Gå til innhold

ISW- kuoton Om hjertet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er ikke direkte psykiatri, men jeg er så engstelig at jeg spør her. Samboeren min har fått påvist hjerteflimmer. Han plages av ubehag, hjertebank og trykkfølelse. Han skal om noen uker på elektrosjokk konvertering i narkose. Han sover veldig for han er redd for at hjertet skal stoppe mens han sover. Dessuten har han så uregelmessige og sterke hjerteslag ved kvelds og nattestid. Er det fare for at hjertet bare plutselig kan stoppe særlig i søvn?

Anonymkode: 25ae9...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg tenker et par ting her:

1. Jeg kan berolige deg, hjertet stopper ikke, heller ikke i søvne. Det kan dere ta helt med ro. Dette er en hjerterytmeforstyrrelse fra hjertets forkamre - ikke farlig når man bruker blodfortynnende, men veldig ubehagelig. 

2. I påvente av elektrokonvertering (og effekt av blodfortynnende medisiner) virker det som pulsen må bremses ned. Ut fra det du skriver virker det som pulsen (og overledningen fra hjertets forkamre til hjertekamre) er for rask. Han bør snakke med lege for å få et medikament som bremser pulsen og hjertebanken (Verapamil eller betablokker). 

Hvor rask puls har han i hvile og f.eks etter å ha gått opp en trapp. Den burde være hhv 80 i hvile og maks 120-130 etter lett aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ISW skriver: Forkammerflimmer er ikke farlig på kort sikt. Hadde det vært det, ville sykehuset tatt konsekvensen av det og behandlet han umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...