Gå til innhold

Hva vil det si å være psykisk syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det diagnosen som avgjør, eller er det funksjonen, eller begge deler? Annet? Hvordan defineres "psykisk syk"?

Anonymkode: c5529...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mening er funksjon. Hvis diagnosen gir deg flere hindringer i å leve et tilfredstillende liv, eller i det minste et stort sett tilfredstillende ett, og at lidelsen altså er grunnen. 

En diagnose alene betyr jo ikke så mye så lenge det meste føles greit. Vi må tåle og også utholde litt, som angst i perioder og litt mer stress i perioder. Det er sånt alle opplever i perioder uten diagnose også. Så er det graden av det som kan bli veldig mye høyere for noen enn for andre, og da kan man kanskje si at man er syk i de periodene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det diagnosen som avgjør, eller er det funksjonen, eller begge deler? Annet? Hvordan defineres "psykisk syk"?

Anonymkode: c5529...373

Det handler vel litt om i hvilken grad man fungerer i samfunnet eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stormwind skrev (1 time siden):

Det handler vel litt om i hvilken grad man fungerer i samfunnet eller ikke. 

Dummeste jeg har hørt. Hvis du har BP1 og er høytfungerende og godt medisinert så er du ikke psykisk syk fordi du klarer jobb og relasjoner? 

Anonymkode: 8da6b...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man opplever vansker og unormale tanker eller stemninger som oppstår i hodet som gjør det vanskelig å fungere. Det stjeler energi. Magisk tenkning, depresjon, OCD, alt er utrolig slitsomt og gjør det vanskelig å fokusere på andre ting i livet enn det. Medisinering hjelper en del, men for de alvorligste diagnosene fjerner den ikke alt som gjør at mange blir uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg sagt at en diagnose er en forutsetning for at det kan sies at man er psykisk syk. Funksjonsnivået sier noe om alvorlighetsgraden av sykdommen 🙂 Vet ikke hvorvidt det faktisk stemmer da, vet ikke om det finnes noe fasitsvar på spørsmålet ditt?

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er vanskelig/merkelig å skulle tenke på meg selv som «syk». Har bare (ikke bare som at det er en filleting, men har ingen andre diagnoser) depresjon. Psykiateren mener det er i grenseland mellom moderat og alvorlig. Men «syk»? For meg som aldri har vært borti psykiatrien før, så føles det helt feil. Men det blir vel regnet som det?  🤔 

Tror jeg hadde følt det samme om det var en somatisk sykdom som ikke gir en sånn typisk «sykdomsfølelse» i hverdagen (velregulert diabetes feks). Mitt sykdomsbegrep/forståelse er nok farga av egne erfaringer eller mangel på.

Når har det noe å si om man er psykisk syk eller «strever psykisk»?

Anonymkode: ee636...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes det er vanskelig/merkelig å skulle tenke på meg selv som «syk». Har bare (ikke bare som at det er en filleting, men har ingen andre diagnoser) depresjon. Psykiateren mener det er i grenseland mellom moderat og alvorlig. Men «syk»? For meg som aldri har vært borti psykiatrien før, så føles det helt feil. Men det blir vel regnet som det?  🤔 

Tror jeg hadde følt det samme om det var en somatisk sykdom som ikke gir en sånn typisk «sykdomsfølelse» i hverdagen (velregulert diabetes feks). Mitt sykdomsbegrep/forståelse er nok farga av egne erfaringer eller mangel på.

Når har det noe å si om man er psykisk syk eller «strever psykisk»?

Anonymkode: ee636...e65

Depresjon kan man bli kvitt da. Man er syk så lenge depresjonen pågår, men er vanligvis ikke en livslang sykdom. 

Anonymkode: c5529...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Depresjon kan man bli kvitt da. Man er syk så lenge depresjonen pågår, men er vanligvis ikke en livslang sykdom. 

Anonymkode: c5529...373

Ja, absolutt! Det bare høres rart ut i mine ører å snakke om «å bli frisk», at man (akkurat nå) er syk. Jeg identifiserer meg ikke med å være psykisk syk. Ville heller sagt at jeg…strever? 
Så å høre/lese at depresjon blir klassifisert som en sykdom synes jeg er litt vanskelig.

Anonymkode: ee636...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går på funksjon i dagliglivet. Dvs greier man jobb/studier, om man fungerer sosialt, personlig hygiene og kan ta vare på leiligheten.

