Gå til innhold

Mdma, ketamin eller ect?


AD for alltid

Anbefalte innlegg

AD for alltid

Om man har hatt halvveis effekt av ADer opp i gjennom, og vurderer andre bhandlingsformer, hvilke av disse er da best? Ect, mdma eller ketamin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mdma bør man vel holde seg unna? Et ulovlig rusmiddel? ECT får man gratis av det offentlige, mens ketamin koster mye. Mange behandlere i psykiatrien sier at de ville valgt ECT hvis de var alvorlig deprimerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Mdma og ketamin er jo noe som prøves ut av folk på den alternative siden av psykiatrien. Så det har vel ikke så mye å støtte seg på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt ECT før MDMA og Ketamin. ECT er mer utprøvd, og når det gjelder ketamin har jeg skjønt at for flere er effekten midlertidig. Hørte ei snakke om det på en podcast. Husker dessverre ikke hvilken. Også koster det jo. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AD for alltid skrev (8 timer siden):

Om man har hatt halvveis effekt av ADer opp i gjennom, og vurderer andre bhandlingsformer, hvilke av disse er da best? Ect, mdma eller ketamin?

ECT er den mest utprøvde behandlingsformen, og jeg vil anta at den kan vise til best effekt. Det er forsket mye på den i mange situasjoner.

MDMA er det også forsket en del på, og studier viser litt sprikende retninger. Jeg tror at MDMA gis kun innen forskningsstudier innen visse pasientgrupper.

Både Ketamin og MDMA har en forsøkt på først de siste årene, og det er som utprøvende behandling. Dvs. at legen har det fulle ansvaret for behandlingen og en vet ikke i dag f.eks. om langtidskonsekvensene av behandlingen, verken på virkning eller bivirkning. Ketamin er opprinnelig et narkosemiddel, benyttet ofte i akutte situasjoner som ved naturkatastrofer og krigssituasjoner. Ved Ketamin-behandling gis en lav dose.

Det er ett offentlig sykehus i Norge som gir Ketamin-behandling - Kalnes i Østfold: Her er lenke til informasjonssiden til Sykehuset i Nordre Østfold.

Selv ville jeg ha valgt å forsøke den behandlingen man har lengst og mest dokumentasjon på at har effekt. ECT har fått et negativt rykte, men det skyldes måten den ble gitt på de første 20-30 årene. Siden har en forsket på hvordan det er best, hvor det er best å sette strøm osv. og det har ført til endring innen gjennomføring bare de siste 20-30 årene. Da jeg fikk ECT for 20 år siden, nokså nøyaktig, fikk jeg strøm gjennom ene tinning og pannen. En venn jeg kjenner som fikk det 15 år senere, fikk det ikke gjennom pannen, men litt usikker hvor h*n fikk det annet gjennom ene tinningen.

Et alternativ til ECT, er også TMS, som er svak strømføring enkelte steder på hodet i våken tilstand, men det gis ikke alle steder i landet. Det ble forsket på bl.a. ved Universitetet i Bergen og ved NTNU.

Beklager for et langt svar, som muligens gjorde deg mer rådvill enn opplyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

ECT er den mest utprøvde behandlingsformen, og jeg vil anta at den kan vise til best effekt. Det er forsket mye på den i mange situasjoner.

MDMA er det også forsket en del på, og studier viser litt sprikende retninger. Jeg tror at MDMA gis kun innen forskningsstudier innen visse pasientgrupper.

Både Ketamin og MDMA har en forsøkt på først de siste årene, og det er som utprøvende behandling. Dvs. at legen har det fulle ansvaret for behandlingen og en vet ikke i dag f.eks. om langtidskonsekvensene av behandlingen, verken på virkning eller bivirkning. Ketamin er opprinnelig et narkosemiddel, benyttet ofte i akutte situasjoner som ved naturkatastrofer og krigssituasjoner. Ved Ketamin-behandling gis en lav dose.

Det er ett offentlig sykehus i Norge som gir Ketamin-behandling - Kalnes i Østfold: Her er lenke til informasjonssiden til Sykehuset i Nordre Østfold.

