram. 

Jeg kjøper frosne når jeg skal ha wok. Men ellers spiser jeg stort sett bare agurk og paprika.

Jeg kjøper first Price av enkelte produkter. Men jeg leser gjerne opp innholdet og hvis det er vesentlig dårligere enn fullpris produktet velger jeg likevel den sunneste.

Men jeg kjøper ikke first Price såper og sjampoer. Det kunne jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt en ringerunde hos ulike forsikringsselskaper? Mange ganger kan du få tilsvarende pakke billigere andre steder. Evt vil da forsikringsselskapet du allerede har tilby deg bedre pris når de forstår at du er på vei til å gå et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (15 minutter siden):

Har du tatt en ringerunde hos ulike forsikringsselskaper? Mange ganger kan du få tilsvarende pakke billigere andre steder. Evt vil da forsikringsselskapet du allerede har tilby deg bedre pris når de forstår at du er på vei til å gå et annet sted.

Jeg har ikke det. Jeg har billige forsikringer på hus og bil gjennom Fagforbundet så de tror jeg ikke jeg kan spare på.

Det som er de dyreste forsikringene er personforsikringer. Jeg er redd at det at jeg er ufør gjør at andre selskaper ikke vil gi meg helseforsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (1 time siden):

Det som er de dyreste forsikringene er personforsikringer. Jeg er redd at det at jeg er ufør gjør at andre selskaper ikke vil gi meg helseforsikringer.

Det har du nok rett i... Har du lest igjennom vilkårene til personforsikringen din? Hva dekker den faktisk når du nå har blitt ufør? Jeg kan lite om det, men vet at jeg ikke kan få livsforsikring gjennom min egen bedrift siden jeg har en uføretrygd i bunn.

Har du gjennomgått hva du ev. betaler av abonnement på apper i løpet av en måned eller år? Er det der noe som du kan klare deg uten, ev. med et lavere abonnement eller med et gratisabonnement? Da tenker jeg også på aviser, TV/film, musikkapper og podcaster. Har du riktig mobilabonnement for deg? Dette er jo ting du kan se på... Ofte er det skjulte kostnader...

Hva om du setter deg ned og gjennomgår f.eks. de tre siste månedene med kontoutskrifter, og noterer deg ulike utgifter som ikke er kommunale utgifter, strøm, nedbetaling på lånet...

Har du bil eller eller bruker du kollektivt? Om du bruker kollektivt, har du regnet over om det lønner seg å kjøpe månedskort eller halvårskort eller hva det finnes? Jeg regnet det ut for en person, og for et halvårskort, var det en god del å spare selv om det kostet en del mer der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 timer siden):

Det har jeg egentlig ikke lyst til å si. Betydelig mer enn de som går på minstesats.

Jeg kjøper frosne når jeg skal ha wok. Men ellers spiser jeg stort sett bare agurk og paprika.

Jeg kjøper first Price av enkelte produkter. Men jeg leser gjerne opp innholdet og hvis det er vesentlig dårligere enn fullpris produktet velger jeg likevel den sunneste.

Men jeg kjøper ikke first Price såper og sjampoer. Det kunne jeg gjort.

Har du Normal der du bor? Der har de jo såper, sjampo, deodorant, tannkrem o.l ganske billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (13 timer siden):

Det har du nok rett i... Har du lest igjennom vilkårene til personforsikringen din? Hva dekker den faktisk når du nå har blitt ufør? Jeg kan lite om det, men vet at jeg ikke kan få livsforsikring gjennom min egen bedrift siden jeg har en uføretrygd i bunn.

Har du gjennomgått hva du ev. betaler av abonnement på apper i løpet av en måned eller år? Er det der noe som du kan klare deg uten, ev. med et lavere abonnement eller med et gratisabonnement? Da tenker jeg også på aviser, TV/film, musikkapper og podcaster. Har du riktig mobilabonnement for deg? Dette er jo ting du kan se på... Ofte er det skjulte kostnader...

Hva om du setter deg ned og gjennomgår f.eks. de tre siste månedene med kontoutskrifter, og noterer deg ulike utgifter som ikke er kommunale utgifter, strøm, nedbetaling på lånet...

