Gå til innhold

Er det vanlig at psykologen snakker til den voksne pasienten som om pasienten var barn igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som skjønner? At psykologen sier til den voksne pasienten som forteller om barndomstraumer f. Eks"nå er den jenta der redd vel?". Er det vanlig? Hva heter dette? Denne formen for behandling? 

Anonymkode: 07530...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Noen som skjønner? At psykologen sier til den voksne pasienten som forteller om barndomstraumer f. Eks"nå er den jenta der redd vel?". Er det vanlig? Hva heter dette? Denne formen for behandling? 

Anonymkode: 07530...531

Jeg vet ikke hva det heter, men du kan svare at "jeg følte meg redd" og spørre direkte hva psykologen mener med å omtale deg som "jenta"? I mine ører er det slik en snakker til små barn og ikke voksne mennesker.

I mine terapitimer setter vi noe tid av på fortid mens det meste av tiden går med på å forstå fortiden i lys av nåtid og fremtid. Det er mer givende. Det er fremtiden jeg kan forme - fortiden ligger der uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg leste mer enn overskriften, skjønner jeg det godt. Når du snakker om barndomstraumer, vil du kunne få tilbake akkurat de samme følelser som da du var liten jente. Noen behandlere velger da slike ord. Jeg forstår det, men ville nok ikke valgt å uttrykke meg slik selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel en del psykomotoriske fysioterapeuter som liker å leke psykologer. Personlig hadde jeg mislikt sterkt en slik tilnærming selv om CPTSD skulle være riktig diagnose. 

Anonymkode: 0b108...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke sånt. Hvordan har Kashmir det som 6- åring da?  Spar meg.

Uff det blir patetisk i mine øyne. Det er blir så..Freud.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Det indre barnet skal man ta vare på men jeg har aldri klart det, syns også det kan bli litt for drøyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er vel en del psykomotoriske fysioterapeuter som liker å leke psykologer. Personlig hadde jeg mislikt sterkt en slik tilnærming selv om CPTSD skulle være riktig diagnose. 

Anonymkode: 0b108...fb7

Ja jeg kjenner ikke jeg er så komfortabel med det selv. Samtidig kanskje interessant å få nye perspektiver. Men å få perspektiver kan forvirre og gjøre mer skade. Jeg blir jo aldri et tre år gammelt barn slik som ved alvorlig dissosiativ lidelse slik jeg forstår den diagnosen. Men jeg kan få emosjonelle flashbacks ja hvor redlsen fra den tiden kan komme tilbake som feks at jeg er livredd for å bli forlatt og alene. Og jeg kan føle meg som en kaotisk tenåring som trygler etter hjelp og emosjonell omsorg. Eller før i hvert fall. Er ikke kaotisk lenger nå i den forstand. Men jeg er jo fortsatt meg. Det er bare jeg som har avvist at begge de to er en del av meg og at jeg må ta tak for å roe de/meg selv ned. Det ble så skamfullt og vanskelig at jeg begynte å snakke om de som to personer hvor jeg var den tredje og den egentlige meg. Utagerende Glitter var en fortvilt ungdom som jeg ikke kunne kontrollere og treåringen måtte jeg gjenme bort for hun taklet jeg ikke å tenke på. Men begge to var/er meg og er et produkt av mine følelser som har vært og er vanskelig å håndtere. Men nå når jeg har fått roet ned treåringens gråt og tenåringens kaos så er det lettere å se på de som en del av meg. Den splittelsen jeg har lagd trenger jeg ikke ha lenger. Sånn har jeg sett på det i senere tid, og behandler har ikke sagt meg imot på det. Så hvorfor få enda en mening når jeg ikke har bedt om det. Jeg går der egentlig for foten, men hun har begynt å behandle meg. Egentlig uten at jeg har sagt jeg vil det. Jeg bare svarer henne på spørsmål også ser hun på kroppen min at jeg er sånn sånn. 

Jeg har jo fått høre andre steder at jeg har kompleks PTSD og ikke borderline, men det er jo borderline som står på papiret og jeg vil ikke forvirres inn i å begynne å sette min behandler gjennom 5,5 år i tvil. Jeg begynner jo å bli bra fra borderline uansett. Kompleks PTSD er vel livslangt? Uansett jeg vil ikke ha flere meninger om diagnoser. Jeg har de jeg har og er "fornøyd" med det. Misforstå meg rett. Nå skal jeg leve med de jeg har. Navnet kan være det samme så lenge jeg får medisiner. 

Ikke meningen å skrive sånn i tråden din TS. Det var bare tilfeldigvis noe jeg har tenkt endel på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
kupton skrev (15 timer siden):

Ja, når jeg leste mer enn overskriften, skjønner jeg det godt. Når du snakker om barndomstraumer, vil du kunne få tilbake akkurat de samme følelser som da du var liten jente. Noen behandlere velger da slike ord. Jeg forstår det, men ville nok ikke valgt å uttrykke meg slik selv.

Hvis det var behandleren min som snakket sånn til meg/valgte disse ordene ville det gjort at jeg følte meg enda mer syk og svak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hurja skrev (16 minutter siden):

Hvis det var behandleren min som snakket sånn til meg/valgte disse ordene ville det gjort at jeg følte meg enda mer syk og svak. 

Enig. Tror det hadde virket mot sin hensikt. 

Anonymkode: 0b108...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 timer siden):

Så hvorfor få enda en mening når jeg ikke har bedt om det. Jeg går der egentlig for foten, men hun har begynt å behandle meg. Egentlig uten at jeg har sagt jeg vil det.

Ja, hvorfor blander hun seg inn, spesielt når du ikke har bedt om det? Kanskje du burde gå til en vanlig fysioterapeut som ikke driver med sånt dilldall når det er foten som er problemet. Selv har jeg best erfaring med dyktige idrettsfysioterapeuter. De har ikke noe problem med å tenke helhetlig de heller, men uten masse ekstra fjas man ikke trenger. 

Anonymkode: 0b108...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, hvorfor blander hun seg inn, spesielt når du ikke har bedt om det? Kanskje du burde gå til en vanlig fysioterapeut som ikke driver med sånt dilldall når det er foten som er problemet. Selv har jeg best erfaring med dyktige idrettsfysioterapeuter. De har ikke noe problem med å tenke helhetlig de heller, men uten masse ekstra fjas man ikke trenger. 

Anonymkode: 0b108...fb7

Kunne vurdert å bytte, men jeg er veldig konfliktsky. Så vl får se. 

Har idrettsfysioterapeiter refusjonsordning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (20 minutter siden):

Kunne vurdert å bytte, men jeg er veldig konfliktsky. Så vl får se. 

Har idrettsfysioterapeiter refusjonsordning?

Noen har det i alle fall. Eller de trenger ikke nødvendigvis kalle seg idrettsfysioterapeuter, men min har refusjon og mye tilfeldigvis mye bakgrunn fra toppidrett personlig og jobbmessig. Veldig flink på alle måter. 

 

Anonymkode: 0b108...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...