Gå til innhold

Nyutdannet lege, når best å bli gravid?


maya55

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ferdig som lege til sommer. Og jobbet ved siden av studiet hver tredje helg. 

 

Lurer når er det best tidspunkt å ha barn? Nå etter å ha blitt ferdig med studiet? Eller etter å ha fått plass som lis1 eller etter å ha blitt ferdig som lis1?

 

Hvordan blir økomisk situasjonen? (Nå som  jeg  jobber kun i helgene til jeg får lis1 plass).

 

Jeg tenker så mye på dette, håper noen har noen tips/råd/erfaring å dele.

Endret av maya55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det vil bli litt utfordrende å ta en pause rett etter skolen. Tror det blir vanskelig å få avstand mellom utdanningssituasjonen og den enorme læringen du skal ha gjennom dine første år i jobb.

Men det passer aldri å få barn. Man må alltid ta pause fra en travel hverdag. Det kommer jo litt an på hvor gammel du er. Vi brukte åtte år for vi fikk barn, så jeg er veldig glad for at vi begynte tidlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre å jobbe som legevikar (etter medisinstudiet) også ha barn, slik at man jobber lite (når man kan, er vikar) og har god tid til barna og seg selv, ettersom det blir første barn?

Men:

  • øker ansienniteten?
  • får man like mye økonomisk støtte som om man hadde 100%stilling (f.eks. svangerskapspenger...)
  • Er det lett å få lis1 stilling etter å ha blitt ferdig med barna styringa?

Takker for svar! Jeg hører så mye forskjellig, derfor tenkte å spørre de tingene her, så dere kan dele deres erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lenge siden jeg fikk barn så det økonomiske vet jeg ingenting om.

Det kan være veldig overveldende å få barn. Noe av det mest utfordrende du kommer til å gjøre i hele ditt liv. Og prisen kan bli stor om man feiler. Derfor må man tenke seg nøye om hvordan livet utenom barnet skal være.