Gå til innhold

Hvordan fordeler dere utgiftene hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sikkert mange meninger om dette ...

Hvordan fordeler dere utgiftene hjemme mellom dere (hvis dere gjør det). Hos oss har jeg betalt det meste av boligutgifter da jeg tjener betraktelig mer enn min kone som har uføretrygd. Nå når alle utgifter stiger i rekordfart har diskusjonen om fordeling av utgifter kommet opp, litt nysgjerrig på hva folk tenker rundt dette....

Anonymkode: a0626...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sikkert mange meninger om dette ...

Hvordan fordeler dere utgiftene hjemme mellom dere (hvis dere gjør det). Hos oss har jeg betalt det meste av boligutgifter da jeg tjener betraktelig mer enn min kone som har uføretrygd. Nå når alle utgifter stiger i rekordfart har diskusjonen om fordeling av utgifter kommet opp, litt nysgjerrig på hva folk tenker rundt dette....

Anonymkode: a0626...14e

Ettersom mannen eier huset så betaler han alt på det. Jeg bor gratis og får ikke betale på strømmen heller. Jeg eier annen eiendom da, så jeg har verdier jeg også med noe utgifter på. 

Jeg betaler selvsagt alle utgifter på egen bil og egne regninger. Maten deler vi på, men ikke etter noe oppsatt budsjett, det er ca 50/50,kanskje litt mer på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus

Mannen min tjener 4-5 ganger så mye som jeg har utbetalt i ung ufør i tillegg til at han eier huset alene, så han tar det meste med utgifter her. Jeg betaler fast strømregningen, kjøper mye mat og har kjøpt nye møbler for ganske mange titusener av kroner opp gjennom det tiåret vi har vært sammen. Oppussing har jeg også bidratt med økonomisk, som maling, nytt gulv o.l

En 50/50 fordeling på dette huset her hadde jeg ikke hatt råd til.

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe spesielt system. Vi har hver vår brukskonto, men felles økonomim. Vi har noen felles penger på konto som vi ikke tar av uten at vi er enige om det. Vi betaler ettersom det faller seg. Jeg betaler mest siden jeg tjener mest.

Vi har rett og slett alltid bare snakket om det og vært ganske på linje når det gjelder økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi har helt siden vi giftet oss (for snart 30 år siden 😮 ) betalt inn fra hver vår lønnskonto til en felleskonto, og fordelingen av den summen har vært avhengig av inntekten vår. I en lang periode jobbet jeg redusert, og da betalte mannen mest inn til denne kontoen. En periode hadde jeg høyest inntekt, og da betalte jeg litt mer enn ham. Nå har vi lik inntekt, og vi betaler likt inn til felleskontoen. Vi betaler alle fellesutgifter herfra: huslånet, strøm, renovasjon, eiendomsskatt, mat, fellesting til huset, faste trekk til organisasjoner vi støtter, treningsabonnement til hjemmeboende barn, andre ting som de voksne barna får fra oss (vi betaler noe innimmellom), ++++

Det jeg betaler fra min lønnskonto er treningsabonnement, klær og ting til meg selv, småbeløp til barna som jeg vippser, tilfeldig støtte til organisasjoner ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (13 timer siden):

Vi har ikke noe spesielt system. Vi har hver vår brukskonto, men felles økonomim. Vi har noen felles penger på konto som vi ikke tar av uten at vi er enige om det. Vi betaler ettersom det faller seg. Jeg betaler mest siden jeg tjener mest.

Vi har rett og slett alltid bare snakket om det og vært ganske på linje når det gjelder økonomi.

Sånn hadde vi det også, nesten. Vi hadde ingen felleskonto, men hadde autotrekk på hver våre ting etter en ca-brøk der begge endte opp med ca samme sum til overs etter at faste utgifter var trukket. I praksis betød dette at eksen betalte mer i periodene han tjente vesentlig mere (som han ikke hadde gjort om jeg ikke hadde tatt et vesentlig større ansvar for hus, hage og kids). Etter at jeg var fedig med siste grad tjente vi nesten det samme, og jeg tok over noen av hans regninger.

Da vi flyttet fra hverandre delte vi avkastning på felles eid bolig og andre større verdier 50/50, men eksen kom nok bedre ut av deling av innbo. Jeg hadde vesentlig mer penger på sparekonto enn han (jeg hadde ikke like dyre hobbyer hehe), og dessuten en familiehytte i særeie (familiær arv). Dette beholdt jeg. Han har hjulpet meg med masse med praktiske i ting i huset jeg flyttet til, og det kompenserer for innboet han fikk beholde. Fin ordning syns jeg fremdeles, selv om jeg nok ender med en vesentlig lavere pensjon enn han. Dette utlignes nok noe av at jeg har vært flinkere til å spare, så jeg har latt temaet ligge :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Boligen : Den er hans og er nedbetalt. Det er ikke behov for oppussing, men hvis det blir, må han ta utgiftene. Vi deler på strøm og husleia. 

