Gå til innhold

Fortelle psykologen at man har gjort noe ulovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man forteller psykologen at man har gjort noe middels alvorlig ulovlig vil hen gjøre noe videre med den infoen/saken da? Altsp når pasienten kun forteller om noe den har gjort for noen få år siden men samtidig det er ikke fare eller noe sånt nå

Anonymkode: b8e76...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Tror de har taushetsplikt hvis ikke du er i ferd med å begå mord eller har begått mord?

Nei ikke mord 😂 det var strafferamme på max 2års fengsel. Men jeg ble aldri tatt for det da. Men nå har jeg altså sagt det til psykologen

Anonymkode: b8e76...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei ikke mord 😂 det var strafferamme på max 2års fengsel. Men jeg ble aldri tatt for det da. Men nå har jeg altså sagt det til psykologen

Anonymkode: b8e76...549

De har taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Jeg har sagt ting som har høyere strafferamme enn det. Blant annet narkotikarelatert som jeg aldri ble tatt for. Men også noe som skjedde under en mental klikk som jeg senere ble tatt for. Da vitnet behandler i rettsaken på mine vegne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (17 minutter siden):

Det går helt fint. Jeg har sagt ting som har høyere strafferamme enn det. Blant annet narkotikarelatert som jeg aldri ble tatt for. Men også noe som skjedde under en mental klikk som jeg senere ble tatt for. Da vitnet behandler i rettsaken på mine vegne. 

Og behandler sa ikke eller gjorde ikke noe videre med det du sa? 

Anonymkode: b8e76...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og behandler sa ikke eller gjorde ikke noe videre med det du sa? 

Anonymkode: b8e76...549

Nei. Hun hadde jo taushetsplikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen er ikke ute etter å straffe deg for noe som helst, og ingenting av det du har gjort tidligere eller nå er noe hen vil formidle videre, med mindre du selv eller andre er i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 20.32):

Og behandler sa ikke eller gjorde ikke noe videre med det du sa? 

Anonymkode: b8e76...549

Det er slik helsevesenet fungerer, for å sikre at pasienter skal oppleve det trygt å oppsøke eller få behandling uavhengig av situasjon. Helsepersonell har taushetsplikt om lovbrudd som har skjedd i fortid, men om det kommer frem opplysninger om at en har planer om å gjøre noe kriminelt som vil sette andres liv eller helse i fare, vil avvergingsplikten/aktivitetsplikten gå foran taushetsplikten. Men taushetsplikten går svært langt.

Les mer her i en kort artikkel fra 2015 da denne tematikken var aktualisert gjennom høyesterettsdom: Psykologforeningen.no - "Psykologens aktivitetsplikt"

Det har vært diskusjoner nå i det siste, om politiet skal få mulighet til lettere innsyn i journal når en person begår alvorlig straffbare handlinger, og ikke kun når personen selv samtykker til det (jf. skytingen i Oslo 25. juni 2022).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...