Gå til innhold

Nyutdannet lege, når best å bli gravid?


maya55

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ferdig som lege til sommer. Og jobbet ved siden av studiet hver tredje helg. 

 

Lurer når er det best tidspunkt å ha barn? Nå etter å ha blitt ferdig med studiet? Eller etter å ha fått plass som lis1 eller etter å ha blitt ferdig som lis1?

 

Hvordan blir økomisk situasjonen? (Nå som  jeg  jobber kun i helgene til jeg får lis1 plass).

 

Jeg tenker så mye på dette, håper noen har noen tips/råd/erfaring å dele.

Endret av maya55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det vil bli litt utfordrende å ta en pause rett etter skolen. Tror det blir vanskelig å få avstand mellom utdanningssituasjonen og den enorme læringen du skal ha gjennom dine første år i jobb.

Men det passer aldri å få barn. Man må alltid ta pause fra en travel hverdag. Det kommer jo litt an på hvor gammel du er. Vi brukte åtte år for vi fikk barn, så jeg er veldig glad for at vi begynte tidlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre å jobbe som legevikar (etter medisinstudiet) også ha barn, slik at man jobber lite (når man kan, er vikar) og har god tid til barna og seg selv, ettersom det blir første barn?

Men:

  • øker ansienniteten?
  • får man like mye økonomisk støtte som om man hadde 100%stilling (f.eks. svangerskapspenger...)
  • Er det lett å få lis1 stilling etter å ha blitt ferdig med barna styringa?

Takker for svar! Jeg hører så mye forskjellig, derfor tenkte å spørre de tingene her, så dere kan dele deres erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lenge siden jeg fikk barn så det økonomiske vet jeg ingenting om.

Det kan være veldig overveldende å få barn. Noe av det mest utfordrende du kommer til å gjøre i hele ditt liv. Og prisen kan bli stor om man feiler. Derfor må man tenke seg nøye om hvordan livet utenom barnet skal være. 

Sånn jeg forstår det så er det svært krevende å jobbe som lege. Og alle jobber er svært krevende de første årene. I min jobb ble det fortalt oss av foreleserne at dere kommer ikke til å smile før jul, kanskje litt etter jul, men bare av og til.

Jeg tror det kan være vanskelig å balansere to av de største oppgavene du kommer til å ha i ditt liv på samme tid.

Men jeg er over gjennomsnittet opptatt av barnets første leveår. Forskningen viser at så mye av barnets fremtid formes nettopp dette første året. Jeg lot barnet mitt styre showet helt det første året. Da var det viktigste jeg skulle lære han at verden er en god plass og at du kan stole på menneskene rundt deg. 

Men for noen så er det absolutt nødvendig å ha noe utenfor hjemmets boble. Du må finne ut hva som er best for deg.

Jeg tror disse hensynene er viktigere enn de økonomiske. Selv om en jo absolutt trenger å få det til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
maya55 skrev (16 minutter siden):

Er det bedre å jobbe som legevikar (etter medisinstudiet) også ha barn, slik at man jobber lite (når man kan, er vikar) og har god tid til barna og seg selv, ettersom det blir første barn?

Men:

  • øker ansienniteten?
  • får man like mye økonomisk støtte som om man hadde 100%stilling (f.eks. svangerskapspenger...)
  • Er det lett å få lis1 stilling etter å ha blitt ferdig med barna styringa?

Takker for svar! Jeg hører så mye forskjellig, derfor tenkte å spørre de tingene her, så dere kan dele deres erfaring...

Du burde nok heller spørre på Kvinneguiden hvor det er flere mennesker. Folks erfaringskompetanse er nok mye bredere der. 

Anonymkode: 41975...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...