Gå til innhold

Kupton: Eksekutive vansker


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

I utredningsnotatet kommer det fram at jeg på bakgrunn av skjemaer og sakkyndigrapporter at jeg har «eksekutive vansker».
Dette er nokså vanlig ved Asperger og jeg tror jeg har nedsatt eksekutiv fungering på blant annet det følelsesmessige og selvregulering, men for meg er det uforståelig at en med 5,3 i snitt, 5,9 med alderspoeng, har eksekutive vansker.

Jeg sliter riktig nok med å lære ting visuelt, men en med eksekutive vansker vil jo ha problemer med alt som har med organisering, sortering, filtrering, planlegging og utførelse/gjennomføringsevne å gjøre. Jeg har ingen problemer med å følge en oppskrift, det er brettekanter i skapet mitt, organisering og å lage systemer er det gøyeste jeg vet om, jeg skriver akademiske tekster som jeg har fått 6-ere på og fått tilbakemelding på at kvaliteten på arbeidet/teksten ville ha stått til en A/B på universitetet, jeg trives med komplekse problemstillinger f.eks. komparative analyser som stiller krav til planlegging (forarbeider), organisering av tekst, sortering av innholdselementer og ikke minst gjennomføringsevne som jeg har fått toppkarakterer på og har ingen problemer med dagligdagse gjøremål. Jeg fikk også på et gartnerkurs tilbakemelding på at jeg er veldig flink på grundighet og ferdigstilling.

@kupton og/eller andre: Noen tanker? Andre med lignende erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er nok vanskelig å se/vite både selv og for de rundt en om man har eksekutive vansker når man har levd så lenge innesperret som det du har. Har du noen gang behøvd å støvsuge en gang? Vanskelig å vite om en har problemer med gjennomføring av husarbeid når man aldri har bodd for seg selv f. Eks. Eller lage middag, handle osv. Man får også dårligere funksjon av å leve innesperret nesten uten noe inntrykk fra omverden. At du liker å organisere og sortere er kanskje ikke så rart siden det ikke er mye annet å gjøre på et sykehus eller fengsel. 

Anonymkode: 15b4b...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er nok vanskelig å se/vite både selv og for de rundt en om man har eksekutive vansker når man har levd så lenge innesperret som det du har. Har du noen gang behøvd å støvsuge en gang? Vanskelig å vite om en har problemer med gjennomføring av husarbeid når man aldri har bodd for seg selv f. Eks. Eller lage middag, handle osv. Man får også dårligere funksjon av å leve innesperret nesten uten noe inntrykk fra omverden. At du liker å organisere og sortere er kanskje ikke så rart siden det ikke er mye annet å gjøre på et sykehus eller fengsel. 

Anonymkode: 15b4b...32d

Det er beskrevet i utredningsnotatet at jeg har gode ADL-ferdigheter, selv om jeg har et tvangspreget forhold til vasking. Og jeg lager mat og baker boller til alle 3 etasjene på sykehuset på treningskjøkkenet, skriver detaljerte handlelister slik at personalet får handlet for meg osv. Jeg tror det er noe i det, man blir jo behandlet som et barn på psykiatrisk selv om man er 21 år gammel og alt blir tilrettelagt for en. På grensen til lært hjelpeløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...