Jeg vil ikke kalle en person med f. Eks bipolar som er medisinert og fungerer helt normalt på alle områder og har gjort det i lang tid for psykisk syk. 

Anonymkode: afaaf...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er forskjell på å ha en diagnose og å være syk. En diagnose kan "alle" ha, men man er syk når diagnosen gjør slik at man ikke kan fungere i livet som "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det går på funksjon i dagliglivet. Dvs greier man jobb/studier, om man fungerer sosialt, personlig hygiene og kan ta vare på leiligheten.

Jeg vil ikke kalle en person med f. Eks bipolar som er medisinert og fungerer helt normalt på alle områder og har gjort det i lang tid for psykisk syk. 

Anonymkode: afaaf...1b3

Hva ville du ment at feiler denne personen da? Den bipolare lidelsen forsvinner ikke selv om man er godt behandlet og har et godt ressursapparat. Ville du ment at en diabetiker sol fungerte i hverdagen pga god moderne medisin ikke har en sykdom bare fordi sykdommen lar seg behandle? Det stemmer ikke at sykdommene forsvinner og at han er frisk selv om man kan være heldig med medisin og gode personlige egenskaper som gjør at man har en god nok funksjon. 

Anonymkode: 8da6b...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg identifiserer meg ikke med å være syk lenger fordi jeg fungerer så godt i hverdagen. Jeg sier, når jeg skal snakke om det, at jeg ble syk i 2017 og er frisk nå.

Men jeg hadde mange problemer før det. Jeg hadde nok noen av diagnosene mine med meg fra ungdomstiden, de var bare ikke diagnostisert enda. Men jeg sier at jeg ble syk rundt den tiden jeg ble sykemeldt. Fordi da fungerte jeg ikke lengre.

Selv om jeg sier jeg er frisk nå, så det jeg heller ikke det helt. Jeg har fremdeles fire diagnoser som følger meg. Jeg har enda ikke startet i jobb og trenger avlastning i hverdagen. Men jeg regner meg altså ikke som syk mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva ville du ment at feiler denne personen da? Den bipolare lidelsen forsvinner ikke selv om man er godt behandlet og har et godt ressursapparat. Ville du ment at en diabetiker sol fungerte i hverdagen pga god moderne medisin ikke har en sykdom bare fordi sykdommen lar seg behandle? Det stemmer ikke at sykdommene forsvinner og at han er frisk selv om man kan være heldig med medisin og gode personlige egenskaper som gjør at man har en god nok funksjon. 

Anonymkode: 8da6b...306

En diabetiker vil fortsatt ha diabetes selvom hen går på medisin, men hen vil ikke være SYK. Skjønner du? 

Anonymkode: afaaf...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 21.52):

Er det diagnosen som avgjør, eller er det funksjonen, eller begge deler? Annet? Hvordan defineres "psykisk syk"?

Anonymkode: c5529...373

Fra SNL:

Sykdom er en fellesbetegnelse på tilstander som kjennetegnes ved forstyrrelser i kroppens normale organiske eller mentale funksjoner og forandrer dem på en skadelig måte. 
 

Begrepet sykdom er vanskelig å definere, og det har hatt en tendens til stadig å bli utvidet.

https://sml.snl.no/sykdom


fra FHI:

Alvorlige psykiske lidelser er forbundet med uførhet, fysiske sykdommer og redusert forventet levealder.

Psykiske plager beskriver plager som for eksempel engstelse, nedstemthet og uro. Psykiske plager kan ses på som vanlige variasjoner i atferd og følelsesliv, ofte knyttet til hendelser og erfaringer. Plagene kan gi ulik grad av symptombelastning, fra lette til sterkere plager, uten at det nødvendigvis karakteriseres som en lidelse.

Begrepet psykiske lidelser blir først brukt når symptombelastningen er stor, varer over tid og er av en slik karakter at kriteriene for en klinisk diagnose er oppfylt. Psykiske lidelser omfatter ulike diagnoser, som angst, depresjon, ADHD, schizofreni og bipolar lidelse, med ulike symptomer. Ved psykiske lidelser foreligger det som oftest et uttalt tap av funksjon, for eksempel i forhold til jobb, skole og familie.

https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/psykiske-lidelser-voksne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...