Har du bil eller eller bruker du kollektivt? Om du bruker kollektivt, har du regnet over om det lønner seg å kjøpe månedskort eller halvårskort eller hva det finnes? Jeg regnet det ut for en person, og for et halvårskort, var det en god del å spare selv om det kostet en del mer der og da...

Jeg får månedlig utbetalinger fra den ene forsikringen pga ufør. Men jeg betaler samtidig to tusen i måneden for å ha forsikringen. Det kunne jeg undersøkt. Synes det er litt rart å betale inn på en forsikring som er under utbetaling. 

Jeg kjører bil, men har begynt å vurdere å gå litt. Har kjøpt en mindre bil for å få mindre utgifter.

emilie321 skrev (13 timer siden):

Har du Normal der du bor? Der har de jo såper, sjampo, deodorant, tannkrem o.l ganske billig

Normal har vi mange av. Vi får en rett ved siden av her så det kan jeg jo kjøpe. Blir ofte til at jeg bare kjøper på butikken. Ble vi mer bevisst på det.

morsan skrev (2 timer siden):

Sjekk hva du har av abonnementer og medlemsskap og vurder å kutte. 

Jeg prøvde å si opp Disney+, men der stod det at jeg ikke hadde det. Men jeg har det. 

Skal du opp avisen når det er mulig. Sa opp et nettmagasin for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lyst til å si hva du tjener? Hvorfor er det så farlig . Når  du skriver innlegg her så lurer vi ..

Anonymkode: 7a6c6...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke lyst til å si hva du tjener? Hvorfor er det så farlig . Når  du skriver innlegg her så lurer vi ..

Anonymkode: 7a6c6...0ed

Vi trenger ikke å vite eksakt hvor mye hun har utbetalt for å kunne komme med spareråd.

 

Anonymkode: 4ddd3...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke lyst til å si hva du tjener? Hvorfor er det så farlig . Når  du skriver innlegg her så lurer vi ..

Anonymkode: 7a6c6...0ed

Nei, "vi" lurer ikke, du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi trenger ikke å vite eksakt hvor mye hun har utbetalt for å kunne komme med spareråd.

 

Anonymkode: 4ddd3...855

Det er irrelevant hva hun tjener for å gi spare råd! 

Anonymkode: 88a8e...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (39 minutter siden):

Jeg prøvde å si opp Disney+, men der stod det at jeg ikke hadde det. Men jeg har det. 

Skal du opp avisen når det er mulig. Sa opp et nettmagasin for ikke så lenge siden.

Kanskje har du også ulike kjøp i apper som trekkes automatisk og periodisk som du kan sjekke ut. Neppe de store summene, men alle bekker små etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (31 minutter siden):

Kanskje har du også ulike kjøp i apper som trekkes automatisk og periodisk som du kan sjekke ut. Neppe de store summene, men alle bekker små etc. 

Det skal jeg sjekke ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke lyst til å si hva du tjener? Hvorfor er det så farlig . Når  du skriver innlegg her så lurer vi ..

Anonymkode: 7a6c6...0ed

ville du skrevet her inne hva du tjener?  Jeg har aldri/ville aldri gjøre det.  Jeg gir ikke opplysninger om min privat økonomi.  Jeg leser gjerne igjennom slike sparetråder for å få ideer.  Jeg vokste opp i nøysomhet og det har fulgt meg igjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke lyst til å si hva du tjener? Hvorfor er det så farlig . Når  du skriver innlegg her så lurer vi ..

Anonymkode: 7a6c6...0ed

Det er helt greit at du lurer. Du får likevel ikke vite. Men jeg har jo skrevet før at jeg ikke er på minstesats og at jeg får en sum fra forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (23 minutter siden):

ville du skrevet her inne hva du tjener?  Jeg har aldri/ville aldri gjøre det.  Jeg gir ikke opplysninger om min privat økonomi.  Jeg leser gjerne igjennom slike sparetråder for å få ideer.  Jeg vokste opp i nøysomhet og det har fulgt meg igjennom livet.

Jeg har 32.000 etter skatt. 

Anonymkode: 88a8e...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...