Hytta : Vi deler alt likt. Når det gjelder innbo i hytta, så deler vi noen ganger i to og noen ganger kjøper vi hver for oss. Vi har noen ganger litt ulik mening om hva som er viktig å bruke penger på, derfor blir det slik noen ganger. I sum blir det ganske likt. 

Bil : Jeg har solgt min bil og det er bare han som har bil nå. Han har alle utgiftene. Jeg betaler litt for disel av og til. 

Mat : Vi har matkonto og setter inn like beløp på kontoen hver lønningsdag. Veldig grei ordning. Vi vurder å opprette en hyttekonto også, men vi har ikke kommet så langt enda. 

Sparing : Vi sparer hver for oss. Jeg på innskuddskonto på jobben min pluss sparekonto i banken. Han på sparekonto og i fond. 

Vi er veldig enige når det gjelder økonomi. Har det romslig og slipper krangling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Lillemus skrev (På 28.3.2023 den 22.08):

Ettersom mannen eier huset så betaler han alt på det. Jeg bor gratis og får ikke betale på strømmen heller. Jeg eier annen eiendom da, så jeg har verdier jeg også med noe utgifter på. 

Jeg betaler selvsagt alle utgifter på egen bil og egne regninger. Maten deler vi på, men ikke etter noe oppsatt budsjett, det er ca 50/50,kanskje litt mer på meg. 

Sånn har vi det også. 

Anonymkode: bea13...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 20 år da jeg ble samboer og vi hadde hele tiden felles økonomi.  Helt til vi ble skilt da vi var i 40-årene.  Siden har jeg vært alene om mitt hushold.  Jeg kan ikke tenke meg en mann (eller kvinne) som blander seg i min bruk av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 29.3.2023 den 9.56):

Vi har helt siden vi giftet oss (for snart 30 år siden 😮 ) betalt inn fra hver vår lønnskonto til en felleskonto, og fordelingen av den summen har vært avhengig av inntekten vår. I en lang periode jobbet jeg redusert, og da betalte mannen mest inn til denne kontoen. En periode hadde jeg høyest inntekt, og da betalte jeg litt mer enn ham. Nå har vi lik inntekt, og vi betaler likt inn til felleskontoen. Vi betaler alle fellesutgifter herfra: huslånet, strøm, renovasjon, eiendomsskatt, mat, fellesting til huset, faste trekk til organisasjoner vi støtter, treningsabonnement til hjemmeboende barn, andre ting som de voksne barna får fra oss (vi betaler noe innimmellom), ++++

Det jeg betaler fra min lønnskonto er treningsabonnement, klær og ting til meg selv, småbeløp til barna som jeg vippser, tilfeldig støtte til organisasjoner ++++

Omtrent slik har vi bestandig gjort det også. Deilig å vite at man ikke tar fra fellesskapet om man har lyst til å bruke penger på noe dyrt som kanskje er litt ufornuftig og bare til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også felles kontoer der vi betaler inn penger ved faste overføringer hver måned, og det som blir igjen på egen konto bestemmer man over selv. Det jeg dekker av egen konto, er slikt som klær og annet innkjøp til meg selv, kafe- og restaurantbesøk med venner, gaver, veldedighet, medlemskontingenter, enkelte abonnementer, etc. Vi har også hver vår sparing.

Vi har en felles konto med hvert vårt bankkort på, og som brukes til innkjøp av mat og annet til hus og hjem. Vi betaler inn likt til dette hver måned. Vi har også en regningskonto til betaling av regninger og faste trekk, og også betaling av bolig lån. Her betaler vi også inn likt til dekning av regninger o.l., men vi betaler inn ulikt på boliglånet. Det skyldes at vi jo er på "andre runde" og hadde ulik egenkapital fra tidligere boliger. Vi har likevel foretrukket å eie boligen likt og dekker 50-50 av alle andre kostnader knyttet til den, men ettersom jeg hadde høyere egenkapital har jeg en lavere andel av lånet. Det passer i grunnen bra, for han tjener mer enn meg. Han har også flere barn å bruke penger på enn meg, og også mindre selvgående barn - iallfall slik det er akkurat nå. Han har også kostnader knyttet til hytte som han er medeier i. 

Bilen er min fra før, men vi bruker den jo som om den var en felles bil, så forsikring, reparasjoner, drivstoff og bompenger betales fra fra felles konto. Verdinedgangen går  kun på meg, da, men det synes jeg er OK. Jeg får jo bruke hans familiehytte kostnadsfritt, så det jevner seg ut 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...