Gå til innhold

Hvis du ga noe til en helt ukjent.

Anbefalte innlegg

Hva hadde du sagt? Du visste at personen hadde lite penger på grunn av diskusjon i kassa på butikken. Vedkommende var ikke ufin i det hele tatt, men han i kassa ville gi råd om billigere produkt av samme være pga spørsmål. Vedkommende som spurte var også i ganske dårlig tilstand ang bekledning og stell forøvrig.

Ville du ha tilbudt deg å betale varene ( det var kun dere to i kassa)

Ville du bare gitt penger helt uten å si annet enn vær så god da dere kom ut? 

Ville du sagt at du husket at vedkommende hadde lånt deg en gang, og selv om h*n protesterte, så sto du på ditt og at hvis det var feil, så helt grei i så fall? 

Ville du handlet en pose med mat og gitt h*n? 

Annet? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472071-hvis-du-ga-noe-til-en-helt-ukjent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (48 minutter siden):

Hva hadde du sagt? Du visste at personen hadde lite penger på grunn av diskusjon i kassa på butikken. Vedkommende var ikke ufin i det hele tatt, men han i kassa ville gi råd om billigere produkt av samme være pga spørsmål. Vedkommende som spurte var også i ganske dårlig tilstand ang bekledning og stell forøvrig.

Ville du ha tilbudt deg å betale varene ( det var kun dere to i kassa)

Ville du bare gitt penger helt uten å si annet enn vær så god da dere kom ut? 

Ville du sagt at du husket at vedkommende hadde lånt deg en gang, og selv om h*n protesterte, så sto du på ditt og at hvis det var feil, så helt grei i så fall? 

Ville du handlet en pose med mat og gitt h*n? 

Annet? 

Ville betalt for han, gjorde det senest i dag. 700-, til en fremmed.

Anonymkode: b8fac...087

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Snille vendi. 

Jeg tror ikke dette har med å være snill å gjøre. Jeg likte det fordi jeg syns det var hyggelig av deg å si det, samtidig som jeg liker Vendi.

Å gi bort på den måten har nok mer med empati å gjøre, og det handler heller ikke om å være snill. Det handler om å forstå 🙂 ha medfølelse mer kanskje da. 

Ellers kan måten du gir bort noe på si om du er snill eller ikke. Og det var det jeg egentlig lurte på her. Hva er riktig og hva er feil ovenfor mottager, eller er alle alternativene helt ok? 

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (45 minutter siden):

Jeg tror ikke dette har med å være snill å gjøre. Jeg likte det fordi jeg syns det var hyggelig av deg å si det, samtidig som jeg liker Vendi.

Å gi bort på den måten har nok mer med empati å gjøre, og det handler heller ikke om å være snill. Det handler om å forstå 🙂 ha medfølelse mer kanskje da. 

Ellers kan måten du gir bort noe på si om du er snill eller ikke. Og det var det jeg egentlig lurte på her. Hva er riktig og hva er feil ovenfor mottager, eller er alle alternativene helt ok? 

Det finnes ikke et galt eller riktig svar i det. Når vi tok empati testen her for en stund tilbake, skåret jeg lavere enn andre. Det rare er at jeg ut fra dette er den snilleste blant mine venner. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes ikke et galt eller riktig svar i det. Når vi tok empati testen her for en stund tilbake, skåret jeg lavere enn andre. Det rare er at jeg ut fra dette er den snilleste blant mine venner. 

Mulig det. 

Ja, men som sagt så har jo ikke empati med å være snill å gjøre 🙂

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Mulig det. 

Ja, men som sagt så har jo ikke empati med å være snill å gjøre 🙂

Det har med å sette seg inn i hvordan andre har det. Eller? Som vendi har gjort mange ganger, og jeg i dag. Det er ydmykende å ikke kunne betale for seg. Gjorde ikke noe ut av det, sa ikke noe spesielt. Det er flaut for den det gjelder.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har med å sette seg inn i hvordan andre har det. Eller? Som vendi har gjort mange ganger, og jeg i dag. Det er ydmykende å ikke kunne betale for seg. Gjorde ikke noe ut av det, sa ikke noe spesielt. Det er flaut for den det gjelder.

Ja, det stemmer 🙂 du forstår situasjonen. Jeg kan jo iblant hjelpe andre fordi jeg føler så mye ubehag ved å ikke gjøre det. Så det blir ganske egoistisk. 

Men dette blir vanskelig 🙂

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ja, det stemmer 🙂 du forstår situasjonen. Jeg kan jo iblant hjelpe andre fordi jeg føler så mye ubehag ved å ikke gjøre det. Så det blir ganske egoistisk. 

Men dette blir vanskelig 🙂

Det er ikke unormalt i alle fall. 

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg prøvde å si at jeg tror mange er som deg, som hjelper for å ikke være egoistisk. Ikke av hensikt til å hjelpe av hjerte. 

Ja, det er mye mulig det. Jeg tror du har rett at samvittigheten styrer,  og at det handler om at dårlig samvittighet er utrolig plagsomt. For den som har den, ergo egoistisk. Det er en vanskelig diskusjon. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja, det er mye mulig det. Jeg tror du har rett at samvittigheten styrer,  og at det handler om at dårlig samvittighet er utrolig plagsomt. For den som har den, ergo egoistisk. Det er en vanskelig diskusjon. 

Viktig å hjelpe uansett hvis du kan. Din hjelp for et annet menneske kan være prikken over i’en. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Viktig å hjelpe uansett hvis du kan. Din hjelp for et annet menneske kan være prikken over i’en. 

Selvfølgelig og det vet jeg. Nå var det egentlig hvilken måte andre hadde sett på som best løsning av punktene i innlegget som var spørsmålet. 

Kashmir skrev (3 timer siden):

Ville du ha tilbudt deg å betale varene ( det var kun dere to i kassa) Det kommer an på hvor mye det var snakk om, men jeg har betalt for andre flere ganger når det har vært snakk om noen få varer.

Ville du bare gitt penger helt uten å si annet enn vær så god da dere kom ut? Nei, jeg gir ikke penger, ei heller til tiggere. Jeg gir fast til to hjelpeorganisasjoner, en som jobber for folk i Norge og en som jobber internasjonelt.

Ville du sagt at du husket at vedkommende hadde lånt deg en gang, og selv om h*n protesterte, så sto du på ditt og at hvis det var feil, så helt grei i så fall? Nei, jeg ville ikke løyet.

Ville du handlet en pose med mat og gitt h*n? Nei, men jeg har kjøpt snus og sjokolade til en av de faste som satt utenfor min nærbutikk og solgte villblomster, fordi jeg har stått i kø etter han og sett hva han bruker/liker. Han har flere ganger "passet på" bilen min (uten at jeg har spurt) når noen kids har vært nærgående, så jeg har tenkt at det har vært min måte å takke han på (han snakker ikke noe språk jeg behersker). Jeg har også kjøpt blomster av han, selv om buketten ikke er spesielt fin men dyr nok. Dette har jeg gjort for å støtte han med chash. Jeg kjøper også kaffe til flere som sitter i sentrum på vinters tid når det er skikkelig kaldt. Han forsvant under Covid, og jeg har tenkt mye på hvor det ble av han og om han fremdeles lever.

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...