Selv ville jeg ha valgt å forsøke den behandlingen man har lengst og mest dokumentasjon på at har effekt. ECT har fått et negativt rykte, men det skyldes måten den ble gitt på de første 20-30 årene. Siden har en forsket på hvordan det er best, hvor det er best å sette strøm osv. og det har ført til endring innen gjennomføring bare de siste 20-30 årene. Da jeg fikk ECT for 20 år siden, nokså nøyaktig, fikk jeg strøm gjennom ene tinning og pannen. En venn jeg kjenner som fikk det 15 år senere, fikk det ikke gjennom pannen, men litt usikker hvor h*n fikk det annet gjennom ene tinningen.

Et alternativ til ECT, er også TMS, som er svak strømføring enkelte steder på hodet i våken tilstand, men det gis ikke alle steder i landet. Det ble forsket på bl.a. ved Universitetet i Bergen og ved NTNU.

Beklager for et langt svar, som muligens gjorde deg mer rådvill enn opplyst...

Jeg finner oppå hodet og ene tinningen i hvert fall. I 2017. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AD for alltid skrev (9 timer siden):

Om man har hatt halvveis effekt av ADer opp i gjennom, og vurderer andre bhandlingsformer, hvilke av disse er da best? Ect, mdma eller ketamin?

Dersom depresjonen var så alvorlig at noe måtte gjøres, hadde jeg ønsket ketamin. Foreløpig er det vel bare i Østfold det tilbys innenfor det offentlige helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min prioriterte rekkefølge: 1. Først sikret at behandlingen med AD var optimal både med tanke på kombinasjonsbehandling og doser kontrollert med blodprøver. 2. ECT. 3. Ketamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Selv om ECT er en mer inngripende behandling, tror jeg at jeg ville gått for det om jeg ble deprimert igjen. Den 3.6 i år kan jeg feire fire år uten en eneste innleggelse. Før ECT lå det på 1-3 i året. Eventuelt ketamin, for jeg er ganske redd for å få mer kognitive bivirkninger av ECT. Slik det er nå kan jeg leve med at jeg må jobbe litt hardere for å lære meg ting, holde konsentrasjonen oppe over tid, og litt mer teflonbelegg på hjernen. Det er en fair pris sammenlignet med symptomtrykket jeg har hatt siden slutten på 90-tallet. Så kan man jo selvsagt spørre seg om det er underbehandlet psykdom som har medført dette. Det er heller ikke sunt for hjernen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ketaminbehandling privat koster ca. 60.000,-, uten nødvendigvis å virker. En jeg kjenner prøvde uten bedring.

Anonymkode: 4d944...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

Hva skal til for å få ECT?

Jeg tror ikke der er noen kriterier for å kunne få ECT. Om du ønsker å forsøke tror jeg ikke du kan bli nektet. Det kan jo hende de fraråder det, men ikke mer enn det. Jeg har inntrykk av at de fleste behandler er positiv til det. Det er i alle fall min erfaring 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lavender skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke der er noen kriterier for å kunne få ECT. Om du ønsker å forsøke tror jeg ikke du kan bli nektet. Det kan jo hende de fraråder det, men ikke mer enn det. Jeg har inntrykk av at de fleste behandler er positiv til det. Det er i alle fall min erfaring 🙂

Man kan selvfølgelig bli nektet en behandling man selv ønsker. For at behandlingen skal gis, må ansvarlig lege finne det hensiktsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (Akkurat nå):

Man kan selvfølgelig bli nektet en behandling man selv ønsker. For at behandlingen skal gis, må ansvarlig lege finne det hensiktsmessig. 

Ja, du har rett i det. Beklager svaret mitt. Det var bare basert på egenerfaring. Jeg skal tenke meg om og ikke svare med mindre jeg er helt sikker neste gang jeg havner i en slik situasjon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (2 minutter siden):

Ja, du har rett i det. Beklager svaret mitt. Det var bare basert på egenerfaring. Jeg skal tenke meg om og ikke svare med mindre jeg er helt sikker neste gang jeg havner i en slik situasjon... 

Det fine med doktoronline er at det ikke er så farlig om man svarer noe som ikke er helt korrekt, for det vil som regel være en eller annen som da kommenterer og sier seg uenig. Ingen grunn til å beklage:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...